Det är ju standard att acn pajjar på dom bilarna. Det rostar sönder har jag för mig om så byta de flesta rören brukar man bli rekomenderad. 7500:- skulle det kosta på våran.
Men som sagt var vad är det för firma som bara säger jag den läcker men inte vissar och kan säga vart o varför?
Det är ju standard att acn pajjar på dom bilarna. Det rostar sönder har jag för mig om så byta de flesta rören brukar man bli rekomenderad. 7500:- skulle det kosta på våran.
Men som sagt var vad är det för firma som bara säger jag den läcker men inte vissar och kan säga vart o varför?
han håller bara på med innomhus ac system men ska prova att byta 1st slang fram och sen torkfiltret
att bara byta delar på måfå är dyrt och onödigt, torkfilter ska dock alltid bytas om systemet öppnats eller blivit tomt.
även om personen i fråga bara håller på med stationära anläggningar så bör han ha en "sniffare" som hittar läckor i systemet. AC ska provtryckas med kvävgas, en bra sniffare indikerar både på det och kylmedie.
alltså: trycksätt systemet och "sniffa" runt alla anslutningar och skarvar. också vanligt att kondensorn läcker då den sitter väldigt utsatt till..
men om ni inte har tillgång till en sån apparat kan ni använda er av såpvatten och pensla på alla ställen där det kan tänkas läcka, titta efter bubblor..
ett ganska vanligt ställe där det kan läcka är annars runt axeln i kompressorn, detta kan man sällan sniffa sig till tyvärr...
På min bil va det röret som går under bilen som rostat sönder. Plus, en som testar brukar dra i spår M (har jag för mig det heter), och kollar med uvljus så ser dom läckan.. Att bara leta upp läckan kan inte va så dyrt. Jag fick erbjudande om tror det va 1500 för felsökning, röret, byta och påfyllning! (dock svart)
spårmedel är det absolut bästa och enklaste sättet att hitta en läcka. men det måste fyllas i med oljan samtidigt som man fyller AC'n, sen måste den vara igång ett tag för att medlet ska nå hela systemet. med UV-ljus och gula glasögon syns läckan som en självlysande fläck
hittar man inte läckan på annat sätt så brukar det vara sista utvägen att fylla anläggningen med kylmedie+spårmedel och köra den en stund, sen leta reda på läckan och tömma AC'n igen..
om du drar bort värmeskyddet på slangarna från kompressorn så kan du se om det är korrision i presskopplingarna, eller efter läckage i synglaset till torkfiltret bakom grillen. Lite tips