2900
Sök

"Attack" i midbasen - hur?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2010
#41
jag hade samma problem i min förra bil. löste det med att bygga låda. körde 2x6.5" i varje dörr. samt delning på 50hz Hp kan ju säga att det blev skillnad. ditt problem är ju solklart hålen i dörrsidorna..

inge fel på dina saker inte.
Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2010)


2 665 Inlägg
3 juli 2010
#42
63-200 är helt ok. Närmare delning ske du inte använda då går delningarna i varan. Minst 2oktaver ska en högt spela.

Felet är det stora hålet man ser in i dörren. Där hade du monterat dämpmaterial skriver du.
Men det hjälper inte, bara liiite. Dämpmaterialet är inte stumt utan det rör sig säker 1mm på en stör yta o äter upp trycket den lilla basen skapar. Du har alltså akustisk kortslutning men inte till 100% utan till 75% kanske för lite hjälper ju dämpmaterialet i hålet.

Provlyssnar du med subbasen inkopplad. Utan den så kan det låta konstigt. Det är ju alla högtalare som ska spela ihop. Är frambasarna i fas med subben om du spelar dem ihop när du provlyssnar?? Är de fel fasade så spelar det ingen roll om du ens bygger låda. Det blir ingen stuns i alla fall.
Låda är ju bäst!!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juli 2010
#43
Rickard-v skrev:
63-200 är helt ok. Närmare delning ske du inte använda då går delningarna i varan. Minst 2oktaver ska en högt spela.

Felet är det stora hålet man ser in i dörren. Där hade du monterat dämpmaterial skriver du.
Men det hjälper inte, bara liiite. Dämpmaterialet är inte stumt utan det rör sig säker 1mm på en stör yta o äter upp trycket den lilla basen skapar. Du har alltså akustisk kortslutning men inte till 100% utan till 75% kanske för lite hjälper ju dämpmaterialet i hålet.

Provlyssnar du med subbasen inkopplad. Utan den så kan det låta konstigt. Det är ju alla högtalare som ska spela ihop. Är frambasarna i fas med subben om du spelar dem ihop när du provlyssnar?? Är de fel fasade så spelar det ingen roll om du ens bygger låda. Det blir ingen stuns i alla fall.
Låda är ju bäst!!!
Beror på midden med. En del trivs inte alls i låda medans andra mer eller mindre kräver det.

Och 200 i lp på middarna och hp på topparna KAN få ljudbilden att dippa ner på sidorna med middarna såpass långt ner. Vilket jag råkade ut för i pendelbilen, lagom roligt att höra mansröster och en del basljud i nederkant av brädan och resten ovanpå brädan. :-(

Håller med dig fullt ut om att ALLA element skall spela i fas.
För att spä på ytterliggare (inte för dig, men andra) så räcker det inte att plus och minus är rättkopplat. Man kan behöva att fasvända vissa element.
Har man tex 12db/okt på alla filter så kan man fasvända diskant och midbas (alt. mellanreg och bas) om man har fyrvägssystem. Vid totalt trevägs kan det räcka med mellanhögtalaren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
3 juli 2010
#44
Det är nog bara väldigt erfarna lyssnare som hör det om mansrösterna du skriver.
95% av grabbarna på garaget tror jag inte gör det. Även om trådskaparen verkar en av de seriösare.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juli 2010
#45
Rickard-v skrev:
Det är nog bara väldigt erfarna lyssnare som hör det om mansrösterna du skriver.
95% av grabbarna på garaget tror jag inte gör det. Även om trådskaparen verkar en av de seriösare.
Iofs sant.......
Men då man väl lägger märke till det så är det INTE roligt att lyssna med knäna wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juli 2010
#46
Hittade för övrigt länken jag tog bilden ifrån:
http://www.independentrecording.net/irn … isplay.htm

Trevligt med info man får då man för muspekaren över valt område.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Designer.
1 260 Inlägg
3 juli 2010
#47
Hört dom där middarna i både en saab 9-3 och en Audi a3 och dom spelade på riktigt duktigt i båda bilarna, så att det beror på middarna tror jag inte.

Mina Jr6or spelar jag mellan 50-160hz och upplever inte att det saknas attack.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

2 914 Inlägg
4 juli 2010
#48
säger som några andra, tror det är låda som behövs

är det 6.5" kit?? jag har för mig att dom rymms i en 6" pvcrör, far på coop bygg, byggmax mfl och köp pvcrör plus en "botten" som man limmar eller gängar ihop så det blir lufttätt, då borde det finnas attack i prylarna, (räkna gärna ut rätt volym och gör lådan rätt längd). smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 juli 2010
#49
Fast att sätta middarna i rör och få till lagom volym blir väl kanske lite svårt om dom ska sitta i dörrarna? wink Då är det nog plastade lådor som gäller, beroende på hur det ser ut så kanske man kan bygga nåt i dörrsidan och sen sätta fast den rejält i dörren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
4 juli 2010
#50
ChriZtoffer skrev:
Fast att sätta middarna i rör och få till lagom volym blir väl kanske lite svårt om dom ska sitta i dörrarna? wink Då är det nog plastade lådor som gäller, beroende på hur det ser ut så kanske man kan bygga nåt i dörrsidan och sen sätta fast den rejält i dörren.
finns 90 gradiga böjar wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 juli 2010
#51
Jo men jag vet inte hur stora dörrar du har i bilen, om jag ska kunna köra ner rutan så får då såna saker inte plats! tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
4 juli 2010
#52
ChriZtoffer skrev:
Jo men jag vet inte hur stora dörrar du har i bilen, om jag ska kunna köra ner rutan så får då såna saker inte plats! tongue
lite smällar får man ta om man ska ha bra ljud wink

så kommer då JAG göra smile

168 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#53
Förlåt för att jag varit så oaktiv i tråden!
Har haft sjukt mkt att göra så datorn har prioriterats bort!
Tack för alla tipsen!
Har iaf hunnit labba lite med fasvändningar, även skruvat dit MDF i dörren för hålen och tätat med list.. Hade inte listen till rutan läckt lite hade man nog kunnat bygga tryck i dörren! smile

Lite mid börjar allt dyka upp nu!

Calle - tar mig över dit på ölandstävlingen så ska snacka lite med dem då!

Tack än en gång för alla svar, kanonkul med detta intresse!

/Linus

2 035 Inlägg
7 juli 2010
#54
inuzen skrev:
Förlåt för att jag varit så oaktiv i tråden!
Har haft sjukt mkt att göra så datorn har prioriterats bort!
Tack för alla tipsen!
Har iaf hunnit labba lite med fasvändningar, även skruvat dit MDF i dörren för hålen och tätat med list.. Hade inte listen till rutan läckt lite hade man nog kunnat bygga tryck i dörren! smile

Lite mid börjar allt dyka upp nu!

Calle - tar mig över dit på ölandstävlingen så ska snacka lite med dem då!

Tack än en gång för alla svar, kanonkul med detta intresse!

/Linus
Ska du till öland den 24 eller? Jag kommer nog dit jag också.

Biljudsveteran sen 1984!

1 631 Inlägg
9 juli 2010
#55
inuzen skrev:
Förlåt för att jag varit så oaktiv i tråden!
Har haft sjukt mkt att göra så datorn har prioriterats bort!
Tack för alla tipsen!
Har iaf hunnit labba lite med fasvändningar, även skruvat dit MDF i dörren för hålen och tätat med list.. Hade inte listen till rutan läckt lite hade man nog kunnat bygga tryck i dörren! smile

Lite mid börjar allt dyka upp nu!

Calle - tar mig över dit på ölandstävlingen så ska snacka lite med dem då!

Tack än en gång för alla svar, kanonkul med detta intresse!

/Linus
Det går utmärkt att få till bra mid i en SAAB. Se min sida för bilder på gammalt bygge. Dock funkar inte alla middar, jag testade flera olika märken och vissa av dem (även för lite mer pengar) fungerade inte alls.

Tror ändå att ditt problem handlar om tweakningen av helheten. Precis som Sharky är inne på. Middarna måste spela ihop med mellanregistrena för att det ska bli bra.

9853 har en EQ men den är inte helt flexibel. Dock räcker den till för att justera till ett okej system men det krävs erfarenhet för att få till det.

Lycka till!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök