3586
Sök

Tändstift till trimmad Volvo 940 Turbo???

78 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#1
Har en 940 Turbo-98 som är lite trimmad som större turbo, vassare kam, portad och planad topp, 3 tums luftmassemätare m.m
Sitter just nu NGK BP7ERS tändstift på den, plockade bort 2 av dom och tittade och verkar som jag skulle behöva tändstift med högre värmetal.
Tycker bilen drar rätt mycket bränsle så började med att titta på stiften och undrar om det kan vara det som gör den ökade bränsleförbrukningen
Någon som varit med om något sånt här tidigare???
En verkstad rekommenderade Bosch tändstift med nummer W6DC till mej, låter det som en bra rekommendation???


Refined
1 770 Inlägg
14 maj 2010
#2
Orginal. Det kör jag med, fungerar klockrent!

Och ja, det håller också smile

78 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#3
Zwudda skrev:
Orginal. Det kör jag med, fungerar klockrent!

Och ja, det håller också smile

okej men detta ryktet att man ska ha högre värmetal på tändstiftet när man trimmat lite hörde man ju redan talas om när man trimmade moppen, eller det är bara som sagt ett rykte???


Refined
1 770 Inlägg
14 maj 2010
#4
Toni_R skrev:
Zwudda skrev:
Orginal. Det kör jag med, fungerar klockrent!

Och ja, det håller också smile

okej men detta ryktet att man ska ha högre värmetal på tändstiftet när man trimmat lite hörde man ju redan talas om när man trimmade moppen, eller det är bara som sagt ett rykte???

Vet ej om det bara är ett rykte eller om det ligger något i.
Men som sagt, jag har kört över 4000 mil med orginalstift, dock bytt några gånger. MEN inte p.g.a. avv de gått sönder, utan bara i rent underhålls syfte smile

78 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#5
Zwudda skrev:
Toni_R skrev:
Zwudda skrev:
Orginal. Det kör jag med, fungerar klockrent!

Och ja, det håller också smile

okej men detta ryktet att man ska ha högre värmetal på tändstiftet när man trimmat lite hörde man ju redan talas om när man trimmade moppen, eller det är bara som sagt ett rykte???

Vet ej om det bara är ett rykte eller om det ligger något i.
Men som sagt, jag har kört över 4000 mil med orginalstift, dock bytt några gånger. MEN inte p.g.a. avv de gått sönder, utan bara i rent underhålls syfte smile

Okej men jag tänkte byta alla tänddelarna (stiften-kablar-fördelarlock-rotor) med tanke på att den drar rätt mycket bränsle så får man se om den drar lite mindre, får köpa stift som verkstan kan rekommendera.
Tändkablarna är volvo orginal så vet ju inte om dom aldrig blivit utbytta


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 maj 2010
#6
Du skall köra med kallare stift, till exempel NGK bpr7es. Original sitter där 6 tror jag.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#7
BrajjAxx skrev:
Du skall köra med kallare stift, till exempel NGK bpr7es. Original sitter där 6 tror jag.

jo det har jag med hört rykte om att man ska ha om man trimmat lite, fast blir nog bosch tändstift, har aldrig varit något fan av NGKs tändstift


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 maj 2010
#8
Toni_R skrev:
BrajjAxx skrev:
Du skall köra med kallare stift, till exempel NGK bpr7es. Original sitter där 6 tror jag.

jo det har jag med hört rykte om att man ska ha om man trimmat lite, fast blir nog bosch tändstift, har aldrig varit något fan av NGKs tändstift

Har hört att NGK ska vara bättre, men kanske bara rykte...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#9
BrajjAxx skrev:
Toni_R skrev:
BrajjAxx skrev:
Du skall köra med kallare stift, till exempel NGK bpr7es. Original sitter där 6 tror jag.

jo det har jag med hört rykte om att man ska ha om man trimmat lite, fast blir nog bosch tändstift, har aldrig varit något fan av NGKs tändstift

Har hört att NGK ska vara bättre, men kanske bara rykte...

Har kört bosch i alla mina bilar hittils och funkat jättebra därför fortsätter jag köra på det.
Är ju samma ska med motorolja, har alltid kört på pennzoil och det funkar fin fint så då fortsätter jag med det


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 maj 2010
#10
Toni_R skrev:
BrajjAxx skrev:
Toni_R skrev:

jo det har jag med hört rykte om att man ska ha om man trimmat lite, fast blir nog bosch tändstift, har aldrig varit något fan av NGKs tändstift

Har hört att NGK ska vara bättre, men kanske bara rykte...

Har kört bosch i alla mina bilar hittils och funkat jättebra därför fortsätter jag köra på det.
Är ju samma ska med motorolja, har alltid kört på pennzoil och det funkar fin fint så då fortsätter jag med det

Helt rätt:) Aldrig ändra på ett vinnande koncept;)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#11
BrajjAxx skrev:
Toni_R skrev:
BrajjAxx skrev:
Har hört att NGK ska vara bättre, men kanske bara rykte...

Har kört bosch i alla mina bilar hittils och funkat jättebra därför fortsätter jag köra på det.
Är ju samma ska med motorolja, har alltid kört på pennzoil och det funkar fin fint så då fortsätter jag med det

Helt rätt:) Aldrig ändra på ett vinnande koncept;)

Nej precis, inte när man vet att det funkar, men om man har fel tändstift så kan väl det resultera i en ojämn förbränning och delvis det att bilen drar lite mer bränsle än innan???


Refined
1 770 Inlägg
15 maj 2010
#12
Jo, det kan det nog resultera i. Men vill man och kör lugnt med min bil så snittar man 0.9l ungefär, så det går att åka snålt om man vill. Men det är fan inte kul.

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#13
Zwudda skrev:
Jo, det kan det nog resultera i. Men vill man och kör lugnt med min bil så snittar man 0.9l ungefär, så det går att åka snålt om man vill. Men det är fan inte kul.

okej nej för nu har jag kört 25 mil på en halv tank, det tycker jag är rätt mycket och om man ger mycket gaspådrag vid start så kommer det lite svartrök som jag tycker indikerar på en ofullständig förbränning


Refined
1 770 Inlägg
15 maj 2010
#14
Toni_R skrev:
Zwudda skrev:
Jo, det kan det nog resultera i. Men vill man och kör lugnt med min bil så snittar man 0.9l ungefär, så det går att åka snålt om man vill. Men det är fan inte kul.

okej nej för nu har jag kört 25 mil på en halv tank, det tycker jag är rätt mycket och om man ger mycket gaspådrag vid start så kommer det lite svartrök som jag tycker indikerar på en ofullständig förbränning

Det har du helt rätt i.
Men det måste ju inte vara stiften det är fel på.

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#15
Zwudda skrev:
Toni_R skrev:
Zwudda skrev:
Jo, det kan det nog resultera i. Men vill man och kör lugnt med min bil så snittar man 0.9l ungefär, så det går att åka snålt om man vill. Men det är fan inte kul.

okej nej för nu har jag kört 25 mil på en halv tank, det tycker jag är rätt mycket och om man ger mycket gaspådrag vid start så kommer det lite svartrök som jag tycker indikerar på en ofullständig förbränning

Det har du helt rätt i.
Men det måste ju inte vara stiften det är fel på.

nej det är sant men tänker iallafall börja med att byta dom och alla tänddelarna, är ju ändå slitdelar så gör ju inget om man byter dom i onödan


486 Inlägg
15 maj 2010
#16
Gör rent luftfiltret också. Igensatt filter är en av dom vanligaste anledningarna till att en bil drar mera bränsle.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#17
Tomas_H skrev:
Gör rent luftfiltret också. Igensatt filter är en av dom vanligaste anledningarna till att en bil drar mera bränsle.

Filtret är nytt från BSR, handlade det i vintras tillsammans med en avskärmning


smurfidunder
327 Inlägg
15 maj 2010
#18
ryker den svart så går den väldigt fett. inte så konstigt att den är törstig då.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 maj 2010
#19

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

78 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#20
dundersmurfen skrev:
ryker den svart så går den väldigt fett. inte så konstigt att den är törstig då.

Jo det tänkte jag med så kollade upp allt och nej blandningen är bra, tändstiften visar också att blandningen är bra, så man är lite fundersam och har även funderat om 3 tums luftmassemätaren kan ha något med saken att göra



Sök