3241
Sök

Olika vattenrör saab turbo vs aero.. ?

246 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Har köpt en MIT TD04HL saab aero turbo till min 95 2,3t -99.

Har problemet att jag fick med vattenrör och oljerör, förutom ett vattenrör som går upp på sidan av motorn. det är olika storlekar på pluggarna in i turbon på min bil, själva pluggen går inte ner i gängorna, frågan är om det bara är att köpa aero röret och sätta dit? Vet ju att det kommer passa i turbon men är det samma fäste in i motorn?

Ni får ursäkta den krångliga förklaringen men hoppas någon fattar vad jag menar, är ingen mäster mekare. Ställ gärna frågor så kanske jag kan förtydliga..

p.s. har du ett ligger till salu så, ja tack.. (bor i norrköping)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/15874/933016_9vg2tm.jpg
Suddig bild på röret från turbon som går upp mot motorfästet. (Centrerat i bild).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/15874/933019_bgsion.jpg
Pluggen som går in i motorn som jag undrar om..

//Mvh The_Bunny

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3

Hemmainstruktör
641 Inlägg
18 maj 2010
Är rätt så säker på att det är samma storlek på anslutningen vid toppen, finns bara 2 olika storlekar på banjoanslutningarna på senare Saabar (T7).
Se ba till å hålla emot på den förlängningsbiten från toppen när du ska lossa den, brukar oftast sitta hårdare mot röret än mot toppen så lätt att man böjer till röret om man inte håller emot där och dom är smidigare å få på plats om dom är raka, anslutningen på turbons baksida är inte precis den smidigaste å få in på rätt gängor om röret e snett.
Senast redigerat av Pukadjuret (18 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

246 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Pukadjuret skrev:
Är rätt så säker på att det är samma storlek på anslutningen vid toppen, finns bara 2 olika storlekar på banjoanslutningarna på senare Saabar (T7).
Se ba till å hålla emot på den förlängningsbiten från toppen när du ska lossa den, brukar oftast sitta hårdare mot röret än mot toppen så lätt att man böjer till röret om man inte håller emot där och dom är smidigare å få på plats om dom är raka, anslutningen på turbons baksida är inte precis den smidigaste å få in på rätt gängor om röret e snett.

Jo vi märkte att det satt rätt hårt större nyckel nästa försök, men det låter bra att det är som vi trodde iaf..
Ska förbi mekonomen och BIVA imorn och se om de har den hemma...

Tack för snabba svaret big_smile

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3

Sök