4128
Sök

Skilja på bränsle/tändning B234!

5 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjo!

Tanken är att använda en 16 ventilstopp med tillhörande original elektroniska sprutet.. Men sedan använda en frammonterade fördelare med ett byrtarlöst tändsystem från en typ 240:i.. Alltså slippa vevaxelgivare och det, samt framförallt bli av med varvstoppet billigt.. Om det funkar vill säga? Kan man skilja bränsle och tändningen, eller behövs det någon signal från tändningen till bränsleboxen ex. ?

Tacksam för svar smile

8 252 Inlägg
5 juli 2010
#2
Men du borde ju ändå behöva signal så att sprutet vet vart vevaxeln är nånstans på varvet så den vet när den ska öppna spridarna.


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juli 2010
#3
tändkurvorna för 8v och 16v skiljer sig markant dessutom

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 juli 2010
Trådstartare
#4
Jo det har du rätt i!

Det där med tändkurvorna hade jag ingen aning om...

Saken är den att jag bli av med varvstoppet samt använda 16 ventilstoppen utan att chippa.. Detta ska bli ett budget bygge är det tänkt, någon som har några ideer? smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
6 juli 2010
#5
hmm, sprutet måste ju tyvärr veta vilket varv maskinen har, och fuelcut är dess metod. Så knepigt att komma runt.
Vad vill du åstakomma med högre varv ? Gör det inte bara för att det är "häftigt" , visst varva är skoj.

jag vet ju inte om det är turbo det är fråga om iofs.
Mer info är alltid bra så kan vi spåna på mera.
Senast redigerat av wadde (6 juli 2010)


7 juli 2010
Trådstartare
#6
wadde skrev:
hmm, sprutet måste ju tyvärr veta vilket varv maskinen har, och fuelcut är dess metod. Så knepigt att komma runt.
Vad vill du åstakomma med högre varv ? Gör det inte bara för att det är "häftigt" , visst varva är skoj.

jag vet ju inte om det är turbo det är fråga om iofs.
Mer info är alltid bra så kan vi spåna på mera.

Ok det är såpass!

Jo iallafall, tanken är att jag vill ha en 16 v Topp på en 230:i eller helst 23:a botten! Jag vill heller inte ha något varvstopp!

Jag har en 155 Hk alltså 2,5 Tums luftmasse och en 159:a med 3 Tums. Motor att tillgå, det spelar väl ingen större roll egentligen..

I första läget så skulle jag vilja behålla sprutet och bara använda en fördelar som placeras fram i blocket och med bara en tändmodul och därmed slippa boxen, men vad jag förstår så är den stoppad på bränslesidan? neutral

Motorn skall användas till folkrace och därmed vill man varva lite mer!


Så som sagt, kan jag skilja sprutet från tändningen, alltså kasta tändningsboxen över axeln och sedan använda sprutet eller måste något göras!

Allt mottages väldigt tacksamt, men hoppas ni förstår tanken, det är budget som gäller samt så vill jag bli av med varvstoppet enkelt!
Sedan så undrar jag även om jag måste jag svarva ner kolvarna för ventilerna, och hur slår det gentemot vassare kammar planing osv. Just detta är lite utanför kunskapen ..

Tack för alla svar big_smile, MVH Tommy Landholm

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 juli 2010
#7
Oj vad jag skrev som en kratta i föregående inlägg btw. jag har klämt i mig en bärs för mycket.
Men är det folkrace det handlar om så kör i vind *garv*

Bra med 16v topp för det är ju bättre å jämnare vrid överallt på en sån, gäller alla maskiner.
Gå lös å porta lite kanske ? Nånting ger det väll.
kammar är också bra att ha andra för lite sugtrim.


Men tyvär, bränsleinsprutning måste alltid veta maskinens varv för att ha en chans att beräkna soppamängd.
Bosch LH i dethär fallet gör det iaf (eller är det motronic du har ?).  Fuel-cut är metoden ifråga som är varvstopp. 
Men man kan möjligen hitta nån som tar å knåpar ett chip till LH-box med högre varvstopp, men det är nog ovanligt numera.

Helt utan varvstopp blir det väll med förgasare annars... superbudget där iaf. Lite mindre lågbudget kanske megasquirt styrning ?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 juli 2010
#9
Äschdå, ventilfjäderstudset kommer fungera som ett reserv-varvstopp tongue


7 juli 2010
Trådstartare
#10
Ok.. Så det räcker inte med att ha kvar vevgivaren och använda annan tändning, eller ju fan stoppet satt ju i bränslet =/

Hur är det med urttag i kolvar för ventiler?

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 juli 2010
#11
nej sprutet måste ju veta om motorn är påväg upp eller ner i varv (som den iofs gör med hjälp utterligare av spjällägessensorn)
Men experimentera å se om det kanske skulle gå ändå. Men kan tro att bränselboxen möjligen matar tändningen med varvsignal också.  Gräv fram en verkstadshandbok med elschema så får du nog svar på det fort.
Det jag vet om bosch LH på saab är att på de äldre var det tändningen för sig med förstärkarmodulen bara och en varvsignal som gick gemensamt till varvräknare och insprutningen och i bosch-burken fanns även varvstoppet som helt sonika gav fan i att öppna spridarna när det snurrade för mycket.

Utag i kolvar tror jag det är ont om. mig veterligen bara japaner, mazda framförallt som klarat sig från ventilsallad när t.ex kammremmen gått av.


7 juli 2010
Trådstartare
#12
wadde skrev:
nej sprutet måste ju veta om motorn är påväg upp eller ner i varv (som den iofs gör med hjälp utterligare av spjällägessensorn)
Men experimentera å se om det kanske skulle gå ändå. Men kan tro att bränselboxen möjligen matar tändningen med varvsignal också.  Gräv fram en verkstadshandbok med elschema så får du nog svar på det fort.
Det jag vet om bosch LH på saab är att på de äldre var det tändningen för sig med förstärkarmodulen bara och en varvsignal som gick gemensamt till varvräknare och insprutningen och i bosch-burken fanns även varvstoppet som helt sonika gav fan i att öppna spridarna när det snurrade för mycket.

Utag i kolvar tror jag det är ont om. mig veterligen bara japaner, mazda framförallt som klarat sig från ventilsallad när t.ex kammremmen gått av.

Okaj, Nej inte så jag menar, jag undrar om man måste svarva av plana kolvar från ett 230i block när man monterar 16 v toppen smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
8 juli 2010
#13
Jaha okej. Här sitter jag å förutsätter att du tänker köra ventilerna i kolvarna tongue
Jag vet inte. Skulle gissa på ingenting faktiskt. För botten är väll samma som 8v och 16v.. eller hur ?


4 001 Inlägg
8 juli 2010
#14
Varför använder du inte B234-blocket så slipper du bygga om kamremsdrivning och slipper problem med urtag i kolvarna.
Eftersom det är folkrace så får du ju inte åka med turbo och svarvar du av kolvarna i en B230/B23 för att kunna åka med 16V toppen så kommer du sabba både squish och kompförhållandet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök