är nu dags att börja planera inför projektarbetet i skolan. funderade på att ha som projektarbete att uppnå en viss DB-gräns. eftersom jag är intresserad av billjud och endå ska byta system i bilen så tänkte jag att då kan jag kombinera detta med projektarbetet
har inte riktigt bestämt mig vilken gräns jag ska sätta bara. men 130db borde man väl uppnå utan att lägga allt för mycket pengar på basar och steg? vill inte sätta målet allt för högt så har jag en chans att nå mitt mål kanske
budgeten ligger väl på ca 4-5tusen kronor men kanske kan ökas lite ifall jag får mycket bättre saker för några hundra till. jag kanske är ute och cyklar och det inte alls går att nå mitt mål för dom pengarna så därför jag rådfrågar er huvudenhet och koaxialer är inte inräknat i dom pengarna.
söker tips på så billiga saker som möjligt och som spelar så högt som möjligt bilen som det ska byggas i är min Saab 9-5 kombi.
det där paketet verkade ju väldigt vettigt fast jag misstänker att jag kommer behöva extra batteri till det steget? och det tillåter inte budgeten tyvärr
Du får nog gå till muhammed som jobbar på natten om du ska ha saker för dom pengarna. Dom räknar 1 krona watten.
Ja spelar över 140dB i en sedan med steg för 2595, och basar för 1000 spänn styck.. Nypriser.
okej, tog en snabb titt på vad det sitter för saker i din bil och skulle jag köra på samma saker så krävs det extra batteri är väl nästan ett måste med extra batteri när man passerar 1000watt?
130dB känns som ett väl lågt mål i en kombi, om det inte är framsystemet du ska spela med då. Förra året spelade jag 130dB+ med en 10" bas matad med 300Wrms i min sedan. Så sätt siktet på 135dB eller kanske t.o.m. 140dB så får du iaf kämpa lite och jobba lite med lådan.
130dB känns som ett väl lågt mål i en kombi, om det inte är framsystemet du ska spela med då. Förra året spelade jag 130dB+ med en 10" bas matad med 300Wrms i min sedan. Så sätt siktet på 135dB eller kanske t.o.m. 140dB så får du iaf kämpa lite och jobba lite med lådan.
hehe, måste erkänna att jag aldrig suttit i en bil som spelar vare sig 130 eller 140dB så har inga referenser på hur högt det kan låta ville bara inte sätta målet för högt för då kanske ja misslyckas
Softis skrev:
Med RE basen och Sinus steget så ska inte 140 db vara några problem om lådan är rätt byggt och det finns ett bra batteri under huven.
det låter ju kanon finns dom grejerna inte i butik längre eftersom du länkar till blocket? och räcker det med ett batteri för att spela så pass högt som du skriver? vad är ett "bra" batteri i dessa sammanhang? något förslag?
hehe, måste erkänna att jag aldrig suttit i en bil som spelar vare sig 130 eller 140dB så har inga referenser på hur högt det kan låta ville bara inte sätta målet för högt för då kanske ja misslyckas
Softis skrev:
Med RE basen och Sinus steget så ska inte 140 db vara några problem om lådan är rätt byggt och det finns ett bra batteri under huven.
det låter ju kanon finns dom grejerna inte i butik längre eftersom du länkar till blocket? och räcker det med ett batteri för att spela så pass högt som du skriver? vad är ett "bra" batteri i dessa sammanhang? något förslag?
MVH
Ett bra batteri är ett som inte är gammalt och slut. Utan ett nytt och fräsht. Om du har en bra batteri så räcker det med 1.
Anledningen att jag länka till blocket är för att det är billigare helt enkelt. Du spräcker din budget lite grann om du ska köpa det nytt. Sen kom jag faktiskt inte ihåg vilka som säljer RE SR 15 fortfarande