3458
Sök

M52B25 tickar när den är varm

272 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

För några dagar sen hörde jag ett tickande ljud ifrån motorn (se film). Det hörs inte när motorn är kall, bara när den blivit varm.
Det är en BMW 523i från 1996 med en M52B25 vi pratar om.



Någon som har en idé om vad det kan vara?


3 354 Inlägg
1 juni 2010
#2
rent spontant vad är det för olja? kanske blir för tunn vid värme?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

272 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#3
Jag vet inte vad det är för olja i den just nu, men jag har fått tipset att byta olja. Känns dock inte som att ett oljebyte skulle påverka. Eller kan det vara så?


3 354 Inlägg
1 juni 2010
#4
oljebyte kan göra mkt. spec om det skulle råkat vara för tunn olja innan

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 juni 2010
#5
Det är ju hydrauliska oljelyftare så oljans kvalitet o viskositet är avgörande.
Kan vara smuts i dom/täppta men då tickar det även vid start o kall.

Annat alternativ kan vara vanos som måste repareras eller renoveras.


272 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#6
Detta är märkligt, var ute och tog en runda för att se hur den uppträdde. När jag kommer hem efter cirka 35-45 min tickar den inte längre. Det enda jag gjort är att jag kollat oljan.

Men jag ska ta och byta oljan så fort jag kan så får vi se sen då!


272 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#7
Bytte olja och filter nyss och nu går den som en klocka utan tickningar!


1 353 Inlägg
2 juni 2010
#8
inget ovanligt att det tickar lite om M50/m52 motorerna heller, men om det börjar ticka så det hörs in i kupén med huven stängd kan det vara dags att göra nånting åt det smile

There's no replacement for displacement

272 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#9
Batta skrev:
inget ovanligt att det tickar lite om M50/m52 motorerna heller, men om det börjar ticka så det hörs in i kupén med huven stängd kan det vara dags att göra nånting åt det smile

Sant smile
Dock så visslar det som fan om motorn upp till 1500 varv på ettan, tvåan och trean. Remmen är spänd och inte alls sliten. Frågan om det kan vara en insugsbälg?



Sök