4120
Sök

Skillnad på DLS Reference o Ultimate serien ljudmässigt!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 juni 2010
o_lindh skrev:
Ska du köra bara med framsystem? Ska du inte ha något i bakdörrarna med?

sen när har man öronen bakom huvudet?

experten wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 juni 2010
LiNx skrev:
Jag har inga bakdörrar smile

Ratt, pedaler, o en motor bakom axeln

hm vad har du för bil
alla mina bilar har ratten och pedalerna framför mig
;-)

jag hade satsat på 6.2

visst att 5.25" spelar okej men midbasen blir betydligt mycket bättre på större element

borde iof inte lägga mig i det hela efter som jag kör ett skranglit up5i kitt och driver detta med 2st classic steg =/
m.a.o inte speciellt mycket finlir även om det fungerar yppligt för mig

men satsa på mycket effekt så blir det bra kontroll i grejerna
Senast redigerat av Growe (8 juni 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juni 2010
LiNx skrev:
Intressant läsning, verkar som ni har även erfarenhet oxå o inte bara gissar er fram smile

Men vi kan ju absolut inte hänga upp oss enbart på högtalarna, för dom måste ju drivas oxå av ett rätt steg oxå för att få ut sin pondus right?

Nobelium 5.2'an blir väl rättvisast med ett Ultimate A2 steg misstänker jag , och enbart denna går ju loss på 4500..

Medan RM6.2'an skulle spela fint me RA25!

Vet inte riktigt hur viktigt de är me att högtalarnas kvalitet ska matcha steget men kan tänka mej att de är rätt viktigt! Precis som materialval & montering har oxå ett stort finger me i spelet!

Så om Nobelium 5.2 är billig just nu, så blir inte de totala kalaset så billigt me matchande steg oxå..

Kanske lutar mer åt RM6.2'an då.. tanke på att jag inte kommer ha nån baslåda heller i min lilla kupe o deras midbas kanske fyller den luckan en aning bara..

Låter detta vettigt?

RA funkar bra ihop med nobelium med, A-stegen  är mer analytiska än RA men RA har lite mer "rock'n'roll" över sig. "Putte" bevisade att RA funkar bra med Nobelium då han klarade sig bra på tävlingarn med den kombon.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

347 Inlägg
8 juni 2010
LiNx skrev:

Då är ju valet givet, RM6.2, sen ett RA20, RA25 eller annat bra tvåkanalssteg på det så blir det nog fint smile

Tillägg: BRL säljer just nu Ultimate Iridium 6.2i för 2990:- Kanske kan vara nåt?
Senast redigerat av o_lindh (8 juni 2010)

424 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Growe skrev:
LiNx skrev:

hm vad har du för bil
alla mina bilar har ratten och pedalerna framför mig
;-)

jag hade satsat på 6.2

visst att 5.25" spelar okej men midbasen blir betydligt mycket bättre på större element

borde iof inte lägga mig i det hela efter som jag kör ett skranglit up5i kitt och driver detta med 2st classic steg =/
m.a.o inte speciellt mycket finlir även om det fungerar yppligt för mig

Haha, jo.. tur att jag har samma typ av fordon då smile Me pedaler & ratt fram, men motorn sitter bakom axeln!

424 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
LiNx skrev:

Då är ju valet givet, RM6.2, sen ett RA20, RA25 eller annat bra tvåkanalssteg på det så blir det nog fint smile

Tillägg: BRL säljer just nu Ultimate Iridium 6.2i för 2990:- Kanske kan vara nåt?

Yes, de va lite i den tankegången jag va oxå!

Men för 2990kr får jag DLS Gothia 6.2 kitet redan..
Och dessutom ska jag ha ett steg på de hela, och även en 2xDIN multimedia reciver..

De får inte skena iväg för mycke heller, vill ju även ha semester i år smile

RM6.2 får jag för strax över 1000-lappen!

Får allt till inköpspris som tur är wink

424 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Här är kupe-utrymmet jag har o leka me, o bilen får ni gissa smile

http://i47.tinypic.com/2ywuzb8.jpg

http://i47.tinypic.com/2choy6h.jpg

Kan glaset i taket ha nån positiv inverkan på ljudbilden el tvärtom..tänkte att ljudet kanske "studsar" runt lite bättre?
Senast redigerat av LiNx (9 juni 2010)

1 727 Inlägg
9 juni 2010
Growe skrev:

Massa effekt är ingen garanti för kontroll, BRA slutsteg så får man bra kontroll.
Och det kan handla om 50 eller 200w, helt olika beronde på vilket steg det gäller.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

424 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Growe skrev:

Massa effekt är ingen garanti för kontroll, BRA slutsteg så får man bra kontroll.
Och det kan handla om 50 eller 200w, helt olika beronde på vilket steg det gäller.

Pierre

Absolut Pierre! Effekten & kvaliten måste gå hand-i-hand för en bra ljudupplevelse..

347 Inlägg
9 juni 2010
LiNx skrev:

Kan glaset i taket ha nån positiv inverkan på ljudbilden el tvärtom..tänkte att ljudet kanske "studsar" runt lite bättre?

Najs! Jag tycker det ser lite ut som en Porsche?

Jag tror det blir bra vilket kit du än väljer. Sen vet du säkert att det är bäst att dämpa dörrarna med lite dämpmatta och dra nya högtalarkablar.

14 132 Inlägg
10 juni 2010
Horsyhorse skrev:
Growe skrev:

Pierre

självklart ska man inte köra med något 2000watts la sound steg eller liknande

det jag ville ha sagt att satsa hellre på ett steg som ligger lite över vad högtalarna klarar än tvärsom

ett steg som bottnar innan högtalrna gör det kommer bara att tappa kontrollen över konrörelsen
och låta skit

jag gillar att kunna spela högt med kontroll
på mitt up5i kör jag med dls classic steg ett ca23 till mellanregisterna och ca20 till diskanterna
låter "okej" och det är grymnt bra kontroll på mellanregisterna

att man ska hoppa över steg med kass kvalite är en självklarhet tycker jag

424 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
LiNx skrev:

Najs! Jag tycker det ser lite ut som en Porsche?

Jag tror det blir bra vilket kit du än väljer. Sen vet du säkert att det är bäst att dämpa dörrarna med lite dämpmatta och dra nya högtalarkablar.

Nope, inge porsche.. smile

Köpt 40 ark av dessa: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=225

Kablar är inte inhandlat än.. blir nog nåt sånt http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_635

424 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Growe skrev:
Horsyhorse skrev:
Growe skrev:

Pierre

det jag ville ha sagt att satsa hellre på ett steg som ligger lite över vad högtalarna klarar än tvärsom

ett steg som bottnar innan högtalrna gör det kommer bara att tappa kontrollen över konrörelsen
och låta skit

på mitt up5i kör jag med dls classic steg ett ca23 till mellanregisterna och ca20 till diskanterna

Men ett RM6.2 och detta steg då? Blir de bättre kontroll än me RA25 steget?

http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_112

347 Inlägg
10 juni 2010
Då gissar jag på Toyota MR2? smile

40 ark dämpmatta, då har du så det räcker. Jag köpte 16 ark och det räckte till 4 dörrar. Blekinge bilradio har billiga kabelkit också där det ingår högtalarkabel. Jag köpte 21mm2 kabelkit för 299, där ingick 15 meter högtalarkabel.

14 132 Inlägg
10 juni 2010
LiNx skrev:
Growe skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

och låta skit

Men ett RM6.2 och detta steg då? Blir de bättre kontroll än me RA25 steget?

http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_112

mm skulle jag driva ett framsystem skulle jag välja ra25 eller liknande är VÄLDIGT sugen att skaffa ra25 och ra20 till min bil men får se om jag får lite slantar över någon gång

424 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Tittade på specen till DLS X-D20 steg oxå! Verkar funka wattmässigt me sina 2x120wrms men den kanske drar ner på ljudkvaliten fr reference till performance. De är steget fr x-program serien..
Va e skillnaden på ett digitalt steg btw?

424 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
För de jag verkligen måste veta är, om R25ans 2x70wrms räcker för o driva RM6.2 kiten o ha full kontroll över midbasarna
såväl man skruvar upp ljudet tills va dom är kapabla till o prestera :-)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juni 2010
Kan inte uttala mig om just den setupen, men mina Amegamiddar vill ha lite mer effekt än vad mitt Audison SRx 5 leverar, så utefter det skulle jag rekomendera att gå upp till R20......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

424 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Nu har jag beställt mitt setup me RM6.2 kitet & R25 steget!

Min polare sa att de duger gått & väl att driva systemet utan att tappa "kontrollen" över midbasarna för de är ju trots allt riktiga watt man får, o de är ju positivt!

Plus att jag får de superbilligt så de är nog värt pengarna alla gånger smile

347 Inlägg
10 juni 2010
Det blir säkert bra, vad fick du ge för steget?

Sök