24 juni 2010
Trådstartare
Hej
Jag har lånat min mors Toyoya Yaris -01 och för någon vecka sen gick avgassysystemet sönder vilket jag sedan bytte. Dock fick jag inte loss lamdasonden som satt efter katalysatorn och körde därför runt 2 dagar utan sond i det nya systemet i väntan på leverans.
Nu idag när jag var på väg till macken för att montera den nya lambasonden började indikatorlampan för elfel att lysa och instruktionsboken hänvisade till en toyotaverkstad. Försökte ringa dit idag men det var stängt för helgen.
Frågan är, kan detta "elfel" bero på att jag kört utan lambdasond ett tag och att bilen reagerat på att den inte varit inkopplad och således börjat varna? Det konstiga i så fall är ju att den inte började lysa förens efter två dagar, och den har inte slutat lysa nu efter att jag installerat den nya sonden heller. Kan det dröja lika länge innan denna lampa slutar lysa nu som det tog för den att tändas, om det nu är lambdasonden som orsakat det?
För att summera lite, jag ska på festival på måndag med bilen och måste köra den! Vågar jag köra trots att lampan lyser? bilen tycks fungera som den brukar i övrigt. Är det troligt att det bara tog ett tag för bilen att fatta att sonden inte var monterad, och tror ni att lampan senare kommer släckas eller måste jag åka in på verkstad?
Uppskattar snabba svar då det är lite kris ifall jag måste fixa en annan bil eller inte..l.