Tjena!idag råkade ja hitta ett gammalt spel till nintendo som heter stadium event,och jag undrar va det kan vara värt.Enligt vad jag har läst så finns det 2 "versioner" av spelet.Det är endast spelet inget fodral eller någon handbok,och jag är inte säker på att det fungerar.
enligt vad jag har läst så finns det 2 versioner den som såldes i usa o den som såldes här,men hur vet jag vilken jag har?Om det finns någon som vet om det ens är någon skillnad
Nejnej, två versioner, en för japan och en för usa, den första borde ju vara på japanska och den andra på engelska. Då blir det inte svårt att lista ut vilken version du har. Annars kanske det står när du startar spelet vilken version du har.
nonno skrev:
enligt vad jag har läst så finns det 2 versioner den som såldes i usa o den som såldes här,men hur vet jag vilken jag har?Om det finns någon som vet om det ens är någon skillnad
nonno: det är usa versionen som är ovanlig. du har med all sannolikhet eu versionen, den är inte lika ovanlig men inbringar kanske någonstans runt 500-1000kr för bara kassetten.
nonno: det är usa versionen som är ovanlig. du har med all sannolikhet eu versionen, den är inte lika ovanlig men inbringar kanske någonstans runt 500-1000kr för bara kassetten.
mm,det var det jag också trodde,men jag ville höra här med ifall någon kunde bekräfta det jag trott
Det ska stå på spelet, på etiketten. Nu kommer jag inte ihåg om beteckningarna var JPN och US eller hur det var.
Jag hoppas att du har usa versionen så blir det kul att slänga ut den på ebay
Edit; Hade visst inte så fel ändå "Regioner, marknader och NES
Denna artikel försöker reda ut olika aspekter av hur märkningen på spel såg ut i olika regioner och på olika marknader. Man bör hålla isär begreppen marknad och region. En marknad kan innehålla flera regioner och en region är ett eller ibland flera länder. När man talar om koder på NES-spel finns de tre olika att hålla i minnet.
1. Märkningen på kartongens framsida. Anger vilken marknad spelet är avsett för. 2. ID-koden. Finns på kassettens framsida och har formatet NES-XX-YYY. YYY anger vilken region spelet är avsett för. 3. Kod på varningsetiketten. Anger vilket land (eller länder) spelet är avsett för.
Här följer en närmare presentation av de fyra största marknaderna. Japan, Nordamerika, Europa-A samt Europa B. Japan
I Japan fanns det ingen standardiserad märkning av kassetter utan alla tillverkare hade sin egen. Vissa företag valde tom att inte ha någon märkning alls. Nintendo själva använde sig t.ex. av formatet HVC-xx på sina spel till Famicom och FMC-xxx på spel till Disk System. Nordamerika
Den nordamerikanska marknaden bestod av Kanada och USA. Alla spel som släpptes här har märkningen Rev-A på kartongen samt på varningsetiketten.
Kassetter hade i USA två olika ID-märkningar: Ingen - De allra första spelen saknade ID-kod. USA - Merparten av spelen har USA-märkning.
I Kanada förekom dessa: CAN - Merparten av spelen har CAN-märkning. USA - Eller? Kanada är lite speciellt eftersom det är tvåspråkigt, vissa spel hade både engelsk och fransk text. Europa-A (och Australien)
Europa delades in i två olika marknader: A och B. Spelen fick olika lockout-chip på de två marknaderna, vilket betyder att man inte kan spela ett Europa-A-spel på ett NES som är byggt för marknad B och vice versa. På marknad A, som endast bestod av Storbritannien och Italien, står det på spelen (lite kryptiskt) att de endast fungerar för NES- och Mattelversionerna av Nintendo Entertainment System. Allt detta beror på att det var Mattel istället för Nintendo som tog hand om lanseringen av NES i Europa. Mattel hade även ansvaret i Australien, vilket gör att Europa-A samt Australien tillhör samma marknad och har samma lockout-chip.
Alla spel som släpptes här är märkta med ett A på framsidan av kartongen och EAI på baksidan av kassetten. Storbritannien
I Storbritannien släpptes spel med följande ID-koder:
GBR - Tidiga spel UKV - Större delen fick UKV-märkning Italien
I Italien distribuerades NES av tre olika företag under åren 1987-1995. För en kort tid alldeles i början (87/88) var det ett företag vid namn Wonderland, men det blev ganska snart Mattel som tog över. Mattel hade sedan ansvaret under större delen av NESens livstid (fram till 1992) då företaget Gig tog vid för de sista tre åren.
I Italien släpptes spel med följande ID-koder:
GBR - Tidiga spel ITA - Spel under Mattel-eran. ITA/ITA - Spel som översattes till italienska (t.ex. Maniac Mansion). UKV - Några få spel släpptes med UKV-märkning(?) Australien
I Australien släpptes alla(?) spel med ID-kod:
AUS - Alla spel Europa-B
Större delen av Europa tillhörde marknad B. Spelen är således märkta med ett B på kartongen. Under första halvan av NES-ens livslängd släpptes spel över hela marknaden med ID-koden EEC. Frankrike och Holland
Spelen är märkta FAH på baksidan av kassetten. (Jag har även sätt HOL, kan vara så att det finns spel som endast släpptes i ett av länderna.)
Följande ID-koder förekommer: FRA - Endast FRA utan ID-kod. På tidiga spel. EEC - Osäker, kan vara så att FRA användes istället. FRA - Vanlig NES-XX-FRA. FRA/FRA - Spel som översattes till franska.
Det kan vara så att Holland egentligen står för hela Benelux-regionen. Skandinavien (Sverige, Norge, Danmark och Finland)
I Sverige ansvarade Bergsala AB för import och distribution av spel och tillbehör till NES. Några få titlar gick inte att köpa i Sverige utan fanns endast tillgängliga som hyrspel (t.ex. Street Gangs, Total Recall och Terminator 2). Rättigheterna till hyrspel ägdes av ett företag som hette Yapon. Spelen i Sverige släpptes med ett antal olika ID-koder:
EU - De allra första av Nintendos egna spel saknade helt ID och var endast märkta med "European Version". EEC - Senare när även andra företag släppte sina spel infördes koden EEC. Även de spel som tidigare saknat ID fick nu en EEC-märkning. SCN - Kring 1990-1991 gick man successivt över till SCN. SWE/SWE - Tre spel fick koden SWE/SWE. Dessa spel var översatta till svenska (Deja Vu, Shadowgate samt Maniac Mansion). SCN/SWE - Ett mellanting var spelet F-15 Strike Eagle, som hade koden SCN/SWE och var översatt till tre språk. Svenska, norska och finska.
Alla svenska spel, utom de allra tidigaste, är märkta SCN på varningsetiketten på baksidan av kassetten. Spanien och Tyskland
Jag är lite osäker på om Spanien och Tyskland egentligen ska räknas som en region. Mycket talar emot det, men en sak som talar för det är att några spel i båda länder hade märkningen DAS på baksidan. Det kan vara så att de räknades som olika fram tills Nintendo of Europe NOE bildades. Tidiga tyska spel har FRG på baksidan.
Följande ID-koder finns: EU - Tidiga spel saknade ID-kod. EEC - ESP - Spanska spel. FRG - Tidiga tyska spel. NOE - Senare tyska spel. (Även senare spanska?) NOE/FRG - Spel som översattes till tyska. Övriga Asien
I länderna utanför Japan hade Nintendo svårt att lansera NES-en tackvare den efterhand allt mer utbredda piratkopieringen. Asian version
Osäkert vilka länder som fick dessa spel. Troligtvis Kina.
Endast märkt Asian Version Hong Kong
Enheten såg ut som Famicom, men spelen såg ut som de till NES.
HKG - Licensierade eller pirat? Korea Sydamerika
NES fanns även i Sydamerika, men de flesta spel därifrån verkar vara importer från USA.
----
Observera att hela denna artikel bygger på mina egna antaganden och iaktagelser. Jag har inte hittat någon absolut fakta i något avseende. http://www.nesdb.se/info.php?id=2&a=3
Det ska stå på spelet, på etiketten. Nu kommer jag inte ihåg om beteckningarna var JPN och US eller hur det var.
Jag hoppas att du har usa versionen så blir det kul att slänga ut den på ebay
Edit; Hade visst inte så fel ändå "Regioner, marknader och NES
Denna artikel försöker reda ut olika aspekter av hur märkningen på spel såg ut i olika regioner och på olika marknader. Man bör hålla isär begreppen marknad och region. En marknad kan innehålla flera regioner och en region är ett eller ibland flera länder. När man talar om koder på NES-spel finns de tre olika att hålla i minnet.
1. Märkningen på kartongens framsida. Anger vilken marknad spelet är avsett för. 2. ID-koden. Finns på kassettens framsida och har formatet NES-XX-YYY. YYY anger vilken region spelet är avsett för. 3. Kod på varningsetiketten. Anger vilket land (eller länder) spelet är avsett för.
Här följer en närmare presentation av de fyra största marknaderna. Japan, Nordamerika, Europa-A samt Europa B. Japan
I Japan fanns det ingen standardiserad märkning av kassetter utan alla tillverkare hade sin egen. Vissa företag valde tom att inte ha någon märkning alls. Nintendo själva använde sig t.ex. av formatet HVC-xx på sina spel till Famicom och FMC-xxx på spel till Disk System. Nordamerika
Den nordamerikanska marknaden bestod av Kanada och USA. Alla spel som släpptes här har märkningen Rev-A på kartongen samt på varningsetiketten.
Kassetter hade i USA två olika ID-märkningar: Ingen - De allra första spelen saknade ID-kod. USA - Merparten av spelen har USA-märkning.
I Kanada förekom dessa: CAN - Merparten av spelen har CAN-märkning. USA - Eller? Kanada är lite speciellt eftersom det är tvåspråkigt, vissa spel hade både engelsk och fransk text. Europa-A (och Australien)
Europa delades in i två olika marknader: A och B. Spelen fick olika lockout-chip på de två marknaderna, vilket betyder att man inte kan spela ett Europa-A-spel på ett NES som är byggt för marknad B och vice versa. På marknad A, som endast bestod av Storbritannien och Italien, står det på spelen (lite kryptiskt) att de endast fungerar för NES- och Mattelversionerna av Nintendo Entertainment System. Allt detta beror på att det var Mattel istället för Nintendo som tog hand om lanseringen av NES i Europa. Mattel hade även ansvaret i Australien, vilket gör att Europa-A samt Australien tillhör samma marknad och har samma lockout-chip.
Alla spel som släpptes här är märkta med ett A på framsidan av kartongen och EAI på baksidan av kassetten. Storbritannien
I Storbritannien släpptes spel med följande ID-koder:
GBR - Tidiga spel UKV - Större delen fick UKV-märkning Italien
I Italien distribuerades NES av tre olika företag under åren 1987-1995. För en kort tid alldeles i början (87/88) var det ett företag vid namn Wonderland, men det blev ganska snart Mattel som tog över. Mattel hade sedan ansvaret under större delen av NESens livstid (fram till 1992) då företaget Gig tog vid för de sista tre åren.
I Italien släpptes spel med följande ID-koder:
GBR - Tidiga spel ITA - Spel under Mattel-eran. ITA/ITA - Spel som översattes till italienska (t.ex. Maniac Mansion). UKV - Några få spel släpptes med UKV-märkning(?) Australien
I Australien släpptes alla(?) spel med ID-kod:
AUS - Alla spel Europa-B
Större delen av Europa tillhörde marknad B. Spelen är således märkta med ett B på kartongen. Under första halvan av NES-ens livslängd släpptes spel över hela marknaden med ID-koden EEC. Frankrike och Holland
Spelen är märkta FAH på baksidan av kassetten. (Jag har även sätt HOL, kan vara så att det finns spel som endast släpptes i ett av länderna.)
Följande ID-koder förekommer: FRA - Endast FRA utan ID-kod. På tidiga spel. EEC - Osäker, kan vara så att FRA användes istället. FRA - Vanlig NES-XX-FRA. FRA/FRA - Spel som översattes till franska.
Det kan vara så att Holland egentligen står för hela Benelux-regionen. Skandinavien (Sverige, Norge, Danmark och Finland)
I Sverige ansvarade Bergsala AB för import och distribution av spel och tillbehör till NES. Några få titlar gick inte att köpa i Sverige utan fanns endast tillgängliga som hyrspel (t.ex. Street Gangs, Total Recall och Terminator 2). Rättigheterna till hyrspel ägdes av ett företag som hette Yapon. Spelen i Sverige släpptes med ett antal olika ID-koder:
EU - De allra första av Nintendos egna spel saknade helt ID och var endast märkta med "European Version". EEC - Senare när även andra företag släppte sina spel infördes koden EEC. Även de spel som tidigare saknat ID fick nu en EEC-märkning. SCN - Kring 1990-1991 gick man successivt över till SCN. SWE/SWE - Tre spel fick koden SWE/SWE. Dessa spel var översatta till svenska (Deja Vu, Shadowgate samt Maniac Mansion). SCN/SWE - Ett mellanting var spelet F-15 Strike Eagle, som hade koden SCN/SWE och var översatt till tre språk. Svenska, norska och finska.
Alla svenska spel, utom de allra tidigaste, är märkta SCN på varningsetiketten på baksidan av kassetten. Spanien och Tyskland
Jag är lite osäker på om Spanien och Tyskland egentligen ska räknas som en region. Mycket talar emot det, men en sak som talar för det är att några spel i båda länder hade märkningen DAS på baksidan. Det kan vara så att de räknades som olika fram tills Nintendo of Europe NOE bildades. Tidiga tyska spel har FRG på baksidan.
Följande ID-koder finns: EU - Tidiga spel saknade ID-kod. EEC - ESP - Spanska spel. FRG - Tidiga tyska spel. NOE - Senare tyska spel. (Även senare spanska?) NOE/FRG - Spel som översattes till tyska. Övriga Asien
I länderna utanför Japan hade Nintendo svårt att lansera NES-en tackvare den efterhand allt mer utbredda piratkopieringen. Asian version
Osäkert vilka länder som fick dessa spel. Troligtvis Kina.
Endast märkt Asian Version Hong Kong
Enheten såg ut som Famicom, men spelen såg ut som de till NES.
HKG - Licensierade eller pirat? Korea Sydamerika
NES fanns även i Sydamerika, men de flesta spel därifrån verkar vara importer från USA.
----
Observera att hela denna artikel bygger på mina egna antaganden och iaktagelser. Jag har inte hittat någon absolut fakta i något avseende. http://www.nesdb.se/info.php?id=2&a=3