2752
Sök

Audi 80 2.0 Drar mycket bensin

4 586 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#1
Jag har börjat pendla till jobbet körde 50 mil (2 veckors körning) och fick i 55 liter

Till jobbet är den fin 70 väg hela vägen

Det ger en förbrukning på 1.1L milen

vet att grenröret läcker lite vid kallstart men så mycket kan det väl inte göra på förbrukningen ?

Mätte 0.68L i vintras på en tur på 40 mil utan stopp

Bilen kan lukta en del bensin vid kallstart går annars väldigt fint och jämt

vart ska jag börja felsöka?
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 juni 2010)


V.A.G Mekaniker
42 Inlägg
2 juni 2010
#2
kollat tempgivaren?

V.A.G mekaniker

4 586 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#3
ZebuZa skrev:
kollat tempgivaren?
Nej inte rört tempgivaren. Misstänker att du menar den blåa

Styr den bara kallstarten eller är den med även vid varm motor ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 juni 2010)


V.A.G Mekaniker
42 Inlägg
2 juni 2010
#4
den är med hela tiden...är den svår och få i gång med?

V.A.G mekaniker

4 586 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#5
ZebuZa skrev:
den är med hela tiden...är den svår och få i gång med?
startar direkt utan några som helst problem

Kan gå lite ryckigt när det stått ett tag när den körts under dagen

det gäller denna Motor

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/168744/168744-1620879.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 juni 2010)


V.A.G Mekaniker
42 Inlägg
2 juni 2010
#6
okej..men prova mät upp temp givaren, mät värden kan du säkert få ut från vag i din stad. du kan även kolla om det är nå luft läckage osv

V.A.G mekaniker

4 586 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#7
ZebuZa skrev:
okej..men prova mät upp temp givaren, mät värden kan du säkert få ut från vag i din stad. du kan även kolla om det är nå luft läckage osv
okey tack.

återkommer med svar


Försöker iaf
12 817 Inlägg
2 juni 2010
#8
Räknar man med att du har fem dagars arbetsvecka så har du kört 50mil på två veckor (10 arbetsdagar) alltså 5mil om dagen eller 2.5mil enkel, eller hur? Det är såpass korta sträckor att du inte kan jämföra den bränsleförbrukningen med en långkörning på 40mil.

Men oavsett så låter 1.1liter/mil lite mycket. Har du gjort service nyligen? Det är viktigare att göra service (olja framförallt) om man bara kört korta sträckor där motorn knappt hinner få upp arbetstemperatur innan motorn stannas igen.

Sen har du kanske fetare hjul nu än på vintern = mera rullmotstånd.

Samt ett avgasläckage innan kat/lambda bör du ordna så snabbt du kan för det är garanterat en anledning till att den tar mer bränsle än normalt, säkert är avgasvärdena åt h-vete just nu.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (2 juni 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

876 Inlägg
2 juni 2010
#9
Kolla änen efter läckande bränsleledningar under vanligt fel på audi!


Försöker iaf
12 817 Inlägg
2 juni 2010
#10
volvoperfomanceclub skrev:
Kolla änen efter läckande bränsleledningar under vanligt fel på audi!
Vanligt på Audi? Har jag aldrig varit med om, och då har jag ägt ett bra antal tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

10 Inlägg
2 juni 2010
#11
täta avgasröret. lamdan står ju helt åt skogen. då ska du se på skillnad.


876 Inlägg
2 juni 2010
#12
te_wik skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
Kolla änen efter läckande bränsleledningar under vanligt fel på audi!
Vanligt på Audi? Har jag aldrig varit med om, och då har jag ägt ett bra antal tongue



Mvh Tommy
Då har du haft tur har haft det på 3 av mina totalt 6 audis.


Försöker iaf
12 817 Inlägg
2 juni 2010
#13
volvoperfomanceclub skrev:
te_wik skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
Kolla änen efter läckande bränsleledningar under vanligt fel på audi!
Vanligt på Audi? Har jag aldrig varit med om, och då har jag ägt ett bra antal tongue



Mvh Tommy
Då har du haft tur har haft det på 3 av mina totalt 6 audis.
Eller så är det du som haft otur wink
Har alla varit C4? Jag är klok nog att undvika den karossen, haha cool



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (2 juni 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#14
te_wik skrev:
Räknar man med att du har fem dagars arbetsvecka så har du kört 50mil på två veckor (10 arbetsdagar) alltså 5mil om dagen eller 2.5mil enkel, eller hur? Det är såpass korta sträckor att du inte kan jämföra den bränsleförbrukningen med en långkörning på 40mil.

Men oavsett så låter 1.1liter/mil lite mycket. Har du gjort service nyligen? Det är viktigare att göra service (olja framförallt) om man bara kört korta sträckor där motorn knappt hinner få upp arbetstemperatur innan motorn stannas igen.

Sen har du kanske fetare hjul nu än på vintern = mera rullmotstånd.

Samt ett avgasläckage innan kat/lambda bör du ordna så snabbt du kan för det är garanterat en anledning till att den tar mer bränsle än normalt, säkert är avgasvärdena åt h-vete just nu.


Mvh Tommy
Bilen är nybesigtad UA för 100 mil sen så läckaget är inte stort. Bilen dock tvungen att vara tokvarm för att avgasvärdena skulle bli bra. Ska leta efter nytt grenrör till semestern då ny grenrörspackning inte hjälpte. Vanligt med spricka i grenrör ?

Service är gjort precis innan bilprovningen

Lika feta fälgar på sommar som vinter. Dock så fick jag nya fälgar denna vecka men dom hade jag inte på när jag mätte

har även haft soppaläckage på min audi. big_smile

japp pendlar 5 mil om dagen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 juni 2010)


Försöker iaf
12 817 Inlägg
3 juni 2010
#15
jocke_gronberg skrev:
te_wik skrev:
Räknar man med att du har fem dagars arbetsvecka så har du kört 50mil på två veckor (10 arbetsdagar) alltså 5mil om dagen eller 2.5mil enkel, eller hur? Det är såpass korta sträckor att du inte kan jämföra den bränsleförbrukningen med en långkörning på 40mil.

Men oavsett så låter 1.1liter/mil lite mycket. Har du gjort service nyligen? Det är viktigare att göra service (olja framförallt) om man bara kört korta sträckor där motorn knappt hinner få upp arbetstemperatur innan motorn stannas igen.

Sen har du kanske fetare hjul nu än på vintern = mera rullmotstånd.

Samt ett avgasläckage innan kat/lambda bör du ordna så snabbt du kan för det är garanterat en anledning till att den tar mer bränsle än normalt, säkert är avgasvärdena åt h-vete just nu.


Mvh Tommy
Bilen är nybesigtad UA för 100 mil sen så läckaget är inte stort. Bilen dock tvungen att vara tokvarm för att avgasvärdena skulle bli bra. Ska leta efter nytt grenrör till semestern då ny grenrörspackning inte hjälpte. Vanligt med spricka i grenrör ?

Service är gjort precis innan bilprovningen

Lika feta fälgar på sommar som vinter. Dock så fick jag nya fälgar denna vecka men dom hade jag inte på när jag mätte

har även haft soppaläckage på min audi. big_smile

japp pendlar 5 mil om dagen.
Det är vanligt att grenröret spricker då det är helgjutet. Finns en annan modell av den som är delad med en sorts "fjäder" som tillåter grenröret att expandera lite bättre, eller va man ska säga.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#16
te_wik skrev:
jocke_gronberg skrev:
te_wik skrev:
Räknar man med att du har fem dagars arbetsvecka så har du kört 50mil på två veckor (10 arbetsdagar) alltså 5mil om dagen eller 2.5mil enkel, eller hur? Det är såpass korta sträckor att du inte kan jämföra den bränsleförbrukningen med en långkörning på 40mil.

Men oavsett så låter 1.1liter/mil lite mycket. Har du gjort service nyligen? Det är viktigare att göra service (olja framförallt) om man bara kört korta sträckor där motorn knappt hinner få upp arbetstemperatur innan motorn stannas igen.

Sen har du kanske fetare hjul nu än på vintern = mera rullmotstånd.

Samt ett avgasläckage innan kat/lambda bör du ordna så snabbt du kan för det är garanterat en anledning till att den tar mer bränsle än normalt, säkert är avgasvärdena åt h-vete just nu.


Mvh Tommy
Bilen är nybesigtad UA för 100 mil sen så läckaget är inte stort. Bilen dock tvungen att vara tokvarm för att avgasvärdena skulle bli bra. Ska leta efter nytt grenrör till semestern då ny grenrörspackning inte hjälpte. Vanligt med spricka i grenrör ?

Service är gjort precis innan bilprovningen

Lika feta fälgar på sommar som vinter. Dock så fick jag nya fälgar denna vecka men dom hade jag inte på när jag mätte

har även haft soppaläckage på min audi. big_smile

japp pendlar 5 mil om dagen.
Det är vanligt att grenröret spricker då det är helgjutet. Finns en annan modell av den som är delad med en sorts "fjäder" som tillåter grenröret att expandera lite bättre, eller va man ska säga.



Mvh Tommy
okey tack. nytt grenrör 500:- Inte så farligt


4 586 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#17
har nu sökt vidare. hittade en säkring på 5 amp som var trasig den satt precis vid motorsäkringarna. Blev som en helt annan motor när jag bytt den. Jämnare gång samt ej någon bensinlukt dock. Vet ej vad säkringen gör då min tyska är dålig.

Bilen blev märkbart tröttare efter jag bytt säkringen
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 juni 2010)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 juni 2010
#18
vilket nummer hade säkringen?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 586 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#19
LeafBox skrev:
vilket nummer hade säkringen?
hade inget nummer utan satt precis vänster om motorsäkringen.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 juni 2010
#20
jocke_gronberg skrev:
LeafBox skrev:
vilket nummer hade säkringen?
hade inget nummer utan satt precis vänster om motorsäkringen.
Måste ut och kolla på min tongue Blev jättenyfiken utav ngn anledning. Återkommer med svar på vad den gör! big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök