3337
Sök

Iriterande blocket annonser

23 Inlägg
7 juni 2010
jorgen72 skrev:
Jag brukar leta bil på blocket o en sak som retar mej lite är när säljaren skriver maila bud o telefonnummer så kontaktar jag dej om du har ett bud jag tycker är intressant. Vill man sälja en bil så sätter man ut pris o telenr

Jag förstår ditt tankesätt! Men om jag fick välja att skriva ut mitt nummer eller be andra maila bud och nummer och jag då ringer upp om det är intressant, då skulle jag helt klart valt det senare! Just för att jag inte har tid att prata i telefon med någon som vill ha min bil till ett pris jag inte säljer den till. Och jo man får alltid fler skambud än riktiga bud!

Larssa

772 Inlägg
7 juni 2010
LarssaO skrev:
jorgen72 skrev:
Jag brukar leta bil på blocket o en sak som retar mej lite är när säljaren skriver maila bud o telefonnummer så kontaktar jag dej om du har ett bud jag tycker är intressant. Vill man sälja en bil så sätter man ut pris o telenr

Jag förstår ditt tankesätt! Men om jag fick välja att skriva ut mitt nummer eller be andra maila bud och nummer och jag då ringer upp om det är intressant, då skulle jag helt klart valt det senare! Just för att jag inte har tid att prata i telefon med någon som vill ha min bil till ett pris jag inte säljer den till. Och jo man får alltid fler skambud än riktiga bud!

Larssa

Jag kan hålla med om telefonnumret, att det vill man inte sätta ut, av olika anledningar.
Men priset tycker jag man måste sätta ut. Och sätter man inte ut något pris
då får man vara beredd på att på skambud, och flygande mattor som förslag.

23 Inlägg
7 juni 2010
PoulZen skrev:
LarssaO skrev:
jorgen72 skrev:

Larssa

Jag kan hålla med om telefonnumret, att det vill man inte sätta ut, av olika anledningar.
Men priset tycker jag man måste sätta ut. Och sätter man inte ut något pris
då får man vara beredd på att på skambud, och flygande mattor som förslag.

Jajämän! Men det här var ett exempel på om jag fick välja mellan de alternativen wink skulle jag sälja min bil seriöst skulle jag såklart sätta en prislapp.

Larssa

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2010
Annonser med kort text följt av "ring för info" går bort direkt. Likaså annonser med t.ex. "bmw" eller "m3" som säljare, eller utländska namn. Även annonser med täckt regnummer eller "svarar inte på mail" går bort. Vill ha en så smidig och säker affär som möjligt. Tycker att jag uppnår det genom att kolla upp saker innan så jag slipper fråga samt endast kontakta personer jag tror att jag kan lita på.

Livet är för kort för att äga Volvo.

2 982 Inlägg
8 juni 2010
Masquerade skrev:
Annonser med kort text följt av "ring för info" går bort direkt. Likaså annonser med t.ex. "bmw" eller "m3" som säljare, eller utländska namn. Även annonser med täckt regnummer eller "svarar inte på mail" går bort. Vill ha en så smidig och säker affär som möjligt. Tycker att jag uppnår det genom att kolla upp saker innan så jag slipper fråga samt endast kontakta personer jag tror att jag kan lita på.

hehe tyckte det var sjukt komiskt att du blir irriterad på säljare med utländska NAMN. jag tänker inte dra fram rasistkortet men det är lite komiskt hur man generaliserar folk med utländska namn som mindre trovärdiga.
hade ahmed hetat Gunnar så hade du litat på hans annons?

namnet på säljaren skyddar inte dig som köpare på något sätt överhuvudtaget.

Svarar inte på mail skrev jag också när jag lade ut min annons, man fick ändå 30mail där folk säger: jag har bara såhär mycket och kan inte lägga mer men jag vill ha din bil. varpå jag svarade : det finns en jättefin honda för lite lägre som kanske passar bättre i prisklass.

men fy för Mail-prutare och mailsnackare. man vet inte huruvida folk är seriösa eller inte.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 juni 2010
Som jag skrev i mitt inlägg. Jag är inte fördomsfri. Jag tror att risken att det ska bli en besvärlig affär eller bortslösad tid är större om jag gör affärer med någon av utomnordisk härkomst. Liksom jag går över på andra sidan gatan om jag möter en pitbull, och undviker fulla ungdomsgäng på helgkvällar. Jag tror i dessa situationer att risken att något för mig negativt händer är större än vanligt. Riskeliminering. En gammal evolutionär artefakt där vår reptilhjärna genom vår livserfarenhet identifierar och försöker få oss att undvika potientiellt riskabla och kostsamma situationer. Vi fungerar alla så, men vi har alla olika fördomar.
Senast redigerat av Andromeda (8 juni 2010)

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2010
Residence skrev:
hehe tyckte det var sjukt komiskt att du blir irriterad på säljare med utländska NAMN. jag tänker inte dra fram rasistkortet men det är lite komiskt hur man generaliserar folk med utländska namn som mindre trovärdiga.
hade ahmed hetat Gunnar så hade du litat på hans annons?

namnet på säljaren skyddar inte dig som köpare på något sätt överhuvudtaget.

Svarar inte på mail skrev jag också när jag lade ut min annons, man fick ändå 30mail där folk säger: jag har bara såhär mycket och kan inte lägga mer men jag vill ha din bil. varpå jag svarade : det finns en jättefin honda för lite lägre som kanske passar bättre i prisklass.

men fy för Mail-prutare och mailsnackare. man vet inte huruvida folk är seriösa eller inte.

Jag har aldrig påstått att säljarens namn skyddar mig som köpare. Jag vill lita på säljaren och det avgör jag om jag kan först när jag träffar honom/henne. Jag säger inte att folk med utländska namn är mindre trovärdiga, jag säger att jag har svårt att lita på invandrare (sedan är det skit samma om säljaren heter Ahmed eller Günter). Det är mitt problem.

Jag kan endast svara för mig, men till att börja med så prutar jag endast om det t.ex. saknas vinterdäck. Detta gör jag heller aldrig via mail. Via mail frågar jag sakliga frågor som avgör mitt intresse i bilen, efter dessa kan jag och säljaren sedan stämma möte om jag fortfarande är intresserad. Via mail kan jag tänka igenom allt som skall sägas, styra konversationen om du så vill. I mitt tycke fungerar inte det via telefon, men det är såklart subjektivt.

Du skriver mailsnackare. Vad syftar du på då? Är jag intresserad av din annons måste jag väl kunna ställa frågor? Gör jag detta via mail riskerar jag dessutom inte att störa dig t.ex. om du jobbar skift och sover mellan 16/22.

Livet är för kort för att äga Volvo.

83 Inlägg
8 juni 2010
Hade en annons ute en gång och begärde 22 000. Fick ett roligt samtal av en kille som pratade halvsladdrigt och med konstig brytning. Han hade inte 22k, utan försökte lura på mig en åkergräsklippare i byte men jag sa att jag inte ville byta mot något annat än pengar. Då sa han att jag kunde få 15k i kontanter, gräsklipparen och resten i rabbatkuponger/värdecheckar.. hahah vad fan. vad va de för kuponger? typ köp 2 grädde betala för 1 på ica maxi? tongue

Trucker
2 710 Inlägg
8 juni 2010
Fan vad folk är fulla av skit här! Fördomsfulla typer.. själv INTE alla, men en del wink Ba o läsa inläggen så tror jag ni förstår vilka det handlar om.

Fart missbrukare

1 562 Inlägg
8 juni 2010
fritt samhälle då de gäller sådant, är ju frivilligt å titta på blocket.

Trucker
2 710 Inlägg
8 juni 2010
mange_240 skrev:
fritt samhälle då de gäller sådant, är ju frivilligt å titta på blocket.

smile

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 juni 2010
BMWgrabben skrev:
Fan vad folk är fulla av skit här! Fördomsfulla typer.. själv INTE alla, men en del wink Ba o läsa inläggen så tror jag ni förstår vilka det handlar om.

Ja, jag erkänner.

Det betyder självklart inte att jag tror att alla med utländsk härkomst är ute efter att blåsa mig. Jag känner otroligt många vettiga och sansade människor med utländsk bakgrund. Affärer gör man dock oftast med personer man inte vet ett skit om. Och de ärliga får då lida för alla oärliga och besvärliga som ska byta mot flygande mattor, bjuda halva priset, försöka sälja bilar med trasig toppackning som felfria osv. Finns inget värre än att åka 10 mil och titta på en "felfri" bil som behöver repas för 15k omgående och där betald saktt innebär att den är skattad en vecka till (been there). Fördom eller ej, men de få gånger jag sålt någon dyrare kapitalvara på Blocket har det uteslutande varit personer med utländsk härkomst som skambjudit, krånglat, hotat osv.

Trucker
2 710 Inlägg
8 juni 2010
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:

Ja, jag erkänner.

Det betyder självklart inte att jag tror att alla med utländsk härkomst är ute efter att blåsa mig. Jag känner otroligt många vettiga och sansade människor med utländsk bakgrund. Affärer gör man dock oftast med personer man inte vet ett skit om. Och de ärliga får då lida för alla oärliga och besvärliga som ska byta mot flygande mattor, bjuda halva priset, försöka sälja bilar med trasig toppackning som felfria osv. Finns inget värre än att åka 10 mil och titta på en "felfri" bil som behöver repas för 15k omgående och där betald saktt innebär att den är skattad en vecka till (been there). Fördom eller ej, men de få gånger jag sålt någon dyrare kapitalvara på Blocket har det uteslutande varit personer med utländsk härkomst som skambjudit, krånglat, hotat osv.

Håller fullkomligt med dig. Åkte till Göteborg för att kolla på en bil, självklart felfri o allt vad det är. Åker dit, går ej o låsa bilen till en början. Sen så så låter avgasröret ngt fruktansvärt vilket han påstår sig vara "sportavgas, 3" från katten..

Detta, en libanes. Jag själv är kurd, nu tänker ni säkert "utlänning som utlänning.." men ni ska ha jäkligt klart för er att ALLA verkligen inte är likdanna. JUST därför ska man ej dra alla över samma kam o ge varje individ en chans. Åker man 30mil för att kolla på en bil, så vill man ha reda på MER än vanligt via tel o internet!

Alla är inte lika, jag lovar!
Finns oärliga svenskar oxå.. men självklart inte 7-8miljoner wink

Fart missbrukare

998 Inlägg
9 juni 2010
Kollar aldrig annonser utan bild, när dom heter samma namn som bilen eller inte kan stava svensk eller utländsk. Stavar man fel på varje ord ska man ge fan i att lägga ut annonser.
Vill alltid ha reg nr, för då kan man kolla hur många ägare den har, om den är avställd om skatten är betald. Samt man kan kolla dom senaste besiktningarna och se om den hade några fel.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

marcus1
9 juni 2010
Trådstartare
Inte så irriterande men sjukt korkat. När folk skriver BUD men inte under 50.000:-...... haha vad tror dom man bjuder då ?

Olika
907 Inlägg
9 juni 2010
Det hjälper ju inte att täcka för nummerplåten så länge det finns ett registrerat telefonnummer eller för- och efternamn samt postnummer med i annonsen...

Mvh
Fredrik

772 Inlägg
9 juni 2010
fredriq skrev:
Det hjälper ju inte att täcka för nummerplåten så länge det finns ett registrerat telefonnummer eller för- och efternamn samt postnummer med i annonsen...

Det är därför man inte har ett registrerat nummer i annonsen. Och man skriver bara ut sitt
förnamn. Och postnummer måste man inte skriva ut.

1 587 Inlägg
9 juni 2010
Nåt som irriterar mig är när dom skriver typ " BMW M3, optik " bla bla bla osv, så klickar du på bilen så är det en 320 lr 325 som inte ens HAR m-paket.. hahaha så töntigt, eller när man söker volvo S60r så kommer massa vanliga s60 upp.. Samma sak med bmw m5 och alla dom lite roligare bilarna, märkte för nån dag sen att om man även söker på Audi S4 eller RS4 så får man upp en jäkla massa A4or 1.8T... IRRITERANDE, LÄR ÄR VILKEN BIL NI HAR !

313 Inlägg
9 juni 2010
Severin skrev:
Nåt som irriterar mig är när dom skriver typ " BMW M3, optik " bla bla bla osv, så klickar du på bilen så är det en 320 lr 325 som inte ens HAR m-paket.. hahaha så töntigt, eller när man söker volvo S60r så kommer massa vanliga s60 upp.. Samma sak med bmw m5 och alla dom lite roligare bilarna, märkte för nån dag sen att om man även söker på Audi S4 eller RS4 så får man upp en jäkla massa A4or 1.8T... IRRITERANDE, LÄR ÄR VILKEN BIL NI HAR !

Det kan ju faktiskt vara en som har S4 eller Rs4 fälgar på bilen. Då kommer dom upp om man skriver ut det!

2 182 Inlägg
9 juni 2010
Arenwik skrev:
Inte så irriterande men sjukt korkat. När folk skriver BUD men inte under 50.000:-...... haha vad tror dom man bjuder då ?

Mer än 50 000:- ? tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök