2636
Sök

Konstig sak med slangar kopplad till turbo och wg

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#1
Kan någon svara mig, vad är detta? Den sitter fast strippad på dumpventilen och går med 3 slangar från den till Turbon, röret som går mellan turbo och luftfilter och WGn tror jag ser inte så bra.
http://i961.photobucket.com/albums/ae96/kamulen/bil/IMAG0044.jpg
http://i961.photobucket.com/albums/ae96/kamulen/bil/IMAG0043.jpg

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

8 250 Inlägg
1 juni 2010
#2
Magnetventilen som styr laddtrycket


930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#3
Jaså? tog bort dumpen idag och kollade under den saken som sitter fast strippad och det var ett gängat hål under bara utan skruv eller dylikt. och har kollat på hur magnet ventiler ser ut och dem ser inte ut som en mutter med slangar till.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#4
kan även tillägga att det inte är någon el eller dylikt i kopplat till den saken, finns inget uttag på den heller. det är den 6kantiga saken på bild nummer 2
Senast redigerat av Kamulen (1 juni 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
1 juni 2010
#5
eh du ska nog parkera den bilen du, den är juh iaf inte chippad(kan juh va programvara men tvivlar på de) det är en sak som e säker,
det där e ingen magnetventil, det är juh nån typ av pysventil eller nåt och så där ska du definitivt inte åka,
hade det varit en riktigt magnetventil så skulle den suttit i den hållaren som finns uppe på högerkanten av kylaren,


1 353 Inlägg
1 juni 2010
#6
Marlboroman skrev:
Magnetventilen som styr laddtrycket

där har du tyvärr fel, kolla igen på bilden wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/57189/810295_netk5v.jpg


930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#7
så vad fan är det? den laddar iaf 1.0 bar, fan kan förra ägaren har ställt ladden då bara?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

83 Inlägg
1 juni 2010
#8
Ja, det är nog en såkallad pysventil. Finns det nån skruv på den, dvs är flödet igenom den ställbart? Då kan du justera laddet i bilen mha av den. Fultrim är en annan beteckning. Antar du har en Saab 9000 lättrycksturbo, dvs utan turbomätare i panelen? Då är det vanligt att fultrimma för ökad ladd på detta viset. Även vanligt på og900S.

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#9
Ja jag har en 9000 2.0 LLT "Chippad" av chipcenter av förra ägaren.
Och nej det finns ingen skruv på den, det ska dock sitta någonting under den men finns inget där bara ett gängat hål med ett mindre i toppen.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#10
hur kan man koppla ur pysventilen då?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 juni 2010
#11
Kamulen skrev:
hur kan man koppla ur pysventilen då?

varför koppla bort den om allt fungerar och går bra i sin ordning? ända som händer är att du får mindre åka, skickar den inga felkoder/ dåliga avgasvärden osv så kör bara kör..

man behöver ju inte skruva isär nånting som är helt och kolla VARFÖR det fungerar
bättre att skruva isär det är de är trasigt och kolla VARFÖR DE INTE fungerar, right?

och din motor klarar 1bar Utan problem..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#12
Får ta mig ett snack med den förra ägaren, men är inte den ladden skadlig för turbon och den kan ju knappast gå som den ska isf då den inte är mappad.
Senast redigerat av Kamulen (1 juni 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Svetsare
3 150 Inlägg
1 juni 2010
#13
Det finns ju snikvarianter av chippning där "företaget" lägger i nån box sen finjusteras det med en pysventil vid sidan om typ.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#14
ZonaX skrev:
Det finns ju snikvarianter av chippning där "företaget" lägger i nån box sen finjusteras det med en pysventil vid sidan om typ.

Är du helt säker på det?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

12 086 Inlägg
1 juni 2010
#15
Det där är garanterat en pysventil, tycker jag känner igen den. Har någon likadan liggande i garaget tongue
Den har samma funktion som en magnetventil fast styrs inte elektroniskt.

En Garrett T25 som sitter original i din bil har ett grundladd på 0.4bar, så någon har pyst upp det till 1bar med den där grejen smile

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#16
jaha okej men är det bra för turbon?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 142 Inlägg
1 juni 2010
#17
min 2.0t laddar 1bar just nu och har gjort de väldigt länge... de är väll bara köra förnuftigt så håller de...

Slav
1 454 Inlägg
1 juni 2010
#18
turbon orkar utan problem 1,5 bar så det är lugnt de smile
Senast redigerat av Henka_ (1 juni 2010)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

930 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#19
Okej har snackat med förra ägaren nu och han chippade den men magnetventilen pajjade och han satte dit en Pysventil istället för att hålla ladden uppe på 1bar.
Så summan av kardemumman är alltså att pysventilen sitter där ist för magnetventilen och dem fungerar på samma sätt?
Senast redigerat av Kamulen (1 juni 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
2 juni 2010
#20
summan av kardemumman är att du har inga säkerhetssystem i bilen längre, när det väl händer nånting och styrboxen försöker ställa ner laddet så kommer detta inte gå eftersom att det inte sköts elektroniskt längre,
tycker du ska släppa dina planer på dumpventil o investera i en magnetventil istället.



Sök