ChriZtoffer skrev:
o_lindh skrev:
När det gäller rms watt så handlar det inte om för stora konutslag utan att värmen blir för hög och talspolen överhettar. Det har inget som hellst att göra med om den får ren effekt eller inte utan just om hur mycket effekt den får.
Däremot så är det lättare att förstöra en högtalare om det distar. Det beror på att distandet gör att högtalaren får mer effekt jämfört med om det inte distar. Specificerade max rms watt är det som gäller, end of discussion.
Håller fortfarande inte med dig, med ren effekt kan man överskrida en högtalares specade effekttålighet, konstigt vore det annars då folk står och matar in en väldans massa effekt i "klena" basar när dom ska spela högt.
Dist verkar du ha dålig koll på å, dist står för distorsion och är helt enkelt DC-klipp, alltså att man skicka in likström i talspolen. Det som händer då är att talspolen stannar upp i ändlägena och därmed inte får nån kylning, då överhettas talspolen!
Men nu ska jag sluta skräpa ner i din tråd Tribbe, kul att det går framåt för dig!
Snart är nog bilen igång igen så du kan ut och glida å njuta av ljudet.
Har alltid haft mer effekt är högtalarna är speccade till, så jag måste haft redigt med dist eftersom jag aldrig spelat sönder nått
Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot