2507
Sök

Tävling!! Tävling!! ämne: S2

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk!!

Jag har problem med min s2a..
Den börjar hugga efter gaspådrag vid acceleration.
innan den hugger kan man ladda fullt 1,3 bar.
Men efter att den hugger går det inte att komma över 0.5 bar.
Den har felkod som säger att den laddar för mkt. När det är tillbaka ställt så går den ett tag utan att hugga men efter ett par accelerationer så börjar det igen.
Om man stänger av bilen efter att den börjat hugga så kan man åter ladda 1,3bar en stund innan det börjar hugga igen.

Ett "hugg" är ett kraftigt ryck, laddtrycket faller och det känns som om man lägger i  fel växel vid motorbromsning. (och sen blir man ifrånkörd av alla)

Den som ger mig ett svar som ger resultat  bjuder jag på en platta malt !! tack på förhand MVH // VIRUS

(jag levererar)


Skåning
739 Inlägg
16 juni 2006
#2
Det kan inte vara det att det finns en laddtrycksvakt som
stryper tändingen/insrputningen när laddtrycket överstiger gränsen?
Så blir det i alla fall på en saab, man slår nästan huvet i ratten när den bryter...

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#3
jo men den är förbikopplad och hänger bara där i sin kontakt.. istället sitter det ett ställbar laddtryck där..kan det vara magnetventilen iallafall aven om den inte fyller nån funktion mer än att vara inkopplad och hänga där.. precis den där slå huvet i ratten känslan talar vi om sad


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 juni 2006
#4
gubbarna på NordicAudi kan nog hjälpa dej med problemet, har fått hjälp där otaliga gånger

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

250 Inlägg
16 juni 2006
#5
ja hade det problemet förut... på en lite äldre japanare...då var dt att den fick för lite soppa vid högt gaspådrag! men vad vet ja.... en vild gissning iaf!

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 juni 2006
#6
jag gissar på soppapumpen
antingen att den får för lite spänning eller att soppafiltret är skitigt


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
16 juni 2006
#7
Mappsensorn kollat den? sitter väl 2bars mappsensor i 3b motorerna om jag inte minns helt fel och då kan du inte ladda över 1bar...


321 Inlägg
16 juni 2006
#8
Det är lite knivig situation det där, har en kompis som körde en S6 -96 som hade exakt samma problem, tyvärr så fick han inget svar vad felet var, inte ens efter en felsökning hos Audi. Men det var exakt samma symptom som du har me din, bara tvärdör vid gaspådrag. Kompisen trodde han skulle få whiplash skador typ smile...

Hoppas du får hjälp med problemet, för som sagt, ingenting e omöjligt!

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#9
soppafiltret är nybytt och bränsletrycket har testats och det var det inte... varför kan man inte ladda över 1 bar??


SAABlare
190 Inlägg
16 juni 2006
#10
han sänker laddtryck till typ glt när man laddar mer än vad man har bränsle typ..  funkar den när du har startat om bilen=?   så yrade min polare om att hasn s2:a var...

Mja Mjo! Så kan de gå!

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#11
ja den funkar om man startar om den.. aa precis den går tillbaka till grund ladd ca 0,4 - 0,5 bar.. men har det med att den inte får tillräkligt med soppa att göra??


SAABlare
190 Inlägg
16 juni 2006
#12
ja jag tror det för hans är chippad men tror att den inte har meppsensorn inte 350kpa'n iallafall...

Mja Mjo! Så kan de gå!

SAABlare
190 Inlägg
16 juni 2006
#13
pretty close??   en platta malt tack  wink   hehe nä då...   men det är ju så att han inte ska spika han säänker.. och ska du ha ladd måste du ha bränsle annars spikar den ju...

edit: insane 1 har ju skrivit så typ.. sorry
Senast redigerat av Kenwood (16 juni 2006)

Mja Mjo! Så kan de gå!

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#14
okey.. är det därför jag har felkod som söger att jag har för högt laddtryck? men om den får för dåligt med soppa borde inte killen på verkstan lagt märke till det när han testade bränsletrycket?


HEAVY METAL
765 Inlägg
16 juni 2006
#15
Knack Sensorn som stryper Tändning och soppa när motorn spikar för att den får för lite soppa på grund utav för högt ladd tryck-.!! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#16
knacksensorerna är helt nya likaså impulsgivaren.. termostaten är också bytt


HEAVY METAL
765 Inlägg
16 juni 2006
#17
Jag menade inte att Knacksensorerna va dåliga utan att dom gör sitt jobb PGA av att motor spikar för att den för för lite bräsnle gentemot Ladd trycket Därför sänks ladd trycket mm och bilen går apa  MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (16 juni 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

84 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#18
okey då är jag med.. vad föreslår du att jag ska göra ??


HEAVY METAL
765 Inlägg
17 juni 2006
#19
Ladda Mindre eller Se till att han får rätt mängd med soppa..

Om du kör chippat så fins instruktionerna i chippet för hur mycket soppa som ska levereras kontra luft och ladd mm mm.. Men finns inte doningarna alltså. bättre soppa pump / större spridare En mapp sensor som klarar av laddtrycket du vill åka på Större IC  mm mm.  så funkar det inte och om du då har kopplat förbi Tryckvakten oxå Så är det ju lätt att ladda mer än vad som kanske borde-

Värt att veta är att det inte är speciellt hällsosamt att köra spik i motorn!

Dock vet jag inte hur din bil är trimmad och hur mycket ..
Men jag har för mig att Orginal grejorna borde palla en del.. Va länge sedan jag höll på med Audi.. Gobbarna på www.nordicaudi.com borde kunna detta bättre..
Senast redigerat av Engen (17 juni 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

HEAVY METAL
765 Inlägg
17 juni 2006
#20
Om det nu är detta som är fel.. jag spekulerar bara.,!!  Men det är ju en Teori!! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se


Sök