2745
Sök

Vad ska man köpa för bil till folkracing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juni 2010
skalman1 skrev:
Rquired skrev:
Jag skulle funderat två gånger innan jag körde folkrace med en Bmw, inte får att de inte skulle tåla det för det är jag övertygad om att en stryktålig bil som Bmw skulle. Däremot kostar en Bmw i ok skick mycket pengar, och en sådan fin bil skulle jag inte kört i folkrace och skulle man ens vilja köra en såpass dyr bil i folkrace?

Och köper man en billig Bmw, säg en 325i E30 under 15.000:-, är det ofta långmilare och/eller rejält buskörda bilar man hittar, och då är det kanske inte så konstigt att dessa inte håller?

Nej som sagt en Bmw i bra eller tom "normalt" skick kostar, så köp tex. en volvo istället som du kan få i bra skick billigt smile

Folkrace-objekt brukar väl annars vara bilar som står halvt nedskrotade på någon tomt eller lätt krockade, är väl inte så ofta man går och köper en hel fungerande besiktad bil direkt.      smile

Kan förmodligen stämma, men i just fallet Bmw hamnar bilarna ofta i de situationerna på grund av att de körts slut på eller varit med om ett förarmisstag.

Det är sällan Farbror Arne´s gubbkörda pärla (som blev stående när han gick bort) är en Bmw helt enkelt. Och om ett sådant exemplar skulle bli till salu kommer den troligtvis (förhoppningsvis!) säljas dyrt till en entusiast snarare än till underpris för att bli folkracebil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juni 2010
skalman1 skrev:
Jo så är det, men det har nog också med tillgång till reservdelar att göra.
Sedan så är ju gamla volvo och saab väldigt enkelt uppbyggda, medan en bmw är lite mer avancerad vilket inte är någon fördel inom folkrace.
När jag körde volvo 245 så fick jag ofta byta fjäderben, länkarmar och bakaxlar som ju ändå är väldigt robusta grejor på en volvo.
Jag misstänker att t.ex bmw:s bakvagn är mer avancerad men då också svagare för smällar från sidan och liknande.

Rätt tänkt, Bmw tål inte misshandel (Vilket folkrace får klassas som) lika bra som Volvo gör men är å andra sidan mycket mer avancerad. Hurvida hur mycket nytta man har av det i dessa sammanhang kan jag inte svara på eftersom jag inte kört folkrace.

Å andra sidan är Bmw stryktåliga de med, jag tror som sagt att en sådan klarat sig väl och eftersom ämnet varit uppe tidigare vet jag att det finns exempel på detta.

Men att Volvo är en bättre bil till folkrace är vi inte oense om, de kostar kanske en femtedel i inköp, det finns ett större utbud av delar och de tål misshandel i en större utsträckning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 juni 2010
Varför inte åka på några av de större folkracetävlingarna (typ Semesterracet i Vimmerby) sitta ett par dar och dricka pilsner medan du kollar över utbudet och sedan lägga in anbud på intressanta bilar? Om du vinner anbudet så har du ju en bil som är färdig med burbåge och allt, det enda du behöver då är en egen stol, bara en tanke, det blir i de flesta fall billigare än att bygga en egen bil från scratch. Sen finns det självklart inga garantier att du "vinner" anbudet (vilket är att betrakta som lotteri, vet en förra året som hade 18 anbud på sin bil av vilka han lagt 17 själv, han blev av med den lik förbannat, surt sa räven ^^)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

739 Inlägg
19 juni 2010
TS_quattro skrev:
Varför inte åka på några av de större folkracetävlingarna (typ Semesterracet i Vimmerby) sitta ett par dar och dricka pilsner medan du kollar över utbudet och sedan lägga in anbud på intressanta bilar? Om du vinner anbudet så har du ju en bil som är färdig med burbåge och allt, det enda du behöver då är en egen stol, bara en tanke, det blir i de flesta fall billigare än att bygga en egen bil från scratch. Sen finns det självklart inga garantier att du "vinner" anbudet (vilket är att betrakta som lotteri, vet en förra året som hade 18 anbud på sin bil av vilka han lagt 17 själv, han blev av med den lik förbannat, surt sa räven ^^)

+1 håller med till 100%

Konsult
1 247 Inlägg
19 juni 2010
Billigast tror jag helt enkelt är att åka till en tävling och lägga bud på intressanta bilar. Annars måste du ju bygga bilen på egen hand vilket blir dyrt om du inte är händig med svetsen smile

110 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
jag fick ett anbud på en golf 1.4l 94 för 1000kr igår hur är dom då i folkracing

Med lem
768 Inlägg
19 juni 2010
Tjena. Som någon ovan skrev, åk o kolla på någon folkracetävling. Vi har en tävling här i motala man varit o sett ett par ggr. O baggarna med volvomotor drar ju galet i starten. (motorns vikt trycker ned drivhjulen bra) Annars Saab 99, volvo 240,340, opel. Fram eller bakhjulsdrivet är nog nästan en smaksak, finns ju för o nackdelar med båda. Framhjulsdrivet kan man vänsterbromsa igenom kurvor. Bakhjulsdrivet sladdar igenom kurvan (Lätt att snurra runt) /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Avstängd
14 Inlägg
19 juni 2010
vill d vinna ska du köra saab 99 eller gamla 900, eventuellt vinna fast med stil, volvo, 140,240,740,760,940 kasnke 850 XD, eller om du bara vill ha kul så tror ja en lätt jävla 360 är bilen för dej wink

1 207 Inlägg
19 juni 2010
ROBIN_____ skrev:
jag fick ett anbud på en golf 1.4l 94 för 1000kr igår hur är dom då i folkracing

Som en påse skit, no doubt.
Hur många hästar har dom, 60? Bra mycket tyngre och skörare än äldre bilar också skulle jag tro.

Jag röstar fortfarande på en saab 99. Väldigt många av dessa har redan planad topp och lite vassare kammar. Sedan är det en välbeprövad inom folkrace, den behöver inte vara snygg för att vinna.

185 Inlägg
19 juni 2010
Orginal opel vectra vinner det mesta och är billiga att bygga.. Själv har man åkt saab 900 i alla år och det finns delar överallt och dom är billiga att trimma.

jorgen72
19 juni 2010
Självklart ska du köra en saab jag har själv kört Folkrace med saab 99 men nissan micra med saab motor är gryma i starten men dom har absolut inget att sätta emot om det blir lite hårdare körning
Senast redigerat av jorgen72 (19 juni 2010)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 juni 2010
Ejan skrev:
skulle jag börja med folkrace så skulle valet troligen gå på en volvo 360

ingen dum ide...bra viktfördelning och plätt lätt att kasta i en 2.3liter maskin

annars är saabara väldigt stabila men tror nog att vilken modern liten 1.8liter fwd kickar ass på banan faktist fast dom tål dåligt med stryk

men man ska jhu ha skoj oxå så är nog 360 ett säkert kort smile
helt sjukt skumma att sladda med men dom är brutalt snälla

Kör fort så hinner inget hända...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 juni 2010
740_b230f skrev:
vill d vinna ska du köra saab 99 eller gamla 900, eventuellt vinna fast med stil, volvo, 140,240,740,760,940 kasnke 850 XD, eller om du bara vill ha kul så tror ja en lätt jävla 360 är bilen för dej wink

eller kanske en 164 med rak 6a och 200hk original. i med en lastbilsturbo så har du en jäkla bil hehe tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 juni 2010
ha ha okej tongue kan ju bygga en sådan med turbo ändå för skojsskull haha tongue

Nej men här har du väll en bra bil? billig oxå?

http://www.blocket.se/vastmanland/Folkr … =9&w=1

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 juni 2010
Dark_Angel skrev:
740_b230f skrev:

eller kanske en 164 med rak 6a och 200hk original. i med en lastbilsturbo så har du en jäkla bil hehe tongue

faller dock på att turbo är som tysken säger "verboten"  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

jorgen72
19 juni 2010
Dark_Angel skrev:
740_b230f skrev:

!64 har inte 200 hk orginal o turbo är inte tillåtet

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 juni 2010
jorgen72 skrev:
Dark_Angel skrev:
740_b230f skrev:

inte? är det inte närmare 200 iallafall? typ 196 eller nått? svärfar har en sådan på sin gård som förfaller. funderar nästan på att ta upp den till garaget och ernovera smile

Jägermeister
910 Inlägg
19 juni 2010
Nee, 130hk eller 96kwh som det ju oxå heter...
Kan ha haft lite mer i nån modell men en 164 motor är inte direkt nån raket,
soppatörstig gammal innefektiv sak ialf i dagens mått mätt när du har mer effekt ur en
1.4 liters 16v motor i en modern bil.

Dark_Angel skrev:
jorgen72 skrev:
Dark_Angel skrev:

inte? är det inte närmare 200 iallafall? typ 196 eller nått? svärfar har en sådan på sin gård som förfaller. funderar nästan på att ta upp den till garaget och ernovera smile
Senast redigerat av gemini78 (19 juni 2010)

En gång är ingen gång...

Fd Bannad
657 Inlägg
19 juni 2010
164an lär ju också vara framtung, och enligt vad jag har hört så är dem hästar dem har antingen döda eller efterblivna.

btw, audi 80/100 2.3 borde inte dem vara nått? finns ju massor av dem(ni kan få två 100or av mig).

Märkesbög

jorgen72
20 juni 2010
gemini78 skrev:
Nee, 130hk eller 96kwh som det ju oxå heter...
Kan ha haft lite mer i nån modell men en 164 motor är inte direkt nån raket,
soppatörstig gammal innefektiv sak ialf i dagens mått mätt när du har mer effekt ur en
1.4 liters 16v motor i en modern bil.

Dark_Angel skrev:
jorgen72 skrev:

Det är 130 hk i förgasar modellerna o 160hk i e modellen med insprutning o hursomkellst  så blir det inga bra folkrace bilar dom är på tok för framtunga .

Sök