2217
Sök

All olja rann ut efter oljebyte

342 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
Mardrömmen gick i verklighet idag.

Det var dags för oljebyte så jag var och inhandlade 5l olja, filter och oljefiteravdragare och påbörjade bytet.

Började med att tappa ur oljan genom att lossa bulten i oljetråget. Den gamla oljan rann fint ur ner i en stor skål.
Skruvade sedan loss filtret och även där rann det ut några deciliter olja.
På med ny bult med packning och skruvade dit oljefiltret med handkraft.

När jag sedan startar motorn börjar jag höra ett skvalpande ljud. Tittar under bilen och ser 4l olja ligga på marken.

Vad f** kan ha gått snett?

3 650 Inlägg
14 maj 2010
#2
Sitter bulten kvar? Annars tror jag på en grov sneddragning av filtret? tongue

alltså har du kollat varifrån oljan kommer?
Senast redigerat av Kesler (14 maj 2010)


Egen företagare
864 Inlägg
14 maj 2010
#3
Det låter som du dragit oljepluggen för hårt så du spräckt tråget, eller så har du inte dragit fast den alls.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

342 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#4
Det är väldigt svårt att se var oljan kommit ifrån, eftersom i princip hela nedre delen av motorrummet är oljebelagt.
Pluggen är dragen "medelhårt", om man kan uttrycka sig så. Inte lika hårt som den satt men inte löst. Och filtret är också påskruvat rakt smile

Om tråget hade spruckit borde väll oljan läckt ut såfort jag hällt i den, eller?

Det var inte förän 2 timmar efter då jag ätit och gjort lite annat, när jag startade motorn som jag hörde ett skvalpande ljud och all oljan fanns istället under bilen. Känns overkligt :p

Dödsmetallare
17 Inlägg
14 maj 2010
#5
Är du säker på att den gamla O-ringen från oljefiltret inte satt kvar? För om det nu sitter två blir det inte tätt..

124 Inlägg
14 maj 2010
#6
Duhar missat olje-påfyllningslocket när du skulle fylla på med oljan tongue

"Heeeeej dåååå"

342 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#7
Hm, kan faktiskt vara så som du säger ImprezAlex. Men även om där skulle sitta dubbla o-ringar kan all olja verkligen läcka ut under, max 10 sekunder.

Startade, hörde ett skvalpande ljud och stängde av direkt. Motorn kan inte varit igång mer än MAX 20 sek.

iBruce: na tyvärr, oljepåfyllningslocket är på sad


Kan det vara någon slang som har hoppat loss? eller nått liknande.
Senast redigerat av olof102 (14 maj 2010)

KHRacing
14 maj 2010
#8
ImprezAlex skrev:
Är du säker på att den gamla O-ringen från oljefiltret inte satt kvar? För om det nu sitter två blir det inte tätt..

oljefiltret sitter högre upp än tråget, alltså hade inte mer än några deciliter runnit ut då, o inte på så kort tid heller.

  jag vågar påstå att du G L Ö M T urtappningspluggen men inte vågar erkänna det.

har själv glömt den mer än en gång kan jag säga.

mvh kristian

342 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#9
KHRacing skrev:
ImprezAlex skrev:
Är du säker på att den gamla O-ringen från oljefiltret inte satt kvar? För om det nu sitter två blir det inte tätt..

oljefiltret sitter högre upp än tråget, alltså hade inte mer än några deciliter runnit ut då, o inte på så kort tid heller.

  jag vågar påstå att du G L Ö M T urtappningspluggen men inte vågar erkänna det.

har själv glömt den mer än en gång kan jag säga.

mvh kristian

Nix KHRacing, hade det varit så enkelt hade jag inte skapat en tråd här. Påfyllningspluggen satt där, och inte en droppe hade läckt ut förän jag startade. Då hade bilen ändå stått ca 2h med den nya oljan.

3 650 Inlägg
14 maj 2010
#10
Du skriver att du köpte en ny oljetrågsbult..right? Jag tror att du köpt en bult med fel gäna eller fel storlek..du skruvade dit den, sen när du startade så blev de lite tryck som tryckte ur bulten.


342 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#11
Kesler: Jag tyckte den gamla bulten var ganska rundad så jag stack iväg till Saab och köpte en ny oljeplugg. Dessvärre sitter pluggen kvar även efter "olyckan". Sitter som berg gör den också.

3 650 Inlägg
14 maj 2010
#12
olof102 skrev:
Kesler: Jag tyckte den gamla bulten var ganska rundad så jag stack iväg till Saab och köpte en ny oljeplugg. Dessvärre sitter pluggen kvar även efter "olyckan". Sitter som berg gör den också.

okej, tyvärr så e de nog ingen idé att vi sitter å gissar här..fram med trasan bara å torka för att se vart det läcker tongue


552 Inlägg
14 maj 2010
#13
Kollade du oljenivån efter oljebytet? Kanske blev det ett övertryck som blåste någon packning/slang (vevhusvent?) Bara å börja pilla med bilen börja med att kolla att du fått rätt delar och att dom är ätt monterade (filter+bulten)

Däcksvarvare
227 Inlägg
14 maj 2010
#14
spännande!! jag vill veta big_smile inte så kul för dig kanske... 500-1000kr i papperskorgen!

The legendary

3 650 Inlägg
14 maj 2010
#15
Lumik skrev:
spännande!! jag vill veta big_smile inte så kul för dig kanske... 500-1000kr i papperskorgen!

+ troligen okänd summa


Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 maj 2010
#16
Eftersom oljan inte försvann innan du startade motorn betyder det ju alltså att det nånstans är en läcka nånstans där det är oljetryck. Och eftersom du bara har grejat vid filtret så är troligen problemet där. Oljepumpen i motorn öser på ganska bra när den arbetar utan mottryck (med en större läcka).

Fick en oljeläcka på motorn i min cheva när den provstartades efter renoveringen, gick väl i 5 sek efter att det började läcka och den hade då pumpat ut minst 2-3 liter.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Turbo lover
555 Inlägg
14 maj 2010
#17
Kolla slangarna från oljekylet. Vore dock konstigt om de sprang läck i samband med oljebytet.


342 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#18
Uppdatering: Lossade oljefiltret och såg att där var dubbla packningar, en väldigt tjock från det gamla filtret. Tog bort den och skruvade dit det nya filtret igen med handkraft.

Törs jag hälla i ny olja och starta?

422 Inlägg
14 maj 2010
#19
olof102 skrev:
Uppdatering: Lossade oljefiltret och såg att där var dubbla packningar, en väldigt tjock från det gamla filtret. Tog bort den och skruvade dit det nya filtret igen med handkraft.

Törs jag hälla i ny olja och starta?

ja då inga problem. har själv råkat göra samma sak på en kund bil, inte kul.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 maj 2010
#20
pompom88 skrev:
olof102 skrev:
Uppdatering: Lossade oljefiltret och såg att där var dubbla packningar, en väldigt tjock från det gamla filtret. Tog bort den och skruvade dit det nya filtret igen med handkraft.

Törs jag hälla i ny olja och starta?

ja då inga problem. har själv råkat göra samma sak på en kund bil, inte kul.

Det kallas för att man får en ny erfarenhet smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök