3321
Sök

En liten fråga angående tändstift!

121 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Hejsan! Jag har en fråga som kanske är väldigt dum, Men tyvärr så vet jag inte detta skulle vara intressant att få veta!

Varför har vissa bilar 2 tändstift per Cylinder. Räcker inte det med 1 gnista för att antända de komprimerade Luft och bränsle blandningen?

MVH!lol

101 Inlägg
23 juni 2010
de enda jag har hört är att man får renare förbränning...alfa romeo har kört mkt med 2 tändstift/cyl

men om någon vet mer detaljerat så äre bara fylla på med info

- riktiga män kokar egen ventilsallad -
projekttråd Audi GT ! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p2169813

690 Inlägg
24 juni 2010
japps T-spark modellerna

923 Inlägg
24 juni 2010
Dustguy91 skrev:
Hejsan! Jag har en fråga som kanske är väldigt dum, Men tyvärr så vet jag inte detta skulle vara intressant att få veta!

Varför har vissa bilar 2 tändstift per Cylinder. Räcker inte det med 1 gnista för att antända de komprimerade Luft och bränsle blandningen?

MVH!lol

Allting är förståss relativt. Bränsleblandning brinner väldigt sakta om man jämför allting annat som sker inne i en motor. Det som är intressant är när blandningen har brunnit klart. För att den ska brinna klart i tid så måste man tända på i förväg. Förtändning. Ett sätt att korta av den tiden är att tända på på två ställen. på så vis hinner all blandning brinna klart på en kortare tid.
Med ett väl utformat förbränningsrum så brinner det klart på en ganska kort tid i alla fall. Men hjälp av virvelbildning i förbränningsrummet så sprider sig flamman fortare.

Mats

5 710 Inlägg
24 juni 2010
Sedan kan det vara bra med dubbla system ur en säkerhetsaspekt oxo. Kanske inte på bilar men många mindre flygplansmotorer har dubbelt system just av den anledningen.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök