Sharky skrev:
Attacken ligger ovanför det som är "fundamentals" för respektive instrument. En virvel som är djupt stämd ligger på en grundfrekvens på typ 150Hz och för att få någon attack i en virvel så måste du ha frekvenssvar på 3-4kHz.
150Hz är bara grundfrekvens = ren sinus (vilken jag vet att du inser)
Här kan man labba med grundton och övertoner som krävs för att att återskapa attack i en fyrkantssignal:
http://www.fourier-series.com/fourierse … index.htmlTryck tex på "play square" och på "help" på alla cosinus termer 1 tom 17 så ser man vad varje frekvensbidrag är för att kunna återskapa den oranga fyrkantsignalen.
Nolla sedan alla cosinus överton 9 till 15 så ser ni hur mycket av attacken som försvinner.
Sedan nollar ni cosinus överton nr 7 så ser ni att ännu mera försvinner.
Att översätta detta till ljud är svårt rakt av men man ser att man behöver upp mot 10 - 15 gånger grundfrekvensen för att det skall bli "däng" i attacken.
För en virvel - då typ 1500 - 2500 Hz - BARA FÖR DESS GRUNDTON! Har den komponenter från tex smällen mot skinnet man vill ha med så måste man gå högre. Vill man dessutom få med tex sejamattan så måste man också ha mera än så.
OK.
Nästa mycket intressanta grej - När ni nu har nollat allt ner till överton nr 7.
Ta då och dra i regeln ("reglaget") till vänster om bilden för överton nr 7 och lyft det reglaget över noll så ser ni vad som händer om man har fasfel (NOTE!!!!! Kolla detta - mycket intressant). Då försvinner rubbet av attack rätt ut genom fönstret.
Så det duger inte bara med ett bra frekvenssvar - fasen måste dessutom vara rätt i lyssnarens öra.
Är ni med på hur sidan funkar?
/Göran
(P.S Detta är inget "matteljug" utan detta är exakt hur ljud och musik funkar)
Lonefox skrev:
Det du kallar "attack" tror jag är runt just 60~130Hz...
Iofs så jobbar baskaggen till runt 500Hz men ändå....
.