2523
Sök

Hjälp med el till coupévärmare 12v-220v

Allfixare
1 475 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#1
I min bubbla är INTE värmen den bästa, då jag inte åker med den på vintern tänker jag inte slänga ut flera 1000 på nya värmekammare nya grenrör och slangar å dyl. dock kan det bli lite kallt på sena nätter och dom där 12v värmarna blir ju inte ens varma. Min tanke var att skaffa en 12-220v omvandlare och en coupévärmare på typ 600w. Kan detta funka att köra med? den kommer ju inte att vara på hela tiden utan när man känner att det är lite kallt och givetvis bara när bilen är igång. Men frågan är ju hur kraftig omvandlare man behöver för att det ska fungera... eller om någon har nån annan lösning. Ebersprächer orkar jag inte heller spjuckla med. Hjälp tas tacksamt emot.
Senast redigerat av fish (17 maj 2010)


272 Inlägg
17 maj 2010
#2
600W är 600W, i teorin behöver du alltså en omvandlare som fixar den effekten som din värmefläkt behöver. Men nu är praktiken inte riktigt så enkel, det blir en rejäl induktiv last precis när du startar fläkten så du måste ha ganska rejäl marginal (jag vet inte vad som skulle krävas, men skulle inte förvåna mig om Kavli har koll på ungefär vad det handlar om).

Sen kan man också konstatera att det är en ganska dålig idé. Räkna med att det lätt skulle dra 50-60A i 12V-systemet kontinuerligt med div förluster. Har du verkligen en generator i en bubbla som pallar med så mycket last?


Allfixare
1 475 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#3
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad den ger i ampere. Har inte bilen hemma så jag kan inte bara springa ut å kolla heller... Får hoppas Kavli ser detta då.


Allfixare
1 475 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#4
Ingen?


446 Inlägg
19 maj 2010
#5
som bubblaägare kan jag skvallra om att din generator är för liten för att orka med detta wink

21 761 Inlägg
19 maj 2010
#6
50-60 A strömförbrukning är helt klart en verklighetstrogen siffra. Har kikat på en Mascot 600 W växelriktare från Elfa, den har 85-90% verkningsgrad enligt specen. Räknar man med 85% så blir strömförbrukningen vid olika matningsspänningar:

11 V = 64 A
12 V = 59 A
13 V = 54 A
14 V = 50 A

Nu kommer inte en modern 600 W kupevärmare att dra den effekten hela tiden (kan tänka mig 500-550 W när kupetemperaturen ligger över 0 grader), fast man har iaf några siffror att utgå ifrån. Om inte generatorn klarar av den strömmen så får inte batteriet tillräcklig laddning, vilket lätt resulterar i djupurladdning om bilen även körs med korta sträckor.

Regelbunden underhållsladdning minskar dock risken för djupurladdning, har man koll på batteriets laddstatus så funkar det. Tyvärr är det inte alla som tänker på detta, utifrån den synpunkten är en sån här sak (använda omvandlare) "dålig" att göra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (19 maj 2010)

Allfixare
1 475 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#7
Ok. Hur fan löser man värmen då då? Har ju inga värmekammare på ormboet, värmekanalerna är ganska kassa iaf på förarsidan... Nån annan idé?


Sir
291 Inlägg
19 maj 2010
#8
Dom utrustade väll inte bubblorna med ebersprächer för skoj skull? Satsa på en sån. Blir kanonvarmt och gott.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Allfixare
1 475 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#9
inte så lätt att hitta en fungerande sådan till salu tyvärr.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 maj 2010
#10
fish skrev:
inte så lätt att hitta en fungerande sådan till salu tyvärr.

I regel tändstiftet eller bränsletillförseln som gör att dom inte funkar. Det är ingen raketforskning på sprakarna som sitter i bubblorna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

62 Inlägg
21 maj 2010
#11
Finns ju små och smidiga gasolvärmare som kanske kan funka.
Nåt sånt här t ex http://www.jespersfritid.se/Art/pgArtItem.php/2235-0


446 Inlägg
21 maj 2010
#12
en eberspächer är absoult inget problem att få tag på.. har en liggande, men den är på 6V.

bränslepumpen ger ofta upp och ska egentligen inte gå att renovera. jag såg dock inget problem i det wink
nytt membran, packningar till backventiler och fila brytarspetsarna är i regel det som krävs för att den ska fungera...

bil medlem på vwtyp1.se och lägg ut en annons på köpes, du kommer garanterat få svar smile


Sök