3393
Sök

Audi A4 1.8T Quattro -04 börjar gå konstigt igen...

690 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Min Audi A4 1.8T quattro -04 börjar gå konstigt igen...

Märkte idag när jag körde att den började gå ryckigt vid acceleration...
Märks på acceleration på 2an då den är ryckig... accelererar fortfarande lika fort, bara ryckigt... känns inte nämnvärt på 3an osv... och det märktes endast när den var kall... när den var varm så kände jag inget... iallafall inte märkbart.
Provade varva ut på 1an och då var den inte ryckig...

I går så var det inga problem.. varvade ur 2an upp till 90km/h utan varken ryckningar eller andra problem...

Laddtrycket ligger bra och är inte ryckigt så jag utesluter nästan turbon eller vacuumläcka (varken ladd eller vacuum är konstigt)

Hade problem med misständning förut och det verkade bero på att en av tändspolarna hoppat upp så den misstände vid hög belastning på en cylinder.
Skiftade mellan 1ans och 2ans spole samt drog åt stiften och problemet försvann...
Det jag upplever nu är inte likt det jag kände förut för då var det ordentliga ryck som att den tappade all kraft för någon kort sekund..

En till sak som hände var att antispin lampan tändes ett tag efter (vilket den ju kan göra utan att det är några direkta fel) och den slocknade när jag startade om bilen och tändes inte igen...
Har hänt förut utan att det varit några övriga problem.. tex när man ligger i köer och kör och man mer eller mindre ligger på både broms, koppling och gas samtidigt :-)
Vet inte om det kan ha med ryckningarna att göra.. tror inte det men jag nämner det i alla fall... man vet ju aldrig

Vad kan detta vara nu då tro...
Det är så irriterande då den ska in på chipning nästa vecka och jag har inte råd att slänga ut pengar på spekulationer... varken stift eller spolar är billiga om man ska köpa 4 av allt om det inte är problemet

690 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
dåså...
Påväg till jobbet så började den rycka konstant och fick även väldigt ojämn tomgång... Den här gången var ryckningarna väldigt frekventa... kändes mer som att åka på en gammal enstånka :-P

Svängde in på Mekonomen som ligger bara någon km från där jag bor och dom kopplade upp och felsökte den på direkten...

Visade sig att det var konstanta misständningar på cylinder 4... byte spole 4 och nu går den kalas igen...
Har beställt hem 3 till spolar så ska jag byta dom resterande för dom andra spolarna lär väl rasa inom kort i alla fall om jag förstår det rätt + stiften i morgon... om det nu är nödvändigt att byta stiften??

En STOR eloge till Mekonomen verkstad (Värmdö bilteknik AB) värmdö/gustavsberg för den snabba hjälpen!
Tackar!
Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (23 juni 2010)

45 Inlägg
16 september 2010
De finns inget som säger att resten av spolarna skulle gå sönder faktiskt.. Men vill du köpa nya spolar utifall och ha liggandes i bilen så är de ju ett + då dom har en tendens till att gå sönder lite då & då:P

Sök