3368
Sök

Köpråd: Första bil, Volvo vs BMW

1 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag ska köpa min första bil jag har funderat på BMW e30 och 940/740 Turbo. Jag vill trimma billigt och åka brett, Kom gärna med fler förslag jag har endast 2 krav billig att trimma/reparera och bakhjulsdrift.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 juni 2010
#2
BMW E30 alla dagar i veckan ...
Mycket snyggare och bättre kvalité än en traktor.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Svartlistad
446 Inlägg
20 juni 2010
#3
Snart spårar den här tråden ur!! jag säger volvo för den är bäst helt enkelt*

* sitter och väntar på mothugg....


273 Inlägg
20 juni 2010
#4
Skulle också föredra BMW, men ekonomiskt är nog Volvo bättre

157 Inlägg
20 juni 2010
#5
köp du din bmw men slutar väl den står mest hemma för du ej råd köra med den och du åker med familjens bil

audi 100

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 juni 2010
#6
BMW e30 (325)
Finns hur mkt som helt till de bilarna i stylings väg.
Bilen är liten (om man jämför med 7/940)
Grymt rolig att köra och busa med.
Går att få till en riktigt clean och snygg bil med rätt smak.

VOLVO 7/940 (turbo)
Finns inte så mkt snyggt i stylingsväg (min smak)
BIlen är större och känns mer som en familjebil
dock kan du trimma den rätt så mkt och ha grymt roligt och du nu vill åka brett

Med dina krav så hade jag nog valt volvon

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juni 2010
#7
jimmy-124 skrev:
Snart spårar den här tråden ur!! jag säger volvo för den är bäst helt enkelt*

* sitter och väntar på mothugg....

Jag säger Bmw för att den är lika bra men tio gånger roligare wink (Var bara tvungen att ge lite mothugg)


Men vidare trimvänlig är den inte, vill du trimma billigt och bara åka brett är Volvo ett bättre alternativ. Särskilt eftersom jag får intrycket av att du inte är beredd att lägga upp ca 20.000:- bara i inköpspris?

En Bmw 3-serie med 6cyl. kostar mycket mer än en Volvo, och att köpa en billig trea är lite som att skjuta sig själv i foten, då råkar du enbart på allmänt sönderkörda exemplar. Det finns inte allt för många fina 325i* E30 kvar, men de som finns kostar sällan under 20´

*325i eftersom 320i är mer av en mys än en busmotor.

Kort sagt är Bmw roligare på alla vis om du är beredd att lägga ner tid på att finna och pengar på att köpa en fin sådan.

Men vill man som i det här fallet bara ha roligt till absolut lägsta peng är en gammal Volvo ett lämpligare val. smile
Senast redigerat av Rquired (20 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

371 Inlägg
20 juni 2010
#8
utan tvekan en e30 !


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 juni 2010
#9
Reguired: Bra skrivet kunde inte ha gjort det bättre själv!


lindstrome skrev:
utan tvekan en e30 !

OK? skulle du kunna säga varför en e30?? och inte en 7/940 TIC? och ta gärna hänsyn till TS krav.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

1 067 Inlägg
20 juni 2010
#10
Hawk111 skrev:
Hej!

Jag ska köpa min första bil jag har funderat på BMW e30 och 940/740 Turbo. Jag vill trimma billigt och åka brett, Kom gärna med fler förslag jag har endast 2 krav billig att trimma/reparera och bakhjulsdrift.

Skulle rekommendera en E30 i sådana fall.   Billiga delar och det finns mycket att få tag i på AP, PPF och andra forum.  Relativt billiga att försäkra.  Se bara upp med rosten och att tidigare ägare inte tuktat den för hårt.  Är du tillräckligt färsk kommer det kosta fläsk att trafikförsäkra en rosa skottkärra med punka så det är bara att bita i det sura äpplet.


Volvo är dyra att försäkra, dricker soppa som en medelstark fotbollsfirma dricker öl och delarna är svindyra på skroten. De flesta rimligt prissatta "TICar" är sopslut och ofta utsatta för sk "EPAmeck"  med skiftande resultat.  Visst finns det pärlor men de är svåra att hitta och brukar kosta flis.


Sedan tycker jag det är bättre stil och känsla på BMW folk än Volvofolk men ..     Det är bara min subjektiva bedömning efter att ha läst många "XXXX har blåst mig!" trådar på diverse forum.   8 fall av 10 var det Volvorelaterat.  Tyvärr.


Missförstå mig rätt nu ^^


1 339 Inlägg
20 juni 2010
#11
Hool skrev:
Hawk111 skrev:
Hej!

Jag ska köpa min första bil jag har funderat på BMW e30 och 940/740 Turbo. Jag vill trimma billigt och åka brett, Kom gärna med fler förslag jag har endast 2 krav billig att trimma/reparera och bakhjulsdrift.

Skulle rekommendera en E30 i sådana fall.   Billiga delar och det finns mycket att få tag i på AP, PPF och andra forum.  Relativt billiga att försäkra.  Se bara upp med rosten och att tidigare ägare inte tuktat den för hårt.  Är du tillräckligt färsk kommer det kosta fläsk att trafikförsäkra en rosa skottkärra med punka så det är bara att bita i det sura äpplet.


Volvo är dyra att försäkra, dricker soppa som en medelstark fotbollsfirma dricker öl och delarna är svindyra på skroten. De flesta rimligt prissatta "TICar" är sopslut och ofta utsatta för sk "EPAmeck"  med skiftande resultat.  Visst finns det pärlor men de är svåra att hitta och brukar kosta flis.


Sedan tycker jag det är bättre stil och känsla på BMW folk än Volvofolk men ..     Det är bara min subjektiva bedömning efter att ha läst många "XXXX har blåst mig!" trådar på diverse forum.   8 fall av 10 var det Volvorelaterat.  Tyvärr.


Missförstå mig rätt nu ^^

Jag betalar 2800 kr för en helförsäkring per år för min 16v som gick i samma kategori som TIC. Vad betalar du för din? wink

Varför skulle delarna vara så mycket dyrare på skroten? Här i nordvästraskåne så har delarna fast pris oavsett märke/modell. Delar finns det minst lika gott om till Volvo. Sen tycker jag att du har fel i att Volvon skulle dra så pass mycket mer bränsle som du verkar tycka, allt beror på hur tung man är på gasen och så himla bränslesnåla är minsann inte en likvärdig Bmw E30.

Men sen är det väldigt svårt att få tag i fina äldre turbomodeller från Volvo. Dom är "alltid" skruvade på och är i allmänt dåligt skick. Lycka till att hitta en TIC som där inte sitter vita blinkers på och är sänkt roll . Nemen lite så är det.


1 067 Inlägg
20 juni 2010
#12
Remiss skrev:
Hool skrev:
Hawk111 skrev:
Hej!

Jag ska köpa min första bil jag har funderat på BMW e30 och 940/740 Turbo. Jag vill trimma billigt och åka brett, Kom gärna med fler förslag jag har endast 2 krav billig att trimma/reparera och bakhjulsdrift.

Skulle rekommendera en E30 i sådana fall.   Billiga delar och det finns mycket att få tag i på AP, PPF och andra forum.  Relativt billiga att försäkra.  Se bara upp med rosten och att tidigare ägare inte tuktat den för hårt.  Är du tillräckligt färsk kommer det kosta fläsk att trafikförsäkra en rosa skottkärra med punka så det är bara att bita i det sura äpplet.


Volvo är dyra att försäkra, dricker soppa som en medelstark fotbollsfirma dricker öl och delarna är svindyra på skroten. De flesta rimligt prissatta "TICar" är sopslut och ofta utsatta för sk "EPAmeck"  med skiftande resultat.  Visst finns det pärlor men de är svåra att hitta och brukar kosta flis.


Sedan tycker jag det är bättre stil och känsla på BMW folk än Volvofolk men ..     Det är bara min subjektiva bedömning efter att ha läst många "XXXX har blåst mig!" trådar på diverse forum.   8 fall av 10 var det Volvorelaterat.  Tyvärr.


Missförstå mig rätt nu ^^

Jag betalar 2800 kr för en helförsäkring per år för min 16v som gick i samma kategori som TIC. Vad betalar du för din? wink

Varför skulle delarna vara så mycket dyrare på skroten? Här i nordvästraskåne så har delarna fast pris oavsett märke/modell. Delar finns det minst lika gott om till Volvo. Sen tycker jag att du har fel i att Volvon skulle dra så pass mycket mer bränsle som du verkar tycka, allt beror på hur tung man är på gasen och så himla bränslesnåla är minsann inte en likvärdig Bmw E30.

Men sen är det väldigt svårt att få tag i fina äldre turbomodeller från Volvo. Dom är "alltid" skruvade på och är i allmänt dåligt skick. Lycka till att hitta en TIC som där inte sitter vita blinkers på och är sänkt roll . Nemen lite så är det.

När jag letat delar till min volvo har delarna varit billigare nytt på Volvo än på skroten  eller mycket överprisade.

Min är dyrare att försäkra men jag har 50 pållar mer än dig så det är helt normalt. 

Jämnfört med min gamla volvo kan jag köra BMW 540 V8 för samma pengar smile


820 Inlägg
20 juni 2010
#13
Efter dina krav hade jag utan tvekan valt en 940, en fruktansvärt bra bil OM man hittar ett bra exemplar, roliga att gå på tvären med och servicevänliga, skall du köra fort så är nog BMWn bättre alla dagar på året.

Jag skulle rekommendera en 945 Ltt = Billigare försäkring än "fulltryckaren" och kombi är nice(min högst personliga åsikt)

Mvh Joakim

Om man säger

4 637 Inlägg
20 juni 2010
#14
240 Turbo?

124 Inlägg
20 juni 2010
#15
Volvo 940 turbo, BMW blir bara dyrt.

"Heeeeej dåååå"

263 Inlägg
20 juni 2010
#16
Kaos tråd pågång, ännu än volvo vs bmw slutar aldrig bra

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2010
#17
Om du är beredd att betala lite "mer" för en äldre BMW i kanonskick så kan det säkert vara bra.
Men snackar vi lägre summor så kan nog en Volvo 940 med B230FK-motorn vara lämplig,
har oftast inte rostat bort som ännu äldre bilmodeller (tex BMW E30) gör.


4 164 Inlägg
22 november 2010
#18
Jag är ingen bmw expert men det jag har kört var bla en E36 325a trimmad till 240 hk. Den var ju ganska så rolig att köra men jag hatade den delade bakaxeln. Tyckte det var helt värdelöst med delad bakaxel om man ska sladda men det är kanske en vanesak...

Jag kör själv 740 och det finns många fördelar med dom. En utav dom vanligaste och mest sålda bilarna i Sverige finns det alltid gott om reservdelar till samt kunskap på verkstäder och forum mm. Alla har ju nästan ägt en 740 någon gång.

Bilen är väldigt stryktålig och framför allt krocksäker. Fortfarande en av dom säkraste bilarna i trafiken idag 20 år efter dom slutade tillverkas enligt folksam.

Det finns väldigt mycket styling till dom, inga problem att köpa begagnade kjolpaket fälgar vindavisare vingar mm på tex blocket.

Om du köper en 740/940 turbo så är dom väldigt billiga att trimma till runt 250 hk. Det går på strax över 2000 kr med chip och allt. Ska du trimma mer så blir det dyrt men så är det ju med dom flesta bilarna.

740 är en väldigt bekväm bil enligt mig. körde från Uddevalla till Luleå och tillbaka för en månad sen. 135 mil tog ca 12 timmar. behövde inte stanna mer än att tanka pissa och käka donken och hade allt klarat köra några timmar till. Ingen träsmak i röven lr så även efter en sån körning.

Ganska lätt att hitta en 740/940 tic på blocket som är fräsch. Ger du runt 20k så får du ett riktigt fint exemplar. Turbobilarna brukar också ha en hel del utrustning. Farthållare ac temp läder elhissar mm.

740/940 motornerna är ju nästan odödliga. Min har gått 32000 mil. Gjorde komptest på alla cylindrar och fick riktigt jämna och fina värden. Såg en 740 på blocket en gång som hade gått 96000 mil med orginalmotor och växellåda... Karosserna är ju riktigt bra rostskyddade så rost brukar inte vara något större problem på ett fint exemplar.

Det finns en stor nackdel med en gammal Volvo och det är som flera har sagt tidigare: Dom dricker fruktansvärt mycket bensin. Jag kör ganska aggressivt och tar ofta några varv i rondellerna om det är blött ute. Brukar ligga runt 1.2-1.3 liter/mil för mig. Går ju köra under litern om man kör försiktigt men det är svårt att köra under 0.8.


Jag kan inte så mycket om bmw men om du kör en 325 lika hårt som du kör 740/940 turbo så skulle jag inte tro att förbrukningen blir särskilt mycket lägre på BMWn.

Eftersom dina krav var billig att trimma och reparera och bakhjulsdrift så är ju valet ganska så enkelt. Det finns ingen billigare bakhjulsdriven bil att reparera och trimma än 740 tic lr 940 tic. Saab 9000 är ju också en fin säker bil som man kan trimma väldigt mycket med små pengar men den är ju framhjulsdriven...

Du får ju ta ställning till hur du vill ha din image också:) Volvo raggare/bonne eller pizzabakare.
Senast redigerat av zemet (22 november 2010)


4 637 Inlägg
22 november 2010
#19
zemet skrev:
Jag är ingen bmw expert men det jag har kört var bla en E36 325a trimmad till 240 hk. Den var ju ganska så rolig att köra men jag hatade den delade bakaxeln. Tyckte det var helt värdelöst med delad bakaxel om man ska sladda men det är kanske en vanesak...

Jag kör själv 740 och det finns många fördelar med dom. En utav dom vanligaste och mest sålda bilarna i Sverige finns det alltid gott om reservdelar till samt kunskap på verkstäder och forum mm. Alla har ju nästan ägt en 740 någon gång.

Bilen är väldigt stryktålig och framför allt krocksäker. Fortfarande en av dom säkraste bilarna i trafiken idag 20 år efter dom slutade tillverkas enligt folksam.

Det finns väldigt mycket styling till dom, inga problem att köpa begagnade kjolpaket fälgar vindavisare vingar mm på tex blocket.

Om du köper en 740/940 turbo så är dom väldigt billiga att trimma till runt 250 hk. Det går på strax över 2000 kr med chip och allt. Ska du trimma mer så blir det dyrt men så är det ju med dom flesta bilarna.

740 är en väldigt bekväm bil enligt mig. körde från Uddevalla till Luleå och tillbaka för en månad sen. 135 mil tog ca 12 timmar. behövde inte stanna mer än att tanka pissa och käka donken och hade allt klarat köra några timmar till. Ingen träsmak i röven lr så även efter en sån körning.

Ganska lätt att hitta en 740/940 tic på blocket som är fräsch. Ger du runt 20k så får du ett riktigt fint exemplar. Turbobilarna brukar också ha en hel del utrustning. Farthållare ac temp läder elhissar mm.

740/940 motornerna är ju nästan odödliga. Min har gått 32000 mil. Gjorde komptest på alla cylindrar och fick riktigt jämna och fina värden. Såg en 740 på blocket en gång som hade gått 96000 mil med orginalmotor och växellåda... Karosserna är ju riktigt bra rostskyddade så rost brukar inte vara något större problem på ett fint exemplar.

Det finns en stor nackdel med en gammal Volvo och det är som flera har sagt tidigare: Dom dricker fruktansvärt mycket bensin. Jag kör ganska aggressivt och tar ofta några varv i rondellerna om det är blött ute. Brukar ligga runt 1.2-1.3 liter/mil för mig. Går ju köra under litern om man kör försiktigt men det är svårt att köra under 0.8.


Jag kan inte så mycket om bmw men om du kör en 325 lika hårt som du kör 740/940 turbo så skulle jag inte tro att förbrukningen blir särskilt mycket lägre på BMWn.

Du får ju ta ställning till hur du vill ha din image också:) Volvo raggare/bonne eller pizzabakare.

Man hör talas om 740 100 000+ milare rätt som det är. smile En hade gått 129 000 med bara service och slitagedelar. Hur fin som helst.
Angående krocksäkerhet, Folksam anses som det bästa då det bygger på flera års studier av verkliga olyckor. Krockkuddar är inte allt och dessutom har Volvo som de flesta känner till en lååång säkerhetshistoria. http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.586 … 0_webb.pdf

Denna tråd kan bara bli kaos, kul att du väckte den. Nu jävlar!
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 november 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2010
#20
Vi som var så nära att bevisa Karlitoo fel med en Bmw vs. Volvo-tråd som slutat bra, vi får hoppas att detta inte förstör den!

Men Zemet, du måste ha missförstått någonting. En Bmw är inte tänkt att sladda med, självklart går det men bilen är byggd för att köras. Och köras skall inte blandas ihop med orden "på tvären", jag ser många fördelar med en Bmw men struntar blankt i att sladda.

Alla bilar driver inte bak för att det skall gå att sladda med dem, en del driver i "rätt" ända för att det skapar en viss körkänsla. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök