3523
Sök

Importerad bil, kan jag köra lagligt?

15 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Hejsan.

På torsdag kommer äntligen skylarken! Målet har vart att kunna köra den på Gällivare träffen (Midnight sun meet). Som du vet så ska det ju ursprungskollas/ reggas mm innan den blir "klar". Kan jag på något sätt köra den lagligt även fast den inte har hunnit bli registrerings besiktad?

Mvh/ Marcus

Eliminator
1 441 Inlägg
8 juni 2010
Svar nej.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

428 Inlägg
8 juni 2010
Svar JA skulle jag säga. så länge du fått den färsäkrad och så så ska du kunna köra en viss tid innan det blir körförbud. Så har det iaf funkat för mig båda gångerna jag importerat.

Eliminator
1 441 Inlägg
8 juni 2010
Go_sideways skrev:
Svar JA skulle jag säga. så länge du fått den färsäkrad och så så ska du kunna köra en viss tid innan det blir körförbud. Så har det iaf funkat för mig båda gångerna jag importerat.

Snurra  runt på cruising hmm. knappast.

Ett oregistrerat fordon får inte köras på väg, endast i undantagsfall med dispens.

Nja, möjligtvis till hemmet från tex tullen, till verkstad, till besiktning.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

178 Inlägg
8 juni 2010
Kolla på transportstyrelsens hemsida. För EU import får du köra max en vecka efter att du tog in bilen om du har giltig registrering från utlandet och försäkring. Ska du köra efter det måste du ansöka om tillfällig registrering i samband med att du skickar in ansökan om ursprungskontroll.

Antar att enveckasregeln ramlar bort på USA bilar då jag misstänker att du inte har ngn giltig reggning därifrån längre men du borde kunna söka om tillfällig registrering. Tog en vecka för mig från jag skickade in papperen tills röda skyltarna låg i brevlådan

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
Bli jättebra kompis med en bilfirma som har grönplåtar skulle jag vilja säga då

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök