Vad tycker du skiljer då?
Att det är mekanisk skillnad torde vara ställt utom tvivel. Likaså när det gäller hållbarhet mot korrosion. Men om vi tittar på elektriska egenskaper så ser det ut på det här sättet:
Matningskabel för ström:
Elektriska ledningsförmågan per effektiv kvmm är samma på en Biltema kabel som på en skitdyr märkeskabel. Det finns dom som luras genom att påstå att deras silverkablar skulle vara bättre men det är bullshit då det skulle krävas massivt silver och det finns liksom inte.
Högtalarkabel:
När det gäller elektrisk ledningsförmåga, se ovan.
Men genom att högtalarkabel skall överföra signaler och samtidigt har krav på sig att ha låg impedans så krävs i alla fall att man beaktar vilken area man har så att man inte tappar dämpfaktor.
Signalkabel:
Rent elektriskt så spelar egentligen bara två saker roll om vi pratar analog signaltransmission: stördämpning av yttre oönskade störningar och kapacitans.
Att valet av märke på högtalarkabel och signalkabel skulle påverka ljudet (om man beaktar att ha tillräckligt grov högtalarkabel och signalkabel med låg kapacitans) anser jag vara en myt.
Jag har läst dom SAE rapporter som finns i ämnet analoga signalkablar samt dom lyssningsjämförelser riksradion har gjort och det finns inget som pekar på att man med konfidens skulle kunna urskilja olika fabrikat på kablar som elektriskt sett är mättekniskt tillräckligt bra.
I en typisk bilanläggning så ligger distorisionen i storleksordningen någon % om man ser på hela ledet Ljudmedia - Högtalare. Sätter man dessutom upp en frekvensanalysator om mäter frekvensgången med tersband eller bättre så ser man att man , även i en bra inställd anläggning, har dippar och toppar på 3dB eller betydligt mera. Om man mäter frekvens/fasgången hos en tokbillig signalkabel så kan man inte mäta frekvens/fasfel överhuvudtaget.
Argument av arten att "sedan jag bytte blev det mycket bättre" är bildade på psykoakustisk uppfattning - dvs man vill tro, och då tycker man det är bättre.
Hörselminnet är några sekunder långt och spelar man betydligt över 100dB så har man ändå straffat örat så mycket att örats distorision är högre än anläggningens totala distorision.
Skulle man ha en kompis som bytte kablar utan att tala om vad som är vad skulle man aldrig kunna peka ut vilken som är vilken. Jag kan erbjuda mig att ställa upp och köra en sådan mätserie om någon är intresserad.
Notera dock två saker.
1: mekaniska egenskaper är mycket viktiga i en seriös installation. Därför finns det ofta anledning att välja dyrare - mekaniskt bättre - kablar.
2: Jag själv hör så illa (ljudtekniker / PA-tekniker i många år mm) så att inte jag hör skillnad är inte konstigt. Men den springande punkten är att dom seriösa lyssningsjämförelser som utförts med vana lyssnare, musiktekniker mm, har inte kunnat konfident påvisa hörbara skillnader.
/Göran
UseDubbelTurbo skrev:
Men om man köper billigaste möjliga skiten får man det också. och det är bara dumt att göra när det gäller billiga kablar eftersom det skljer så stor skilnad på budget biltema kablarna och lite finare märken som mds,rockford mm