2511
Sök

Gjuta kolfiber

Meister
6 763 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej! Jag undrar hur man gör för att gjuta upp t.ex en huv i kolfiber och vad man behöver för grejer. Går de att överhuvdtaget göra det själv?


lastbils chaffis......
299 Inlägg
17 juni 2006
#2
det går inte att göra skälv eftersom kolfiber härdar i en stor ugn där du måste få in hela huven...(rätta mig omjag har fel...)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

8 156 Inlägg
17 juni 2006
#3
Nja, kolfiber brukar man ju härda i stora ugnar, men det går väl att härda utanför ugn också, men då tar det väl veckor för kolfibern att härda?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

215 Inlägg
17 juni 2006
#4
Låter som de är billigare o köpa en komplett..

lastbils chaffis......
299 Inlägg
17 juni 2006
#5
jaså det var merän vad jag visste.... men vem orkar i såfall ha en huv liggandes i veckor för att den ska härda trorföresten man måstehanåt värme täckeme innan man lägger in den i ugnen...

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
17 juni 2006
#6
hehe grym stavning.... där ja tangentbordet håller på att ge upp sad...

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

15 Inlägg
17 juni 2006
#7
Man behöver inte han nån pizzaugn för att gjuta kolfiber. Man gör likadant som med glasfiber nästan. Ugn har man när man gjuter kaross delar typ som ska hålla ifall månen trillar ner.

Först har man Genomskinlig gelcoat i formen, sen kolfibermatta varvat med Biltemas polyester tills det blir tillräckligt tjockt. om de är en huv så glöm inte förstärkningarna på insidan!!
Sen när de har torkat så bryter man losset frå formen och slipar me fiiint papper och några lager klarlack för att få de snygga djupet tongue

Dehär tipset fick ja av nån som gjöt många huvar till Corrado. Har inte hunnit provat själv än, p.g.a. halvtaskig ekonomi.  kolfibermattan skulle man beställa från www.tanso.se de minsta var 10meter..  blev för dyrt sad
Försök få tag på lite kolfibermatta o pröva, vill gärna veta resultatet tongue

1 417 Inlägg
17 juni 2006
#8
Det går nog att lägga några lager glasfiber i botten, och de sista lagren med kolfiber. Blir nästan ingen skillnad i vikt, men ändå lika snyggt.


Meister
6 763 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
#9
De kostade 300 spänn kvadratmetern.. men de vore rätt kul å testa om de nu går utan nån jätte ungn, men efter vad jag kunde förstå av de som stod på www.tanso.se så behövde man ingen ugn.. men jag hade tänkt å testa på en gammal 740 huv men de blir nog någe mindre å testa på isåfall..


2 644 Inlägg
13 april 2007
#10
är det nån av er som har testat än ? smile

Johan Lindgren

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#11
Bumpar tråden... någon som gjuter egna kolfibergrejer? Det där med huven låter rätt intressant. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 506 Inlägg
19 september 2008
#12
Jag har kolfiberväv om någon i gbg tror sig klara av det.
Isf skulle ju personen kunna få testgjuta ngt åt mig smile hehe

Kan du andas kan du dö.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 september 2008
#13
köpt 10 kvadrat 600grams matta från tanso, bra att ha o göra med o vettiga priser.
dock med blev det några kronor med frakt och epoxy tongue


RE-雨宮
481 Inlägg
19 september 2008
#14
Man brukar väl stoppa kolfiber i Autoklaver om man nu ska vara petig, men det beror ju som sagt på vilken teknik man använder sig av.

RE-Amemiya Kitted FD3S

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 september 2008
#15
beror ju på vad man ska göra med den.
vill man ha den lätt o stark ska man vacumsuga det o stoppa in i ugn, ska man drapera räcker det med att pensla på epoxyn samt göra det lite varmare runt om så det härdar snabbare


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2008
#16
Men som nu nämnts, att göra en motorhuv, borde man satsa på att få den stark och då behöva härda den i en ugn?
Jag menar, det är ju inte som en bärande konstruktion precis. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

RE-雨宮
481 Inlägg
19 september 2008
#17
En autoklav är en ugn som jobbar med tryck..
http://en.wikipedia.org/wiki/Autoclave

RE-Amemiya Kitted FD3S

812 Inlägg
20 september 2008
#18
lånar tråden lite. nån som vet va de bästa är att göra formen av? för de lär väl vara liknande för att gjuta upp en huv i glasfiber?

man lever bara en gång..

20 Inlägg
14 januari 2009
#19
RTA Motorsport skrev:
Man behöver inte han nån pizzaugn för att gjuta kolfiber. Man gör likadant som med glasfiber nästan. Ugn har man när man gjuter kaross delar typ som ska hålla ifall månen trillar ner.

Först har man Genomskinlig gelcoat i formen, sen kolfibermatta varvat med Biltemas polyester tills det blir tillräckligt tjockt. om de är en huv så glöm inte förstärkningarna på insidan!!
Sen när de har torkat så bryter man losset frå formen och slipar me fiiint papper och några lager klarlack för att få de snygga djupet tongue

Dehär tipset fick ja av nån som gjöt många huvar till Corrado. Har inte hunnit provat själv än, p.g.a. halvtaskig ekonomi.  kolfibermattan skulle man beställa från www.tanso.se de minsta var 10meter..  blev för dyrt sad
Försök få tag på lite kolfibermatta o pröva, vill gärna veta resultatet tongue

tjenare!

När man ska slipa kolfibret, vilken grovlek på pappret ska man ha ? 200-400 ? smile Någon som vet?

mvh vilde
Senast redigerat av vilde (14 januari 2009)

Drift: (drif-to) verb; an artistic form of driving judged subjectively predicated upon competitors' speed,extreme angles relative to forward progress and the car's proximity to fixed objects.

KHRacing
14 januari 2009
#20
vilde skrev:
tjenare!

När man ska slipa kolfibret, vilken grovlek på pappret ska man ha ? 200-400 ? smile Någon som vet?

mvh vilde

1000-1200 troligen:)


Sök