Nu kan jag inte tala för alla, men ställ dig frågan.
Om du inte har surroundljud, vill du då ha ljud bakifrån?
Hur har du ljudet från tv:n hemma?
Hur uppfattas ljudet på en konsert?
Jo......framifrån
Man vill generellt sett ha ljudbilden framför sig.
Ljud bakifrån stör oftast ljudbilden totalt. Dock KAN bakhögtalare användas för att fylla ut ljudet lite. Men det är svårt att hitta balansen.
Är du ute efter 5.1-ljud däremot så kliver gärna prislappen upp mer, men det är ENDA gången jag finner bakhögtalare lämpligt. Vad som gör att priset kliver iväg då är antal slutstegskanaler man behöver.
Audison har tex. ett steg direkt anpassat för 5.1 men det kostar 13K med. BRL hade ett GAS-steg som var anpassat med för drygt 5K....
Men 5.1 blir svårt med din enhet utan att hänga på en box som tar hand om kodningen då din enhet har fram/bak och bak för tvåzonslyssning som utgångar för lågnivå. Du har alltså inte ngn direkt 5.1 ut från den. En sådan box ligger med på runt 5K.....
Och ja.....för den pengen du nämnt siktar jag på ETT kit fram.
Hellre ngt färre men dyrare och mer välljudande komponenter än fler men mindre välljudande komponenter. Spec med tanke på att du sade att det skall spela BRA och inte show
(Kan räkna på ännu närmare 10K om du vill det, men det blir fort. ett enkelt system med få komponenter)
Grejerna jag tipsade om ligger mer som instegshifi.