Hallå hallå!
Tog mig i kragen och såg till att lägga en större del surt förvärvade på bilstereo.
Kontaktade en välrenommerad bilstereo återförsäljare i stan och lät dem också montera
skiten.
Bil: Volvo XC70 -04
Jag valde högtalare själv efter att ha surfat som en dåre osv. Det blev:
Framsystem DLS RM6.2
Bakdörrarna: volvo originalhögt
Baslåda placerad i bagageutrymmet: DLS BB212
Steg: DLS nånting med 31 (anpassat efter dessa högtalare, steget driver framsystem och baslåda)
Enhet: Volvos original
Okej... Mina första tankar efter att ha testlyssnat installationen från förarsätet:
Basfattigt i den "snärtiga" basen. Lite hård diskant.
Exprimenterade med att förflytta mig i bilen lite för att lyssna på olika positioner:
I förarsätet - här låter det lite burkigt/basfattigt och diskanten känns för "nära", de sitter i dörren.
I förarsätet om man lutar fram huvuden ner i diskanternas höjd fram mot mitten av panelen - Här låter
det jävligt bra. Rapp bas. Fin "snärt" i basen och härligt ljud från subben.
I baksätet - lite mjukare diskant givetvis, men här låter det bra, skön bas och fint trycka.
Passagerarsätet fram - Här låter det lika tråkigt som i förarsätet.
Vad kan man göra åt detta? Går det att tweaka?
Jag hör ju att det finns grym potential i dessa prylar men det kommer inte fram när man sitter i
just förarsätet. Och där sitter jag ju rätt ofta om man säger. Det var liksom tanken med denna
investering att kunna njuta av musiken från förarsätet... :-)
Hmm... Sjukt trist när man lagt 9500 spänn på skiten...
Jag har inte skruvat och tweakat själv på stegets inställningar men jag har svårt att tro att jag kan
uppnå det jag hör i framsätet med framlutat huvud.
Är XC70'n kass rent akustiskt på just förarsätet??
Utöver detta så är det ett rätt så högt brus i diskanthögtalarna när man inte spelar nåt. Från och med
att man startar bilen. Det hörs tydligt även när man kör och har ACn på normalt.
Är detta normalt eller??
Tacksam för alla former av tips från kunniga och okunniga!