3461
Sök

Funderingar/Problem med Gateway500

82 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
Funderingar kring Dension Gateway 500

Bil: Audi A6 -08 (MMI Basic Plus)

Har precis köpt en GW500 och kopplat in. men har lite problem med den. får den inte och funka som jag vill..

När jag har switchen på Service mod / CD så funkar cdn osv..
När jag har switchen på GW 500 så funkar det inte överhuvudtaget. skärmen slocknar och tänder sig. och håller på så hela tiden.. tills jag ställer in den på Service mod igen.

VAD kan felet vara?

Jag har kopplat enligt anvisning (typ2) har inte MMI High

Fibern som satt i MMI har jag satt i GW500 och där ifrån till MMI´n

Eller ska man ha något annan slingan på Fibern?

Tacksam för svar!

MVH Richard

560 Inlägg
18 juni 2010
Nu var det ett tag sedan jag kopplade in mig i en A6 (har för mig att det oxå var en 2008).

Men jag kopplade enligt bilden vid 3A i den bilen (fast den hade cd vxl i handfaket)....

Dock så vart det problem med "FAT" eller vad det kallas för (med en separat hårddisk).

Men annars funkade det som det skulle efter det.

Tänk bara på att du laddar bilen under tiden du monterar, för om din bil könner av att det börjar bli "lite" ström så kommer du få upp MÅNGA felkoder på detta som du måste få nollade av Audi, dom kommer då även se "boxen" men det säger du bara att dom inte behöver bry sig om...

Komfort höjningen på fjädrarna eller vad det kallas flippar oxå med dessa felkoder.

ricjoh skrev:
Funderingar kring Dension Gateway 500

Bil: Audi A6 -08 (MMI Basic Plus)

Har precis köpt en GW500 och kopplat in. men har lite problem med den. får den inte och funka som jag vill..

När jag har switchen på Service mod / CD så funkar cdn osv..
När jag har switchen på GW 500 så funkar det inte överhuvudtaget. skärmen slocknar och tänder sig. och håller på så hela tiden.. tills jag ställer in den på Service mod igen.

VAD kan felet vara?

Jag har kopplat enligt anvisning (typ2) har inte MMI High

Fibern som satt i MMI har jag satt i GW500 och där ifrån till MMI´n

Eller ska man ha något annan slingan på Fibern?

Tacksam för svar!

MVH Richard
Senast redigerat av jimmyostrom (18 juni 2010)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

82 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
Okej, jag har en enkel-CD..
får testa mig fram annars kanske tongue

82 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
jimmyostrom skrev:
Nu var det ett tag sedan jag kopplade in mig i en A6 (har för mig att det oxå var en 2008).

Men jag kopplade enligt bilden vid 3A i den bilen (fast den hade cd vxl i handfaket)....

Dock så vart det problem med "FAT" eller vad det kallas för (med en separat hårddisk).

Tänk bara på att du laddar bilen under tiden du monterar, för om din bil könner av att det börjar bli "lite" ström så kommer du få upp MÅNGA felkoder på detta som du måste få nollade av Audi, dom kommer då även se "boxen" men det säger du bara att dom inte behöver bry sig om...

Komfort höjningen på fjädrarna eller vad det kallas flippar oxå med dessa felkoder.

Funkar det med FAT eller funkar det om man gör om den till NTFS ? ntfs borde väl inte funka eftersom det är väl windows filer som styr?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juni 2010
Om det är nåt filsystem som fungerar så är det FAT16/32, NTFS kan även fungera om man har tur.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

560 Inlägg
19 juni 2010
Jag är själv riktigt dålig på hårddiskar och FAT och allt det heter.

Men jag tror hårddisken som skulle in i denna bil var i annat "format" än FAT och därav mycket strull innan detta "fel" hittades, var ett tag sedan nu....

Men det märktes genom att det slutade funka ibland, musiken från hårddisken (bara ibland).

Så efter vi hade testat separat strö till hårddisken så "hittades" felet.

Så Gateway pallar stora hårddiskar innan man behöver ha separat ström ialla fall big_smile

ricjoh skrev:
jimmyostrom skrev:

Funkar det med FAT eller funkar det om man gör om den till NTFS ? ntfs borde väl inte funka eftersom det är väl windows filer som styr?

Jesus älskar alla

560 Inlägg
19 juni 2010
Hallo,

Men har du ingen cd växlare ska du koppla efter 3A.

Så du har nog inte kopplat rätt.

Ta det bara lungt med kopplingarna när du kopplar om så du inte böjer sönder något.

ricjoh skrev:
Okej, jag har en enkel-CD..
får testa mig fram annars kanske tongue

Jesus älskar alla

82 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Tack för svaren, nu funkar det! Vart ska man ta ström ifrån? så att det inte blir konstant ström på switchen.. det kanske är lite onödigt.. Eller?

mvh richard

560 Inlägg
19 juni 2010
Härligt, det är gott när saker och ting funkar.

Jag tog tröm från höger säkringsdosa (under locket i instrumentbrädan, jag skruvade loss hela och satte på ett ringkabelsko har jag för mig och skruvade fast vid strömplinten (eller så använde jag 3Ms strömtjuvar/minnet är kort).

Ska du inte ha konstant ström hela tiden till boxen? Kolla bruxen först för jag minns inte själv.

ricjoh skrev:
Tack för svaren, nu funkar det! Vart ska man ta ström ifrån? så att det inte blir konstant ström på switchen.. det kanske är lite onödigt.. Eller?

mvh richard

Jesus älskar alla

82 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Någon som vet om det funkar med en USB hdd? har en på 500 gb.. men är på NTFS sys idag.. testade med partition magic men fick den inte till FAT32.. testade med NTFS men då hände det inget i bilen.. hårddisken har två usb kontakter en extra för strömförstärkning om det inte funkar med en.. hur gör man om man behöver båda? funkar inte med en usb hub va?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
Finns ciggpluggar med USB-uttag (används för att t.ex. ladda telefoner/bärbara spelkonsoller/mp3-spelare i bilen, brukar gå att köpa hos t.ex. teknikmagasinet eller Kjell & co.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

560 Inlägg
20 juni 2010
Dension har en som heter:

Dension UPB1000

Kostar typ 300 kronor.

ricjoh skrev:
Någon som vet om det funkar med en USB hdd? har en på 500 gb.. men är på NTFS sys idag.. testade med partition magic men fick den inte till FAT32.. testade med NTFS men då hände det inget i bilen.. hårddisken har två usb kontakter en extra för strömförstärkning om det inte funkar med en.. hur gör man om man behöver båda? funkar inte med en usb hub va?

Jesus älskar alla

Sök