2716
Sök

Vad ska man göra efter att man monterat en sänkningssats ?

76 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjo

Som rubriken lyder, vad ska man göra efter att man sänkt bilen?, e det bara en fyrhjulsinställning som behövs ?

948 Inlägg
7 juli 2010
#2
hjulinställning och eventuellt ljusinställning på lyktorna

76 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#3
okej, tack för både ett roligt och ett bra svar hehe big_smile

Das vas das das
179 Inlägg
11 juli 2010
#4
2ooSX skrev:
De du ska göra efteråt är att ta en kopp kaffe, alternativ en öl..sätt dig i en solstol och beundra bilen wink

Ursäkta för offtopic..var tvungen smile

man kan också ta whisky i kaffet tongue 
men jag jag kan också rekommendera hjulinställning även om man bytt från original kapade fjädra till sänk.
då jag jag inte gjorde detta efter och nu börja dom nya däcken blir snedslitna sad

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 juli 2010
#5
danne460 skrev:
2ooSX skrev:
De du ska göra efteråt är att ta en kopp kaffe, alternativ en öl..sätt dig i en solstol och beundra bilen wink

Ursäkta för offtopic..var tvungen smile

man kan också ta whisky i kaffet tongue 
men jag jag kan också rekommendera hjulinställning även om man bytt från original kapade fjädra till sänk.
då jag jag inte gjorde detta efter och nu börja dom nya däcken blir snedslitna sad

Mjo hjulinställning är A och O om man ska får den där "bättre" väghållningen man ville ha med sänksatsen. Sen måste man ju på en gatbil ta hänsyn till däcken ochså om man inte har fet plånbok. Racebilar sliter ju snett o jävligt men dem prioriterar ju grepp före ekonomi cool

+1 på öl och solstol!! big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

///R-Rated
518 Inlägg
11 juli 2010
#6
Innan du gör hjulinställningen skall du köra ett antal mil, tror jag körde kring 50 mil innan jag gjorde hjulinställning.

Precis som resterande säger, kan dock vara gott med en snus oxå.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
11 juli 2010
#7
KimTk skrev:
nikotino skrev:
Innan du gör hjulinställningen skall du köra ett antal mil, tror jag körde kring 50 mil innan jag gjorde hjulinställning.

Precis som resterande säger, kan dock vara gott med en snus oxå.

Vad brukar priset på en hjulinställning kosta? tongue

Beror på vilken bil du har.
Men på min gamla 240 gick en hjulinställning på 800 kr.

Allt för den där jävla hatten!

37 Inlägg
11 juli 2010
#8
Ja runt 1000 spänn ska de landa på iallafall.  Jag har hört att man ska egentligen åka direkt och göra en hjulinställning efter sänkning för att inte få något otrevligt slitage på däcken.Rätta mej gärna om ja har fel då min kunkskap om detta är noll^^
Senast redigerat av MrLkpg (11 juli 2010)


327 Inlägg
11 juli 2010
#9
Självklart ska man göra hjulinställning så fort man kan.

///R-Rated
518 Inlägg
11 juli 2010
#10
MrLkpg skrev:
Ja runt 1000 spänn ska de landa på iallafall.  Jag har hört att man ska egentligen åka direkt och göra en hjulinställning efter sänkning för att inte få något otrevligt slitage på däcken.Rätta mej gärna om ja har fel då min kunkskap om detta är noll^^

Hmm, är det inte så att de skall hinna bli inkörda ett par mil innan? Är tvärsäker på det!
Ang att däcken skulle kunna bli snedslitna under ett par mil ex 50 har jag svårt att se så vida man kör normalt.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

8 883 Inlägg
11 juli 2010
#11
Har fått rådet att göra inställning efter ca 50-mil så att dämpare och fjädrar hinner "sätta sig"

Fotograf på tierpidag.se

327 Inlägg
11 juli 2010
#12
Har alltid fått råd att göra det direkt, fan nu blev det jobbigt hahaha.

///R-Rated
518 Inlägg
11 juli 2010
#13
Rs4Danderyd skrev:
Har alltid fått råd att göra det direkt, fan nu blev det jobbigt hahaha.

Ja det förstår jag, när en moderator ger sig in i leken är det som att gud petar ner än under jorden med mittenfingret wink Skämt å sido, det är, tycker jag ganska logiskt att fjädrarna hinner sätta sig innan hjulinställning.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

huh?
10 427 Inlägg
11 juli 2010
#14
..är du osäker så får du väl göra en mätning & justering direkt och sedan en kontrollmätning efter ett par mil.

Edit:
Kan lägga in en liten anekdot. Inom lastbilsvärlden (typ Scania) förinställer man "hjulinställningen"
(egentligen bara toe-värdet) på framaxlarna innan de ens monterats på ramchassit.
Sen åker man tills man får problem eller inte får problem tongue (Eftermarknadens problem hehe.. )
Senast redigerat av steifan (11 juli 2010)


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 juli 2010
#15
Hmm, jag har kört snart 1 år kanske börjar bli dags för en inställning då? Vad får man ut av den? Är det att däckena inte ska bli snedslitna? Jag har inte märkt något på mina..


327 Inlägg
12 juli 2010
#16
Kan nog inte ha någon betydelse om man gör det direkt eller väntar "50" mil, det lilla som fjädrarna sätter sig kan ju inte ha någon som helst betydelse för hjulvinklarna.

///R-Rated
518 Inlägg
12 juli 2010
#17
Rs4Danderyd skrev:
Kan nog inte ha någon betydelse om man gör det direkt eller väntar "50" mil, det lilla som fjädrarna sätter sig kan ju inte ha någon som helst betydelse för hjulvinklarna.

Generellt sätt så kanske man inte sträck-kör dessa mil. Man låter bilen stå på fjädrarna kanske upp mot nån vecka.smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

.......
2 655 Inlägg
12 juli 2010
#18
på min 02a så har jag sänkt fram (vet ej exakt) men flera cm och hjulen blev fel inställd, så jag skruvade till dom med liiiite toe-in fram och nu går den klockrent, sliter inga däck och drar inte åt något håll smile.

3 860 Inlägg
12 juli 2010
#19
När vi sänkte min, nya hårdare dämpare o sänkfjädrar 55/40, så då vi testkörde fick vi ett medd i displayn om att DSTC systemet behövde kalibreras.

"Antisladd lampan" kunde blinka under körning under vissa sunder o medd kom igen.
Hjulvinklarna var antagligen så off att DSTC inte fungerade optimalt.
Kalibrering gjordes vid hjulinställning, ca 1 vecka senare, och själva kalibreringen tog kanske 5 min!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

37 Inlägg
12 juli 2010
#20
Låter vettigt de där med att fjädrarna ska sätta sej ordentligt.
Hur mycket det kan diffa mellan man plockar ur dem ur kartong och efter 50 mil/ en vecka kanske varierar en hel del beroende på märke,kvalitet,bil,hur mkt man sänker mm .

Kanske e säkrast att smygköra lite smått i en vecka o sedan göra hjulinställning för att få ett så bra resultat som möjligt.

Tack för lånad tråd och bra svar=)



Sök