Vart sitter denna givare? e den svår att byta? Får felkoder på denna, men bilen verkar gå som den ska. lite slö känns den ibland.. Någon som har bilder så skulle det underlätta. mvh stefan..
Vevaxelgivaren får du alltid felkod på om du läser koderna med motorn avstängd.
Jag har läst ut felkoder många gånger på VAG-bilar av alla sorter och aldrig fått felkod på vevaxelgivaren med motoren avstängd (med mindre den har varit trasig). Det skulle oavsätt vara obotligt korkad, eftersom man aldrig skulle veta om det är den som är problemet om man inte får start på motorn.
Jag vill gärna ha referenser till det där påståendet.
att påstå att man måste ha motorn igång för att inte få felkoder på vevaxelpositionsgivaren va nog det roligaste jag hört på hela denna vecka
bilens diagnosfunktion är inte smartast i världen, men definitivt inte så korkad! den där Koop kan få ett isbn-nummer till en bra Bosch-bok om han vill lära sig lite om OBD..
skriv upp exakt vilken/vilka felkoder du fick vid utläsningen så ska vi nog kunna ge dig bättre tips än så
Kul att vi har så många förståsigpåare här är inte alls ovanligt att man får fel på den när motorn är avstängd..... Dock gäller det inte alla modeller och motorer....
Kul att vi har så många förståsigpåare här är inte alls ovanligt att man får fel på den när motorn är avstängd..... Dock gäller det inte alla modeller och motorer....
Precis som vid ett ABS-system, så gör diagnossystemet två olika tester vid stillestående respektive roterande kuggkrans. Vid den stillastående testen mäts sensorns resistans och den kollar då om den ligger innanför toleranserna.
När kuggkransen roterar, så mäts dels signalnivån mot brusnivån och sen räknar den missade pulser mot extrapolerade pulstider.
Det ena felet implicerar inte det andra. Man kan ha en sensor som inte mäter upp innanför toleranserna fast endå ger bra nog signaler för att motorn kan tända och fungera bra.
Vart sitter denna givare? e den svår att byta? Får felkoder på denna, men bilen verkar gå som den ska. lite slö känns den ibland.. Någon som har bilder så skulle det underlätta. mvh stefan..
Nu, efter den här metadebatten, så kanske det är dax att svara på din fråga.
Den sitter bak på motorn vid svänghjulet. Har ingen bild, tyvärr.
Vart sitter denna givare? e den svår att byta? Får felkoder på denna, men bilen verkar gå som den ska. lite slö känns den ibland.. Någon som har bilder så skulle det underlätta. mvh stefan..
Nu, efter den här metadebatten, så kanske det är dax att svara på din fråga.
Den sitter bak på motorn vid svänghjulet. Har ingen bild, tyvärr.
-- K
Ok, Fick 2 olika koder vad jag kommer ihåg men killen va inte där idag. ska kolla det efter jobbet på måndag. Felet blev efter jag lämna den på service, han kanske glömt sätta tillbaka nån kontakt lr dyligt.. Bilen går ej igenom en besiktning med motorlampan tänd lr?
Vart sitter denna givare? e den svår att byta? Får felkoder på denna, men bilen verkar gå som den ska. lite slö känns den ibland.. Någon som har bilder så skulle det underlätta. mvh stefan..
Nu, efter den här metadebatten, så kanske det är dax att svara på din fråga.
Den sitter bak på motorn vid svänghjulet. Har ingen bild, tyvärr.
-- K
Ok, Fick 2 olika koder vad jag kommer ihåg men killen va inte där idag. ska kolla det efter jobbet på måndag. Felet blev efter jag lämna den på service, han kanske glömt sätta tillbaka nån kontakt lr dyligt.. Bilen går ej igenom en besiktning med motorlampan tänd lr?
Förmodligen kommer Bilprovningen att koppla upp diagnosmanicken och kolla om det är nåt de borde ge dig en ombesiktning för. Så länge det inte handlar om nåt som handlar om säkerhet eller som medför försämrade avgasvärden, så borde du klara dig. Det där är dock en grå zon och det är väl inte helt konsensus om hur det skall reageras i sådana fall.
Nu, efter den här metadebatten, så kanske det är dax att svara på din fråga.
Den sitter bak på motorn vid svänghjulet. Har ingen bild, tyvärr.
-- K
Ok, Fick 2 olika koder vad jag kommer ihåg men killen va inte där idag. ska kolla det efter jobbet på måndag. Felet blev efter jag lämna den på service, han kanske glömt sätta tillbaka nån kontakt lr dyligt.. Bilen går ej igenom en besiktning med motorlampan tänd lr?
Förmodligen kommer Bilprovningen att koppla upp diagnosmanicken och kolla om det är nåt de borde ge dig en ombesiktning för. Så länge det inte handlar om nåt som handlar om säkerhet eller som medför försämrade avgasvärden, så borde du klara dig. Det där är dock en grå zon och det är väl inte helt konsensus om hur det skall reageras i sådana fall.
Oavsätt bör ju felet, eller symptomet avhjälpas.
-- K
Jag tog bort minus på batteriet igår å nolla skiten och körde imorse och lampan har ej tänds än, ta i trä.. Bilen ska in till verkstan som serva bilen å dem får ta å fixa problemet.. Ska ändå ta å kolla alla slangar å dyligt idag å se om jag hittar nåt fel.. tack för svaren..
Kul att vi har så många förståsigpåare här är inte alls ovanligt att man får fel på den när motorn är avstängd..... Dock gäller det inte alla modeller och motorer....
om man får felkoder på fungerande givare så beror det inte på att motorn var avstängd vid testet, eftersom hela testet då inte har utförts!
OBD gör ett antal rimlighetstester före och efter start. stämmer inte de värden den läser ut mot förprogrammerade toleranser så sätts en felkod.. om man inte startat motorn så utförs inte rimlighetstester på signalen och därför kan inte en felkod lagras på t.ex. orimlig signal.
men om det nu är så vanligt att OBD sätter falska koder på vevaxelgivare, skriv en lista på alla modeller det berör och klistra den så vet folk när de ska vara beredda på det!
Hej igen, va i garaget å läste av felkoderna och dem visa 17748 / 18010. vad kan detta vara för fel? Tacksam för svar av audi kunniga medlemmar. mvh stefan.. Tack på föris. Läste av med både motorn igång/ avstängd.
18010 : ECM. Upptäckte låg spänning från batteriet.
-- K
Ok, Vart sitter denna givare då? så det kan va givaren som e knas då? Bilen går ju bra ändå lixom.. Låg spänning? ska man kolla jordning då lr? Ska lämna in bilen imorrn igen då han inte hade tid idag.. Tack igen på föris.
Felkoder på vev- och kamaxelgivare kan bero på dålig timing mellan vev- och kamaxlar. Är kamremmen bytt nyligen eller är det dags för det snart?
Den e bytt för 2 år sen! en bilmek kolla på den å sa att den såg fräsch ut. ska in till audiverkstad på måndag så får dem ge ett utlåtande..
17748 P1340 .Kamaxel / Vevaxel sensorer (B2) - ur fas
Och vad menas med detta då? nåt man kan fixa själv lr?
Faan man blir galen på alla sensorer å skit! Å det här låter ju inte som det e nåt man grejjar med själv, ur fas? hmm nåt som inte lirar som det ska... Blir att åka till en audi verkstad å rådfråga dem vafaan det e för knas..
Nu har jag bokat tid imorrn hos AG,s i norrköping å dem är ju duktiga på audi om någon!