4952
Sök

Hur låg får en bil vara?

151 Inlägg
30 juni 2010
#21
när en vän till mej var på bilprovningen förra året kom det en toklåg AMG merca. Han kom knappt upp på valsarna. Dock kom den inte upp på liften vilket blev en tvåa. Han fick snällt backa ut och komma tillbaka när bilen var högre. Kan förstå personalen. Måste ju kolla under bilen. Kanske bara jag men den bespersonal jag har träffat har varit trevlig. Bara man själv är glad och trevlig och pratar lite om väder och bilar så går det bra


4 Inlägg
1 juli 2010
#22
vad jag har fått höra/lärt mej genom åren av låga bilar är att man ska ha 40mm fjädringsväg åt vardera håll(totalt 80mm) och bilen får inte ta i marken vid en eventuell punktering så fälgarna måste vara lägsta punkten under bilen, rätta mej gärna om jag har fel.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#23
att man måste ha en viss fjädringsväg kan jag gå med på, men det känns lite konstigt att bilen inte får skrapa i marken vid punktering? på nya bilar som levereras med 18" och 19" original så är det ju inte mycket gummit, men på en gammal golf t.ex. med 13" så är det ju mycket gummi och vid en punktering så blir den ju lägre. men det kanske bara är jag smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 482 Inlägg
3 juli 2010
#24
Vet flera som inte kommigt in på besiktningen pga för låg bil, dom löste det med plankor så bilarna i fråga kom upp på liftarna.. beror väll helt på vilken station man kommer till.

Men rakt av borde ju supersportbilar inte gå att besikta då dom inte kommer upp?

BLT Service
Theracords Music Label

151 Inlägg
30 september 2010
#25
Vilka supersportbilar kommer inte in? Dom må vara låga men inte så låga väl?
Dom kan väl inte ha byggt bilarna hur låga som helst. Jag menar en Gallardo har väl inte markfrigång på 10-15mm?


KHRacing
30 september 2010
#26
EvoJenza skrev:
när en vän till mej var på bilprovningen förra året kom det en toklåg AMG merca. Han kom knappt upp på valsarna. Dock kom den inte upp på liften vilket blev en tvåa. Han fick snällt backa ut och komma tillbaka när bilen var högre. Kan förstå personalen. Måste ju kolla under bilen. Kanske bara jag men den bespersonal jag har träffat har varit trevlig. Bara man själv är glad och trevlig och pratar lite om väder och bilar så går det bra

Det är faktiskt SBP´s syldighet att se till så att bilen går upp på lyften, INTE förarens.. därför har många
stationer sådan långa gummiremsor eller även träbitar för att underlätta.

Sedan går det ej att få en TVÅA på för låg bil.
been there done that & fick den borttagen på telefon.

Muttley
30 september 2010
#27
rickylicious skrev:
att man måste ha en viss fjädringsväg kan jag gå med på, men det känns lite konstigt att bilen inte får skrapa i marken vid punktering? på nya bilar som levereras med 18" och 19" original så är det ju inte mycket gummit, men på en gammal golf t.ex. med 13" så är det ju mycket gummi och vid en punktering så blir den ju lägre. men det kanske bara är jag smile

Ta en titt  http://www.dancrouchblog.com/wp-content … k1_gti.jpg

Om de blir punktering så är de inte så stor risk att underredet slår i jo klart fjädring trycks ihop men fortfarande är fälgen lägsta punkten om de ska vara så.

Titta på supersportbilarna ser du fortfarande att fälgarna är lägsta..

Klarar inte besiktningen ta emot så låga bilar så är de fel på besiktningen, inte bilen,  om däremot avgasröret slår i marken då är de bilens fel men då har man den duktigt lågt.

KHRacing
30 september 2010
#28
tkd_rille skrev:
Klarar inte besiktningen ta emot så låga bilar så är de fel på besiktningen, inte bilen,  om däremot avgasröret slår i marken då är de bilens fel men då har man den duktigt lågt.

exakt, meninte alla sbpáre fattar det.

de höll på att förstöra min gamla bil i Klippan en gång då de körde ner den i rullarna så vart bilen hängades på grenröret.

fast jag sade till han att hålla till sidan.

212 Inlägg
30 september 2010
#29
Blivit nekad ett par gånger med gamla bilen när den inte kom upp på lyften (och var för ny men åkte på regbesiktning av nitiskt polis p.g.a. avsaknad regplåt fram) Tredje gången la dom ut plankor så jag kom upp. Han frågade om ställbara coilovers var standard på Mini wink


Muttley
30 september 2010
#30
KHRacing skrev:
tkd_rille skrev:
Klarar inte besiktningen ta emot så låga bilar så är de fel på besiktningen, inte bilen,  om däremot avgasröret slår i marken då är de bilens fel men då har man den duktigt lågt.

exakt, meninte alla sbpáre fattar det.

de höll på att förstöra min gamla bil i Klippan en gång då de körde ner den i rullarna så vart bilen hängades på grenröret.

fast jag sade till han att hålla till sidan.

De är väl så att om bilen är för låg för bromsprovet så ska de göra rullande test med bilen ? 

Och de med lyftar, fattar inte varför inte alla besiktningar inte har lyftar som i hässleholm, de är ju nersänkta från de andra golvet så att de flesta låga bilar faktiskt rullar på där.

151 Inlägg
1 oktober 2010
#31
tkd_rille skrev:
KHRacing skrev:
tkd_rille skrev:
Klarar inte besiktningen ta emot så låga bilar så är de fel på besiktningen, inte bilen,  om däremot avgasröret slår i marken då är de bilens fel men då har man den duktigt lågt.

exakt, meninte alla sbpáre fattar det.

de höll på att förstöra min gamla bil i Klippan en gång då de körde ner den i rullarna så vart bilen hängades på grenröret.

fast jag sade till han att hålla till sidan.

De är väl så att om bilen är för låg för bromsprovet så ska de göra rullande test med bilen ? 

Och de med lyftar, fattar inte varför inte alla besiktningar inte har lyftar som i hässleholm, de är ju nersänkta från de andra golvet så att de flesta låga bilar faktiskt rullar på där.

Jaha, jag trodde alla stationer hade det. i älmhult har vi med nersänkta i golvet. är bara en liten plåtkant på insidorna typ 1-2 cm hög. Det bästa sättet är väl att ringa till dom och fråga. Då får du ett svar direkt istället för att undra. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på alla stationer men den lilla erfarenhet jag har så tycker jag att det inte är några jättebackar man ska ta sej upp för. Kommer man inte in för att bilen är för låg får man skylla sig själv. När jag var där härromdagen frågade jag om det är vanligt med bilar som inte kommer in sa han: "att det händer nån gång om året och det är inte deras skyldighet att fixa in bilarna med plankor och sånt. Bilen måste ju kunna köras ordentligt. Om nån fåne får för sig att ha en toklåg bil som inte kommer in får han skylla sig själv eller prova nån annanstans"

Bli inte sura på mej för vad han sa!! Men jag håller med till viss del.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 oktober 2010
#32
Min Vette är bra låg original. Har inte mätt men det är bara 8-10 cm frigång och det gick bra att besikta i Eskilstuna iaf.


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 oktober 2010
#33
som jag sa.. så länge det finns fjädringsväg och stöt dämpare med mera finns så ska dom inte kunna ge nedslag.

Däremot kan ni fetglömma att få ersättning/försäkring när ni slår sönder era bilar på fart hinder eller gropar i vägen om dom är riktigt jävla låga.

Du kan även bli ersättningsskyldig för att du skrapar sönder vägen även fast det inte är troligt.

Kul grej för övrigt att enligt Enligt många tävlingsregementen så är det 7.5cm som gäller samt att inget får kunna slå i backen trots att man släpper ur luften på båda hjulen på en sida av bilen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

151 Inlägg
12 oktober 2010
#34
var på sbp i torsdags och då passade jag på att fråga. Hans svar var att så länge det finns fjädringsväg så kan vi inte klaga. Har du problem att få in bilen kan vi försöka hjälpa dej. Men det är inget man ska räkna med för det är inte vårt problem. Varför vill man ha en så låg bil? Han har bara varit med om en bil som inte klarade det. För den blev hängandes på bromsvalsarna. Ett "manuellt bromsprov" har man inte längre för det är inte tillförlitligt. Man får ju inga bromsvärden. I övrigt håller jag med ovanstående.


KHRacing
12 oktober 2010
#35
EvoJenza skrev:
var på sbp i torsdags och då passade jag på att fråga. Hans svar var att så länge det finns fjädringsväg så kan vi inte klaga. Har du problem att få in bilen kan vi försöka hjälpa dej. Men det är inget man ska räkna med för det är inte vårt problem. Varför vill man ha en så låg bil? Han har bara varit med om en bil som inte klarade det. För den blev hängandes på bromsvalsarna. Ett "manuellt bromsprov" har man inte längre för det är inte tillförlitligt. Man får ju inga bromsvärden. I övrigt håller jag med ovanstående.

Jag fick svaret utav SBP tekniska  via tele... Att det ÄR deras skyldighet att bilen går upp på lyften/bromsrullarna, inte din, så länge du har fjädringsrörelse 6 styrutslag som fungerar.

463 Inlägg
13 oktober 2010
#36
Ang bromsprov så FÅR de inte köra min bil i bromsprovaren. Jag skällde ut en besiktningskille som försökte sig på det senast. Han blev lite paff och försökte leta upp i dokumenten att man visst fick det men hittade uppenbarligen inget. Jag har visserligen en tidig 90-talare med viskodiff, men alternativt bromsprov utförs fortfarande. (Dock kanske de inte godkänner det om bilen är för låg?)

151 Inlägg
13 oktober 2010
#37
jo men viskodiffen har ju inte med att bilen är låg. Dom blev ju ersättningsskyldiga för några år sedan då dom sabbade flertalet diffar på bla XC70. Nu gällde det om bilen är för låg och det var det enda jag frågade.
Sen måste jag få fråga. om jag bygger en bil som har fjädra dock extremt styva och bygger en frontspoiler som har frigång på 10mm. Tittar dom bara på bilen och säger jaja den kommer aldrig in hur vi än gör. Den får godkänt då. Att det skulle vara deras skyldighet att bilen ska kunna komma fram där inne tycker jag verkar konstigt.


83 Inlägg
13 oktober 2010
#38
KHRacing skrev:
EvoJenza skrev:
när en vän till mej var på bilprovningen förra året kom det en toklåg AMG merca. Han kom knappt upp på valsarna. Dock kom den inte upp på liften vilket blev en tvåa. Han fick snällt backa ut och komma tillbaka när bilen var högre. Kan förstå personalen. Måste ju kolla under bilen. Kanske bara jag men den bespersonal jag har träffat har varit trevlig. Bara man själv är glad och trevlig och pratar lite om väder och bilar så går det bra

Det är faktiskt SBP´s syldighet att se till så att bilen går upp på lyften, INTE förarens.. därför har många
stationer sådan långa gummiremsor eller även träbitar för att underlätta.

Sedan går det ej att få en TVÅA på för låg bil.
been there done that & fick den borttagen på telefon.

Jodå det går visst. En kompis till mig åkte på ombes pga det. Fjädring fram ändrad - funktion försämrad (när bilen står still tar underredet i marken) var vad dom skrev.

212 Inlägg
13 oktober 2010
#39
Vet en som var och besiktade en Lamborghini Diablo, dom tänkte köra ner den på rullarna trotts att ägaren sa ifrån. När han tog fram telefonen för att beställa ny växellåda/diff till Lambon så skippade dom det. Med tanke på att ett kopplingsbyte går på c:a 80.000: kan jag tänka mig att det kunde blivit kännbart wink


1 168 Inlägg
14 oktober 2010
#40
har kapade fjädrar, fjädern är ju spänd när jag hissar upp bilen men är ju låg. kan dom ge avslag på detta, fjärden sitter ändå fast utav sej själv ??? den e ju stötig som en studsboll därimot



Sök