2603
Sök

Volvo 850 GLT -92 KOPPLINGSPROBLEM

73 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#1
Min koppling på min 850 tar väldigt långt ner, vad kan de bero på ?
Är det slavcylindern som är paj eller måste jag kanske byta koppling?


Byte av kamrem, spännare och vattenpump. Något som man klarar själv?


Tips och idéer vore riktigt nice!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
10 juli 2010
#2
slirar kopplingen? min är sliten och den tar högst upp. det vet jag eftersom jag har haft kopplingslamellen borta och tittat.

har du mekat mycket själv? för om du byter kamrem och gör fel så kan du knäcka några ventiler i toppen.
men du behöver inte byta vatten pump om det inte är något missljud ifrån den.

kolla om det läcker ifrån slavcylindern. om det inte gör det prova med att lufta kopplingen.
Senast redigerat av VKN_940 (10 juli 2010)


73 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#3
Nae slirar gör den inte. Men det är som att den inte tar jämt. Som om man inte kopplar ordentligt. Blir fina ljud från växellådan. Men det händer inte jämt utan bara ibland.

Jag tror jag ser mig själv som rätt dålig på mecka. Men om jag är försiktig och noga gör de inget om de tar 2 dagar. Har ingen panik med det. Så vågar man försöka?

Vattenpumpen låter inte konstigt vad jag vet, men läst att man brukar byta den när man ändå är igång.
Kamremen byttes år 2000 vid 14*** mil nu har bilen gått 293** så tror inte de skadar att byta vattenpumpen då va? ^^

Vart hittar jag slavcylindern?

tack för svar!!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 juli 2010
#4
LaggE89 skrev:
Nae slirar gör den inte. Men det är som att den inte tar jämt. Som om man inte kopplar ordentligt. Blir fina ljud från växellådan. Men det händer inte jämt utan bara ibland.

Jag tror jag ser mig själv som rätt dålig på mecka. Men om jag är försiktig och noga gör de inget om de tar 2 dagar. Har ingen panik med det. Så vågar man försöka?

Vattenpumpen låter inte konstigt vad jag vet, men läst att man brukar byta den när man ändå är igång.
Kamremen byttes år 2000 vid 14*** mil nu har bilen gått 293** så tror inte de skadar att byta vattenpumpen då va? ^^

Vart hittar jag slavcylindern?

tack för svar!!

på gammla modellen byter man inte vatten pumpen vid kamrems byten är enbart om den är pajj .

för att gammla modellen har kortare mil intervaller mellan byterna så på de "nya" 850isarna kör du 2 gånger så långt och byter pumpen varje gång.
medans du hinner 2 remmar på dom här gammla dvs de är onödiga pengar om den fungerar som den ska


73 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#5
Å fan, första positiva jag hör om gamla modellerna ^^ Då ger jag nog fan i att byta vattenpumpen iaf.

Däremot tror jag att jag måste skaffa mig en ny slavcylinder. Men hur i satans F*n får man bort den? yikes

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
10 juli 2010
#6
den sitter med en låsring och så drar du den bakåt emot själva motorn. men läcker den?


73 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#7
VKN_940 skrev:
den sitter med en låsring och så drar du den bakåt emot själva motorn. men läcker den?

En låsring sa du.. hum, vet inte exakt om jag har hittat den men det tror jag. Dock verkar den sitta rätt skapligt där den sitter om de nu är den jag hittat.

Tror jag kommer få lämna bort åbäket till någon som verkligen vet hur man gör eller som kan hjälpa mig.

337 Inlägg
10 juli 2010
#8
jag skulle bytt pumpen på samma gång om den rullat 15k mil.. men jag är sån som gärna hellre tex byter olja en gång för mycket i förebyggande syfte för att grejerna ska hålla och att jag inte vill bli ståendes vid vägkanten (med tex en trasig vattenpump mitt i semestern..) ska du ändå riva allt så tryck dit en ny pump så vet du att den är fräsh. det är en minuts extrajobb...


73 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#9
Åter till kopplingsproblemet, ska den ta långt ner eller högt upp. Har hört både och vet inte hur de ska vara längre xD

Hur bär jag mig åt när jag ska lufta den? Är det bara att pumpa?


Sök