Tänkte lägga upp en tråd om mitt påbörjade projekt. 9-3an är egentligen min bruksbil som inhandlades förra året. Byggde då på en ng900 men brist på lokal, intresse plus att bilen var/är i sjukt dåligt skick så tänkte jag om....varför inte bygga på 9-3an som är betydligt fräschare.
Så vad har jag att utgå ifrån? Jo följande: Og9-3 Aero -02 20000mil Orginal motor Orginal drivlina Orginal chassi osv osv osv.
Dvs en helt standard Aero med 205hk
Eftersom bilen är min "bruksbil" så rullar den undertiden jag bygger. Därför kommer mycket jobb göras vid sidan av för att sedan paras ihop med bilen.
Följ gärna tråden och kom med synpunkter, ideer eller bara snacka skit. Min tråd är inte så jävla helig
O just ja...nån bild på utgångsobjektet bjussar jag givetvis på!
Det som kommer hända i sommar är: Montering av nya fronten Montering av Alu-IC Montering av sportchassi Eventuellt andra fälgar Montering av vinge modell STOR o RACE
I höst vinter påbörjas motorprojektet men mer om det sedan.
Idag har jag varit nere och städat bilen då den så FÖRJÄVLIG ut inuti. Ska man städa ordentligt så är det bara och börja skruva! Glömde såklart kameran idag (duuuuh!!) men hade min iphone med mig så idag blev det lite halvtaskig kvalitet på bilderna..
Inkörd i garaget...städdags!!
Stolarna ur...Massa massa mög!!
Körde med Turtle Extreme Textile Clean...skumparty!
Svårt o se men renare iaf!!
Nya textilmattor från Speedparts!
Stolar o allt i igen...känns mycket bra att den är fräsch
Tänkte börja pilla lite på grillen idag efter jag vaknat. Ta bort mittenribban och sätta nät samt lackera i bilens färg. Ska även se om jag kan ordna ett extra par baklyktor, eftersom bilen endast ska vara silver och svart vill jag bli av med de röda fälten i lyktan. Ska även börja slipa på mina "busfälgar" i veckan som är av märket Ace Monaco. De skall lackeras svarta. Provar lackera en fälg själv o se om det blir dugligt...
Happ, kom på att idag har man tvättid så det blev inget med bilen idag Men måste fixa allt runtomkring eftersom jag har en liten grabb varannan vecka så kan inte enbart prioritera bilen.
Iaf så väntas det trilla in lite saker i veckan...bl.a. ny snurra
Garrett GT-3071R med inbyggd WG. A/R ,64
Blev även stålomspunna slangar till snurran, några t-shirts att skruva i samt lite dekaler. Tack till Ronny på Racestuff.se!! Mycket trevlig att handla av.
Turbon kommer dock inte monteras denna säsongen utan det får vänta till vintern...vill inte hafsa ihop något.
Tänkte börja pilla lite på grillen idag efter jag vaknat. Ta bort mittenribban och sätta nät samt lackera i bilens färg. Ska även se om jag kan ordna ett extra par baklyktor, eftersom bilen endast ska vara silver och svart vill jag bli av med de röda fälten i lyktan. Ska även börja slipa på mina "busfälgar" i veckan som är av märket Ace Monaco. De skall lackeras svarta. Provar lackera en fälg själv o se om det blir dugligt...
Borde väl funka å lacka själv, till och med mitt korkade ex gjorde det och vette tusan om han ens visste vad han syssla med men det blev då dugligt i slutändan.. Och kan tänka mig att du har lite mera kolla på hur man ska lacka egentligen. Så länge förarbetet är ordentligt gjort brukar ju själva lackningen gå lättare.
Ja det kommer nog bli bra Slipar ner dem för hand, lägger en grund, sedan svart lack och sedan klarlack på det. Håller det så håller det annars lämnar jag in dem på pulverlack
Ja det kommer nog bli bra Slipar ner dem för hand, lägger en grund, sedan svart lack och sedan klarlack på det. Håller det så håller det annars lämnar jag in dem på pulverlack
Blir nog bra det sen kan man ju också spackla med typ kemisk metall .. Vad jag hört om pulverlacken är att det sätter sig bättre i alla "former" som fälgar har, och att det blir jämnare rostskydd ..
Nu ligger en bättre begangnad ac-pump på bussgods o väntar. Den förra skar ihop i 200 km/h haha. O ja det ska vara en gatbil så ac ska den fanimej ha!!!
Specen jag har i huvudet till nästa säsong blir rätt lugn..kostar ju en del men: Helrenovering, smidda wössnerkolvar GT-3071R 750cc spridare Wallbropump FMIC 3" från turbo Pipercross skumfilter ut i lyktan vid race Egenbyggt vattensprut på IC Mappning
Växellådan tar jag från min 900 o bygger om till hydralisk koppling Den är fullförstärkt med Quaifediff Spec3 koppling
Chassit får nog faktiskt hålla sig till bugdetlösning dvs chassisats från chassit.se Subframestag Bussningssats
Bromsarna blir 9-5 Aero fram och bak. Har köpt Ok och hållare från en 9-5 bak nu som ska snyggas till!!
Specen jag har i huvudet till nästa säsong blir rätt lugn..kostar ju en del men: Helrenovering, smidda wössnerkolvar GT-3071R 750cc spridare Wallbropump FMIC 3" från turbo Pipercross skumfilter ut i lyktan vid race Egenbyggt vattensprut på IC Mappning
Växellådan tar jag från min 900 o bygger om till hydralisk koppling Den är fullförstärkt med Quaifediff Spec3 koppling
Chassit får nog faktiskt hålla sig till bugdetlösning dvs chassisats från chassit.se Subframestag Bussningssats
Bromsarna blir 9-5 Aero fram och bak. Har köpt Ok och hållare från en 9-5 bak nu som ska snyggas till!!
Mvh
okej, ett par t5-kammar på det där!
låter välldigt likt mitt koncept jag har tänkt och köra med i höst/vår Fast jag funderar på och hitta en något större turbo, eftersom det lilla avgashuset verkar sätta stopp rätt tidigt.
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tänkte pka med det lilla till att börja med o sedan skaffa ett ,86 avgashus möjligtvis. Vill ha snabb spool-up samt man klarar sig rätt bra med 400hk på gata tror jag....får se