3801
Sök

Sjunkande laddtryck saab 9000.

930 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#62
aja ska kolla vad den laddar sen när jag pressar den har inte varvat med än 6000rpm idag, ska pressa lite mer.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
10 juni 2010
#63
beror på lite hur ditt program e visserligen,
sen om du pressar o pressar o pressar så kommer du får lägre laddtryck eftersom att styrboxen ställer ner pga värmen,
ska du testa så testa sen kör lungt en stund, sen testa, sen lungt igen osv..
filma gärna på mätaren så man får se, dra iväg ett mms om du inte orkar lägga upp här på forumet wink


930 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#64
jaha okej, men märkte en sak idag, hade vart och fiskat med en polare och när jag startade bilen och skulle åka så såg jag att ladden var nere på 0.3 - 0.4 och sen när jag hade åkte en stund kanske 5min så vart den som vanligt igen, min bror har samma problem och han har en saab original MV, ska det vara så?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

888 Inlägg
10 juni 2010
#65
Nej det ska inte va så. Typiskt symptom på kass ventil...

Kolla upp dit glt (grundladdtryck) ska va 0,4bar. Dra ut kontakten till din mv eller ännu bättre koppla ihop slangarna till compressorhuset(C) och wastegaten(W). Tändstiften ska va NGK BCPR7ES-11 inget annat.

930 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#66
Ja jag har ett glt på 0.4 vad får jag reda på av det?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
11 juni 2010
#67
när du körde därifrån, var då bilen kall när du drog på? samma sak hände mig, gasade fullt på en typ kallstart, och då gick den på grundladd, en annan gång så tryckte ja fullt i en rondell, fick grundladd och halvvägs genom så skicka den på allt laddtryck, var rätt kul när de började dra för fullt;) vet inte om de e nån knack/spiksensor som går in o lägger bilen på GLT


930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#68
Jaha okej så det är mer eller mindre en skyddsåtgärd?
aja ska ta en långkörning i morgon så vi får se hur den håller på då, kommer med en update big_smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

888 Inlägg
11 juni 2010
#69
Nej det är ingen skyddsåtgärd, bilen ska ladda fullt även om den är kall.

1 353 Inlägg
11 juni 2010
#70
hmm skumt, som sagt min har gjort de 3 ggr totalt när ja haft bilen, men de har löst sig direkt efter bara några sekunder,,


888 Inlägg
11 juni 2010
#71
Har ägt ca 50++ turbo saabar och ingen av dessa med 100% fungerande magnetventil har gjort så.

Att Trionic ställer ned laddet när bilen spikar det stämmer men inte att den inte laddar när bilen är kall.

930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#72
Ja men den kanske spikade och därför den ställde ner.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

5 710 Inlägg
11 juni 2010
#73
Kamulen skrev:
Ja men den kanske spikade och därför den ställde ner.

Om den skall reglera ner till grundladd skall det spika rätt duktigt = inte så troligt .Sedan brukar den "försöka igen" vid växling för att sedan reglera ner om det spikar, din gick på grundladd hela tiden?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#74
Ja det gjorde den.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#75
Var ute och körde tidigare idag och när jag startade bilen så var den nere på grundladd igen, 3 minuter senare så hade jag 1.3 i ladd och när jag kommer till rödljus 2 min senare så stannar jag och när det blir grönt och jag ska köra iväg så är den nere på grundladd åter igen och den kom inte tillbaka till 1.3.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

888 Inlägg
11 juni 2010
#76
Vad va det nu jag sa...

930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#77
aja tror inte att det är nå större fel på deras magnetventiler, kan vara min kontakt med den ser sjuktsliten ut.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#78
har kört ca 20 mil idag och jag har haft en maxladd på 0.3 - 0.4.
Det står även "CHECK ENGINE" när jag startar bilen sen försvinner det, det kommer tillbaka enbart när jag startar bilen.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Saaboholic
3 129 Inlägg
11 juni 2010
#79
Ta bort det sabla bonne trimmet, pysventil är rena skiten.

"Liberty of thought is the life of the soul"

930 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#80
Har ju ingen pysventil nu?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök