Danne_gg skrev:
von_blad skrev:
Jensc skrev:
Jo jag tror att jag skulle bli mest nöjd med Audi i de totala. Bmwn är kanske roligare när man vill köra fort i svängar osv. Och audin är dels betydligt mer praktisk
och så är den billigare att äga också antar jag iaf. Jo ska vara noga med att kolla så dom är väl servade innan jag alls åker och kollar. För de finns nog inte en enda bil här uppe som är intressant. Man måste åka minst 100 mil och då vill man veta vad man åker och kollar på
![smile](img/smilies/smile.png)
ska fundera och se om jag har några funderingar och frågor
![smile](img/smilies/smile.png)
MVH
Jens
Nej nej nej!
BMWn är mycket billig att äga kan jag lova, landsväg drar min 0.7l/mil och 0.9l/mil när man kör blandat och har lite skoj framför ratten. Försäkringen går loss på 4900kr/helår för helförsäkring (står på farsan iofs), skatten runt 2k.
Min 330 har inte krånglat alls under de ca 20 månader som jag haft den, förutom en knapp till en elhiss som hoppade loss. Delarna är billiga också, ifall något skulle gå sönder.
Tror absolut inte en A4 är billigare att äga? Isåfall tvärtom!
Nu kan jag ju inte riktigt säga vad en 1.8t drar MEN min 2.0T som dessutom är så gott som slut i motorn drar utan problem 0.65+-0.5 landsväg, beroende på tempo och blandat kör jag 0.8-0.85... Detta är en kombi med quattro... Så att Audin skulle dra mer?
Och Rquired om du med C segment syftar på A4orna så vart har du fått ifrån att quattron skulle prioritera framhjulen? den prioriterar det mest mest grepp och är ALDRIG understyrd när det är blött/halt ute om man inte använder gasen som en livrädd kvinna, dvs inte alls...
Internet argumentationer är ganska löjliga men ibland så blir man ju bara mörkrädd...
En 330i skall åtminstone dra 0.9L/milen, vilket uppenbart stämmer överens med verkligheten. En Audi A4 2.0t Quattro skall också dra lika mycket, trots 4cyl. och 1L mindre volym men med fyrhjulsdrift så det jämnar ut sig.
Däremot är det lustigt att du hamnar såpass långt under den angivna förbrukningen som 0.8-0.85.
Jag har snålkört en 330i på 0.73 en kväll genom Halmstad bara för att pröva. Det går, men jag hade knappast någon glädje ur det och kunde lika gärna kört en mopedbil.
Vad jag menar med detta är att om man kör en motorstark bil så som man "skall" köra en sådan (blandad körning), dricker 330i inte mycket mer än vad Bmw anger men en turbomotor som Audi´s 2.0T blir törstig. Det är i alla fall min erfarenhet av ett flertal Audi och Bmw.
Sedan är 1.8t som det trots allt handlade om en äldre, törstigare motor än 2.0T. Så att den dricker mer är inte så konstigt. Sedan har A4 mycket vikt över framhjulen (och driver väl även i en 2.0T mer på framhjulen?) även om de idag driver 40/60% fram/bak normalt. Lite äldre A4 är både framtunga och driver mer fram.
Oavsett så är det ingen neutral och balanserad bil, vilket exempelvis fyrhjulsdrivna Subaru och Bmw är. Och den erbjuder inte körkänsla eller körgjädje på samma vis som dessa heller.
Och att "den ALDRIG understyr när det är blött/halt", tja vi har uppenbart inte kört samma bil. Det är den enda förklaringen jag kommer på, för med min tunga gasfot kan alternativet knappast vara aktuellt
![roll](img/smilies/roll.png)