2658
Sök

"Attack" i midbasen - hur?

168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Har pillat och pillat med mina midbasar nu, jag får ingen riktig ordning på dem..
Det jag eftersträvar är lite attack, lite stampa-takten faktor liksom.
Detta verkar vara grymt svårt att uppnå.
Jag spelar med µ-dimensons M6 middar på ett audison Lrx 5.600steg, då får middarna 65w/st. Har även testat köra dem på ett dragster-steg av modell Dab 4200. Här får de 280w/st enligt spec, sedan tidigare vet jag att detta steg är grymt i förhållande till vad det kostade.

Middarna delas HP: 63Hz LP: 200Hz.
Borde inte detta räcka för lite stampataktenkalas?

Kan det bero på montering?

Dörrsidan ser ut såhär, bortsett från att hålen som är i inre plåten är även de tätade med dämpmatta nu..

http://i527.photobucket.com/albums/cc352/inuz_photo/SV400553.jpg

Kom med förslag!

Kanske kan vara intressant att veta, HU är en Alpine 9853.

/Linus

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juni 2010
#2
Testat skifta fasen på dom (alltså byta plats på + & -)? Hur tätt är det mellan baffel och plåt samt mellan högtalare och baffel?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Testat skifta fasen på dom (alltså byta plats på + & -)? Hur tätt är det mellan baffel och plåt samt mellan högtalare och baffel?

Har testat vända dem utan större resultat.. Mellan baffel & plåt ska de vara HELT tätt då den är skruvad och även limmad med sikaflex, efteråt las silicon både på ut & insida. Mellan högtalare och baffel ligger en gummipackning som jag hade över från ngt annat kit.. Passade fint så! smile

15 Inlägg
30 juni 2010
#4
Tror på att det är monteringen som är fel.
Kan tänka mig att det är svårt att få ut mycket bas från dörrarna.
Prova gör någon basport annars.
Sen finns det ju program för att mäta ut exakt hur står låda man ska ha till en viss högtalare.

Probox är ju ett exempel.

168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#5
cv_tauros skrev:
Tror på att det är monteringen som är fel.
Kan tänka mig att det är svårt att få ut mycket bas från dörrarna.
Prova gör någon basport annars.
Sen finns det ju program för att mäta ut exakt hur står låda man ska ha till en viss högtalare.

Probox är ju ett exempel.

Det jag vill undvika är ju just att få basen "djup" utan istället distinkt och fast.. Låda bakom är ett alternativ dock SJUKT mycket jobb om man vill behålla ett original utseende av dörren då jag har ca 1mm bakom högtalaren nu med rutan nere..

21 761 Inlägg
30 juni 2010
#6
inuzen skrev:
Dörrsidan ser ut såhär, bortsett från att hålen som är i inre plåten är även de tätade med dämpmatta nu..

Förlåt en väldigt "dum" fråga, men du har väl även monterat själva dörrsidan också?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juni 2010
#7
Juste, bra där Drönirettab! Ett förslag till dig inuzen, sen till så att det är tätt mellan dörrsida och dörr, gärna även mellan dörrsida och högtalare så att ljudet tvingas framåt/ut genom gallret.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

42 Inlägg
30 juni 2010
#8
Skulle nog inte tro det är något fel alls på att ha högtalare spelandes i dörren utan låda, se bara till att du har en bra montering och väldämpad dörr.


168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#9
Självklart är dörrsidan monterad, förlåt mig.. Mellan dörrsida & dörr är det tätt, iaf näst intill, sitter gummilist och dörrsidan är skruvad i i dörren på ca 15ställe.  Däremot att det tvingas ut ur dörren, detta gör det inte i bilen nu.. Däremot satt jag & funderade, är detta särskilt viktigt på en mid? Är ju enbart bastoner liksom?

Men som sagt, alla förslag är välkomna!

42 Inlägg
30 juni 2010
#10
Du skulle ju alltid kunna göra som ChriZtoffer har gjort med sina dörrsidor, då tvingar du ju ut ljudet igenom dörrsidan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … nic9b5.jpg


168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#11
HPC skrev:
Du skulle ju alltid kunna göra som ChriZtoffer har gjort med sina dörrsidor, då tvingar du ju ut ljudet igenom dörrsidan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … nic9b5.jpg

Absolut en ide! smile Har dock ca 2cm mellan element & dörrsidan så är lite tvek på om det kan ha så stor inverkan på själva "stampet". wink

42 Inlägg
30 juni 2010
#12
Är det i Saaben du bygger i förresten? Hade du dämpat för alla hål i dörren oxå eller?


168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#13
HPC skrev:
Är det i Saaben du bygger i förresten? Hade du dämpat för alla hål i dörren oxå eller?

Japp det är i saaben. Ja, alla hål är "tätade" med dämpmatta..

42 Inlägg
30 juni 2010
#14
Prövat att ändra något i inställningarna då ?


168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#15
HPC skrev:
Prövat att ändra något i inställningarna då ?

Räcker det med att säga 15-20timmar tweek? smile

42 Inlägg
30 juni 2010
#16
Hur väldämpade är dörrarna?, Vet en som kör på med DLS R6A middar i en saab och där finns det middbas som det bara sjunger om.


1 785 Inlägg
30 juni 2010
#17
inuzen skrev:
Tja!

Har pillat och pillat med mina midbasar nu, jag får ingen riktig ordning på dem..
Det jag eftersträvar är lite attack, lite stampa-takten faktor liksom.
Detta verkar vara grymt svårt att uppnå.
Jag spelar med µ-dimensons M6 middar på ett audison Lrx 5.600steg, då får middarna 65w/st. Har även testat köra dem på ett dragster-steg av modell Dab 4200. Här får de 280w/st enligt spec, sedan tidigare vet jag att detta steg är grymt i förhållande till vad det kostade.

Middarna delas HP: 63Hz LP: 200Hz.
Borde inte detta räcka för lite stampataktenkalas?

Kan det bero på montering?

Dörrsidan ser ut såhär, bortsett från att hålen som är i inre plåten är även de tätade med dämpmatta nu..

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 … 400553.jpg

Kom med förslag!

Kanske kan vara intressant att veta, HU är en Alpine 9853.

/Linus

Är du helt säker på att det är i det frekvensområdet du saknar trycket?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#18
HPC skrev:
Hur väldämpade är dörrarna?, Vet en som kör på med DLS R6A middar i en saab och där finns det middbas som det bara sjunger om.

Riktigt väldämpade skulle jag vilja säga. Dubbla lager i hela dörren förutom bakom midden, där är det 3..

168 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#19
dbjanoz skrev:
inuzen skrev:
Tja!

Har pillat och pillat med mina midbasar nu, jag får ingen riktig ordning på dem..
Det jag eftersträvar är lite attack, lite stampa-takten faktor liksom.
Detta verkar vara grymt svårt att uppnå.
Jag spelar med µ-dimensons M6 middar på ett audison Lrx 5.600steg, då får middarna 65w/st. Har även testat köra dem på ett dragster-steg av modell Dab 4200. Här får de 280w/st enligt spec, sedan tidigare vet jag att detta steg är grymt i förhållande till vad det kostade.

Middarna delas HP: 63Hz LP: 200Hz.
Borde inte detta räcka för lite stampataktenkalas?

Kan det bero på montering?

Dörrsidan ser ut såhär, bortsett från att hålen som är i inre plåten är även de tätade med dämpmatta nu..

http://i527.photobucket.com/albums/cc35 … 400553.jpg

Kom med förslag!

Kanske kan vara intressant att veta, HU är en Alpine 9853.

/Linus

Är du helt säker på att det är i det frekvensområdet du saknar trycket?

Har även testat att köra ett bredare register upp emot 300Hz med samma resultat, den där riktiga snärten saknas..

170 Inlägg
30 juni 2010
#20
Då finns det väl bara ett alternativ kvar, byt högtalare

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS


Sök