3677
Sök

Saab 9-3 99 dog under körning, startar sen inte

1 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Bilen dog helt utan förvarning, vi har inte haft några problem med bilen så det kom som från klar himmel kan man säga.
Sen när vi försökte att starta bilen hörs det att startmotorn går och att motorn hostar till. Det låter som att den ska starta men sen dör den bara igen...
Motorn är en 2.0 ej turbo
Är det någon där ute som har någon aning vad det kan vara?

Mvh/ behöver bil

121 Inlägg
3 juni 2010
Tändkassetten som har gett sig kanske??  Ganska vanligt på dom.

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

1 210 Inlägg
3 juni 2010
Tändkassetten brukar som sagt vara vanligt på dom... kan även vara vevaxelgivaren lr soppa pumpen då..

Tändkassetten kollar du med att prova en annan.. obs! samma färg ska de vara på dom dvs svart trionic 7  röd trionic 5 smile

Soppa pumpen kollar du lättast genom mest att lyssna när du vrider på tändningen.. kan även kika om de kommer soppa ur slangen vid fuel railen..

Tyvärr lite tråkig att byta på din modell, eftersom du måste då ner med tanken.. hmm 
vevaxelgivaren sitter på blocket på framkant tror jag.. men ej säker..  kan då kollas genom att se om varvräknaren hoppar till vid startförsök..

gör den det så är den ok..  behöver inte jämt vara så att den hoppar till iofs men värt att kolla i alla fall.. smile

Har du fått några felkoder??

mvh Micke

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 juni 2010
att den hoppar igång och dör igen känner jag igen, det gjorde min 5-6 gånger när min soppapump dog.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök