sirmiro skrev:
Dåså, nu är jag mer vaken och kan skriva mer konstruktivt.
Enligt mig var eventet riktigt dåligt.
Det flöt kanonbra till dess att arrangörerna började behöva vara just arrangörer och inte bara publik.
En stege för under 50bilar ska INTE ta 30-60minuter att skriva. Det ska max ta 15min om det strular massor.
När stegen är klar ska bilar ropas till line-up, då sänker man musiken, ropar och sen är det upp till förarna (fungerade bra i slutet när detta testades, mycket bättre.)
Kommer inte bilar till linjen, och dessutom står långt från starten och ingen representant finns vid bilen så struntar man i den bilen. Det är upp till varje förare/team att se till att finnas på lineupen vid rätt tid. Oss (Vetten) letade tydligen arrangörerna efter vid ett tillfälle, då stod vi i vänsterlinen på lineupen som bil nr2 - hur letar man då?
Men finns inte bilarna vid deras tillfälle att starta ger man dem en tidsfrist som är färdig innan start av race (lämpligen 60-90sekunder) innan de är uteslutna.
Singelrepor - Vid tidsbrist. STRYK SKITEN!!! Bilen ska bara lyckas att inte rödlykta så är han/hon vidare.
Rödlyktor - MAN ÄR FÖR H*****E UTSLAGEN OM MAN RÖDLYKTAR!!! Detta gäller ALLA! Att bilen i den andra linen också kör mot rött innebär INTE omkörning, det innebär uteslutning. Då får den bil som vinnaren av dessa skulle möta en singelrepa och vid tidsbrist stryker man singelrepor...
(Hmm, 15min av slutet av kvällen las på singelrepor och omkörningar för bilar som rödlyktat, sen kunde inte finalen köras - har jag rätt att vara kritisk?)
Sen kan vi ta INFORMATIONEN.
Under all kritik, ingen tydlig person att tala med, alla hänvisade olika saker till varandra. Folket med headset visade sig veta mest, men att de andra i gul väst ens uttalar sig och inte bara hänvisar till en av dem blir bara illa. Jag kunde få 3-5olika svar på samma fråga, och jag hade många frågor.
Tips: 1person som håller i stege - denna person meddelar andra. personen som är huvudansvarig har en annan färg på västen och hans ord är lag. Det blev för många kockar för att det skulle fungera. =/
Vattenfållan - GE FÖR HELVETE INTE TECKEN FÖR BURNOUT INNAN TEAMEN ÄR KLARA!!!! Vi fick en utskällning för att vi hade händer i hjulhusen. Vi fick inte på tillräckligt med vatten vid något tillfälle på hjulen, det är starterns ansvar att INTE ge tecken innan allt är klart från teamet. Hade inte vår förare struntat i att "Kalle Anka" stod och viftade med sitt finger om burnouten så hade en mekaniker saknat fingrar. Vi visar tydligt när vi är klara genom att gå bort från bilen, det är starterns ansvar.
Sen saknade jag kvastar hos vattenpersonalen. Bort med gummiresterna tack. Titta gärna på hur de står på kjula, mantorp eller annat dragraceevent, ut med vatten, sopa undan skiten.
I ert fall där det var känsligt med asfalen så kan det vara lämpligt med en längre vattenfålla.
VIKTIGT: Personen som står vid vattnet ska inte ha NÅGON kontakt alls med förarna, det är starterns jobb, nu kom dubbla besked. Det ska inte ske.
Däcken - reglerna jag fick höra för klasserna var "Du ska kunna knalla in till den lokala däckshandlaren och köpa dem för att köra i gatdäck..." Ja, om då min däckshandlare har M/T Dragslicks på hyllan, då får jag köra med dem? Vi hade en helt j***a laglig bil (förutom att vi hade nummerplåten fram i bussen) när vi körde, men blir satta i slicksklassen. Varför?
Och att däcken var lagliga kollade vi noga med 30min samtal med en av Bilinspektörerna under avbrottet innan stegen, han kunde inte hitta saker att bötfälla.
Varför ska vi då stå mot rörramsbyggen och inte mot de lagliga gatbilarna som vi faktiskt möter vid rödljusen? Ni märkte kanske att vi inte behövde återlineing, utan klarade oss med den allmänna vägen?
Till nästa gång bör ni köra antingen alla mot alla (då lär det komma kritik) eller att faktiskt sätta oss som kör med lagliga däck i den klassen. Jag var framme flera gånger och påpekade det men fick olika bortförklaringar varje gång. Sätter ni upp regler så se till att kunna dem eller svara inte på frågor om dem.
Rakan???
Ni har fina sträckor. Varför köra på en sträcka som t.o.m. polisen funderade över? Troligen kommunens beslut, men försök ändra till en raka där bilar inte behöver nita för en 90graderskurva - vad händer om något skulle gå sönder och någon bil tappar bromskraft?
Rökning - jag förstår att man inte ska röka i gräset, det är självklart, men är det bättre att röka på startplattan där det med lite otur droppar bränsle/olja och ligger massor av varmt - brandfarligt - gummi? Normalt på racetävlingar är det totalt rökförbud i bandepå/uppställningsområde, här uppmanas det till rökning?
Och de argument som jag vet kommer komma i följande inlägg:
"Ni bytte ju däck." - Ja, det är trevligare att åka 10mil med däck anpassade för det än däck gjorda för kortare resor. Dessutom sliter det betydligt mindre.
"Gör bättre själv." - Been there, done that.
Men som många sa, det är första gången - men det är mer en förklaring än en ursäkt...