Tjenare alla! Nu är det så att jag ska byta motorolja i bilen, en saab 9-3 2.0t 1999 (154 hk org) vässad till 260hk runt, steg 3.
Jag vet alltså inte vad för olja jag ska välja och har kollat runt på nätet samt även varit på en bilmeck o frågat. Jag kan väldigt lite om olja och det vanligaste svaret ja fått är, KÖP INGET BILLIGT. Helsyntet vet jag iallafal att ja ska ha. men där jag har låst fast mig är när det står tex, 0w 40, 5w 40, 10w 40, 10w 50. hur vet jag va som är bäst för min bil där?
Tänkte byta växellåds olja oxå så en bra olja där med att rekommendera?
Det är därför instruktionsboken är så bra....då behöver man inte kunna det i huvudet men man har nödvändig information samlad.
Läs där och använd rätt viskositet (siffrorna), klassningen är oxo viktig (den daaannyy skrev) OM man har motorgarantin kvar. I ditt fall där du inte har någon garanti kvar räcker det att följa kvalitetsklassningen eller bättre än rekommenderat. Vilket märke du väljer spelar mindre roll.
Aldrig fel o följa klassningen om man är osäker är vad jag menar. Motorgaranti eller inte. Är man osäker så vet man iaf att man kör med en rekommenderad olja. Men det stämmer det som jonTe skriver
Jag blev rekommenderad att köra på 0w-40, men eftersom jag inte hade råd att lägga 200kr/l då, så fick jag nöja mig med 5w-40 och det funkade mycket bra!
Tackar tackar för tipsen ! men det står ju inte vad för olja man ska ha i instruktionsboken om bilen är vässad en 100 kusar. Jag förmodar att man inte använder samma olja då när motorn har högre påfrästning.
Tackar tackar för tipsen ! men det står ju inte vad för olja man ska ha i instruktionsboken om bilen är vässad en 100 kusar. Jag förmodar att man inte använder samma olja då när motorn har högre påfrästning.
Jodå det gör man = dagens helsyntetoljor klarar det galant.