Svårt att säga, det beror helt på vilken budget ni har? Har varit runt och provkört de SUVar man kunde provköra i Hallandsområdet nyligen så tycker mig ha en bra bild av området "lite mindre stadsjeepar"
Någon plastig amerikansk SUV (Dodge Nitro, Jeep Cherokee och Patriot etc) hade jag inte köpt om jag inte hade dragit släp och/eller kört i terräng dagarna i ända. Som vardagsbil i trafik är de långt efter konkurrenterna på alla punkter.
Efter min lilla runda fastnade jag för tre kandidater: Lilla lagom och körglada Bmw X1, Rejält smarta, terrängdugliga och roliga(!) Skoda Yeti samt Volvo XC60 och dess billigare/vettigare kusin Ford Kuga.
Av dessa tycker jag två var värda att slå till på; Bmw och Skoda. Bmw X1 behöver väl egentligen ingen motivering, kör den så förstår du. Genomtänkt, välbyggd, bekväm och har väghållning bättre än de flesta personbilarna.
Skoda Yeti däremot är prisvärd, vettig och smidigt uppbyggd, samma smarta minibusstänk som Mercedes A-klass W168 (Vet att du också haft en sådan) där man kan fälla och ta ut sätena och så vidare, fullt godkänd i terräng och riktigt bra väghållning även om man jämför med personbilar, om än inte i klass med X1.
Tyvärr blev det ingen av dessa ändå i slutändan utan en Bmw X3, men det är en annan historia. X3 är kanon den med men gammal, hittar du inte en till ett kanonpris som jag gjorde så gå på X1 istället.
Men någon av dessa tre är vad jag kan rekommendera dig att titta på, undrar du något är det bara att fråga!