zemet skrev:
Jag är ingen bmw expert men det jag har kört var bla en E36 325a trimmad till 240 hk. Den var ju ganska så rolig att köra men jag hatade den delade bakaxeln. Tyckte det var helt värdelöst med delad bakaxel om man ska sladda men det är kanske en vanesak...
Jag kör själv 740 och det finns många fördelar med dom. En utav dom vanligaste och mest sålda bilarna i Sverige finns det alltid gott om reservdelar till samt kunskap på verkstäder och forum mm. Alla har ju nästan ägt en 740 någon gång.
Bilen är väldigt stryktålig och framför allt krocksäker. Fortfarande en av dom säkraste bilarna i trafiken idag 20 år efter dom slutade tillverkas enligt folksam.
Det finns väldigt mycket styling till dom, inga problem att köpa begagnade kjolpaket fälgar vindavisare vingar mm på tex blocket.
Om du köper en 740/940 turbo så är dom väldigt billiga att trimma till runt 250 hk. Det går på strax över 2000 kr med chip och allt. Ska du trimma mer så blir det dyrt men så är det ju med dom flesta bilarna.
740 är en väldigt bekväm bil enligt mig. körde från Uddevalla till Luleå och tillbaka för en månad sen. 135 mil tog ca 12 timmar. behövde inte stanna mer än att tanka pissa och käka donken och hade allt klarat köra några timmar till. Ingen träsmak i röven lr så även efter en sån körning.
Ganska lätt att hitta en 740/940 tic på blocket som är fräsch. Ger du runt 20k så får du ett riktigt fint exemplar. Turbobilarna brukar också ha en hel del utrustning. Farthållare ac temp läder elhissar mm.
740/940 motornerna är ju nästan odödliga. Min har gått 32000 mil. Gjorde komptest på alla cylindrar och fick riktigt jämna och fina värden. Såg en 740 på blocket en gång som hade gått 96000 mil med orginalmotor och växellåda... Karosserna är ju riktigt bra rostskyddade så rost brukar inte vara något större problem på ett fint exemplar.
Det finns en stor nackdel med en gammal Volvo och det är som flera har sagt tidigare: Dom dricker fruktansvärt mycket bensin. Jag kör ganska aggressivt och tar ofta några varv i rondellerna om det är blött ute. Brukar ligga runt 1.2-1.3 liter/mil för mig. Går ju köra under litern om man kör försiktigt men det är svårt att köra under 0.8.
Jag kan inte så mycket om bmw men om du kör en 325 lika hårt som du kör 740/940 turbo så skulle jag inte tro att förbrukningen blir särskilt mycket lägre på BMWn.
Du får ju ta ställning till hur du vill ha din image också:) Volvo raggare/bonne eller pizzabakare.