2492
Sök

Hackar / hugger till vid fullt laddtryck volvo 855 t5 -97

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
nu har bilen börjat krongla igen.....

kan ta det från början...
jag har kört med ryckt WG slang och laddet inställt på WG stången istället... ( laddat 1,2-1,3bar)
sen har den bara tappat och tappat och tappat laddtryck allt eftersom...
nu laddar den bara 0,9bar och blir mindre och mindre varje vecka..
sen när ja va ute och gasade på stora vägen idag så kände jag att de ryckte till eller högg till..
när jag gasade iväg på 2an sen i med 3an och det fortsatte...
små ryckningar / huggningar men så stora ryckningar att passagerarna känner det..
precis som små spickningar men de lustiga är att han håller laddet likadant hela tiden även att det hugger till..

så min fråga är vad f*n kan de va??
kan de va en stake som inte vill va med ?
kan de va katten som är igensatt?
sprillans nya stift är det i (satt i dom igår)
det va därför jag började fundera på om de kunde va dom?
har kört på likadana innan utan problem?

tacksam för snabba svar står utan bil:/

MVH/MR_EVIL


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#2
Kass wastegate? Antar att det sitter en 3" eller liknande katalysator på den så att den inte är den, men visst kan den va igensatt. Provat att byta tändspole? Många missar det, speciellt när dem trimmar. Nya stiften hade rätt gnistgap? Tändkablar / rotor / fördelarlock ok? Bränslefilter bytt?


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Kass wastegate? Antar att det sitter en 3" eller liknande katalysator på den så att den inte är den, men visst kan den va igensatt. Provat att byta tändspole? Många missar det, speciellt när dem trimmar. Nya stiften hade rätt gnistgap? Tändkablar / rotor / fördelarlock ok? Bränslefilter bytt?

nej sitter inte 3" avgas på än..
tändspole är bytt för inte länge sen alls...
japp samma gap som dom innan...
inte rotor och fördelarlock är inte bytt men fräscht..
nybytt bränslefilter

gärna tacksam för mer ideer


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#4
Har du original avgas på nu? speciellt dp + kat? För där stryper det bra nog, speciellt om katen börjar ge upp. Tändkablarna då?


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#5
ja det är orginal downpipe och kisse....
om jag prövar att losa på downpipen vid turbon så han flåsar lite där och kör en sväng borde han ladda mer då om de är de va?
annars är de väl tändkablarna som gäller..
om inte det vart fortsätter man?


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#6
Går att testa så, men motorelektroniklampan kommer ju börja lysa och förhoppningsvis så ska den inte hoppa över i lh-läge så den bara tillåter 0,4 bar som max. Tändkablarna är ju bara att titta på datummärkningen. Står det 96-10 på dem så är det från oktober 1996.


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#7
vart står det någonstanns på dom?
hur kollar man annars att katten är paj?


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#8
på själva kablarna, med vit text (om det är originalkablar) nånstans mellan tändhattarna. Alternativet är att slå på katalysatorn och lyssna om det rasslar i den.


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#9
aha okej ska kolla de...
har gjort de men känns som att de e svårt att höra samtidigt som man slår..
men det där säkerhetsläget borde inte gå i till att börja med iaf va?
så man bara får reda på va de är


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#10
Lh-läge kommer den nog gå över i, men eftersom du styr laddtrycket utan magnetventil såvitt jag kan se så kan inte styrboxen ställa ner laddtrycket ifall den skulel vilja det.


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#11
aha okej...
då blir de att lossa downpipen lite imon och se om de blir bättre..
annars byta kablarna..
om inte de funkar va gör man då?
skroten nästa då eller? hehe

tack så hemskt mycket för hjälpen!


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#12
Om det inte hjälper så är det dags att börja fundera på om det är kanske är spikningar, krångel med vevhusventilationen eller nåt på bränslesidan.


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#13
har öppen vevhus så bara en slang rakt ut..
så kan inte va igensatt?


8 250 Inlägg
26 maj 2010
#14
Tveksamt, kanalerna kan ju förvisso gegga igen ändå. Men kan va värt att kolla.


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#15
aha okej!
tackar så jävla mycket för hjälpen...
vad skulle garaget vara utan dig?yikes


UNDERGROUND
649 Inlägg
27 maj 2010
#16
MR_EVIL skrev:
aha okej!
tackar så jävla mycket för hjälpen...
vad skulle garaget vara utan dig?yikes

Min har exakt samma pboöem med fallande laddtyrck å ryckningar sad doc inte klöst de än


UNDERGROUND
649 Inlägg
7 juni 2010
#17
fixat med min bil nu ! du har nog samma fel på din ! mitt va de att en tryckslang va spräckt ..`` liten glipa som blev störe å störe därmed minskade laddet varje gång jag körde med den. sen va de stifften som va dåliga då den högg å hostade vid mer  ladd runt 1.0 bar .. nu är det åtgärdat å kan köra på 1.6 ladd utan några problem ! så kolla de !wink


1 738 Inlägg
7 juni 2010
#18
ryckt wg slang o ställt in den på pinnen istället???? hur funkar det, du måste ju ha slang från Wg till turbon, sen hur du vill ställa laddet, antingen på slangen eller pinnen bestämmer du själv. Men slangen måste du ha

Ställa ladd på wg slang: Köp en pysventil

Ställa lad på wg:n: dra bak den o sätt brickor imellan

Wg:ns packning kanske är dålig därav felet, det känner du om du drar i pinnen. byt till en starkare o ställ ner laddet för det värkar som du spikar motorn


Trimmare
88 Inlägg
7 juni 2010
#19
Håller me 940RDALLE. Köp en laddstyrning, tex pysventil/fjäderventil.

Inte så mkt svar på frågan men ni som ställer trycket på wg´n lär ju få väldigt försenat ladd.
Eller orkar inte turbon mer?
Lr har jag förstått helt fel??

MVH Johnny
Senast redigerat av Falaffel (7 juni 2010)

2011: 10.88/206km/h

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#20
940RDALLE skrev:
ryckt wg slang o ställt in den på pinnen istället???? hur funkar det, du måste ju ha slang från Wg till turbon, sen hur du vill ställa laddet, antingen på slangen eller pinnen bestämmer du själv. Men slangen måste du ha

Ställa ladd på wg slang: Köp en pysventil

Ställa lad på wg:n: dra bak den o sätt brickor imellan

Wg:ns packning kanske är dålig därav felet, det känner du om du drar i pinnen. byt till en starkare o ställ ner laddet för det värkar som du spikar motorn

varför skulle jag behöva en slang från turbon till WG en??
måste ju inte ha någon slang när jag kör med ryckt WG slang och stället laddet på stången...
detta är autotech som sagt till mig så.
det funkar som en pysventil men utan ventilen...



Sök