3481
Sök

Hjälp med val av ljuddämpare. (nybörjare)

18 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Hej, nu är det så att jag har en Saab 900 2,3i -94 (149 hästar) och skulle vilja skaffa en annan ljuddämpare för att få lite mer sport-stuk på ljudet. Är helt vilse när det gäller sånt här och jag har inte mycket till budget heller så det blir inget nytt avgassystem. Bilen är helt original, så vilken ljuddämpare rekommenderar ni? Eller borde jag göra något annat för att ändra ljudet? Vill inte ha för stort och klumpigt rör där bak dock smile Vet att det finns en del såna här trådar men jag vet inte om det funkar lika på alla bilar så jag gör en ny.

Så, vilka åtgärder ska jag ta för att få det där "sportiga" ljudet jag vill ha? Och vad kommer det ha för effekt på bilen? Kommer ihåg en gång när ljuddämparen ramlade av på mopeden, den lät nåt förj*vligt högt och blev slö som en jag-vet-inte-vad. Vill ju inte att bilen ska bli slöare men det kanske inte funkar lika, vad vet jag?

Tack på förhand! smile

2 924 Inlägg
11 juli 2010
Jag vet inte hur din sista ljuddämpare ser ut men generellt är det billigaste sättet att få "sportigare" ljud är ju att ta bort den sista ljuddämparen och erätta med ett vanligt rör smile
Brukar gå finfint att besiktiga så också.

~ Life is short, have FUN! ~

18 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Ok, får kolla det sen. Hur är det med slutrör då? Typ http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=MU-032*
har det ingen effekt på något förutom utseendet? Om man tar bort sista ljuddämparen och sätter dit ett sånt där slutrör, hur skulle det funka? smile

1 122 Inlägg
11 juli 2010
Min 900 så tog ja inte bort nån ljud dämpare utan köpte feltemas slutrör istället och smällde dit. Hade man tagit bort den bakre stora dämparen så hade det nog levt om gode fint skulle ja tro tongue

gasa nu foer faen!

18 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
ValP2k skrev:
Min 900 så tog ja inte bort nån ljud dämpare utan köpte feltemas slutrör istället och smällde dit.

Ok, men om man gör som du gjorde, blir det nån skillnad på ljudet då? Borde inte bli det va?
Låter ju inte så avancerat att ta loss sista ljuddämparen och köpa en annan och sätta dit, vet ni nån ljudämpare som passar utan att man måste modifiera nåt? Vet dock inte själv vad det är för tum på rören, har nyss köpt den :p

1 122 Inlägg
11 juli 2010
ne d blir inge skillnjad på ljudet vänta 1 sec så ska ja visa hur dämparen ser ut så lär du se vad du behöver göra

http://catalog.meca.se/Upload/images_we … K60055.jpg

Antar du ser att det inte går rakt?
Så det är bara konstruera eget ifall du inte vill köpa ett catback smile

Däremot så skulle ja tagit bort mellan dämpare och kört ett rakt rör istället för att få lite goare ljud!
Men det är bara jag smile bara in på felatema och köpa ett 2.25" rör

Och självklart ett finare rör från feltema art nr 79413
Senast redigerat av ValP2k (11 juli 2010)

gasa nu foer faen!

Soppgubbe
900 Inlägg
11 augusti 2010
Om man byter ut bakre ljudd. till typ en http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?s … d=LD-3F21T , låter det mer?

Är oxå nybörjare och ska byta på 940:n

Mvh Joel

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

145 Inlägg
11 augusti 2010
Har funderat på att köpa nån av de slutburkarna för 399kr på www.ridetech.se till min 900 -94. Nån som har en sån och kan säga om det är något att ha? Och jag vill inte se "Nej inte en japs" eller "köp ett ferrita system istället!" tongue Min slutdämpare ser inte ut som den ValP2K länkade utan den är mycket större och bredare, ser ut som en låda. Den här verkar inte heller så tokig tycker jag: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=MU-047* får väl kapa lite om den är för lång.
Senast redigerat av -adro- (11 augusti 2010)

Soppgubbe
900 Inlägg
11 augusti 2010
-adro- skrev:
Har funderat på att köpa nån av de slutburkarna för 399kr på www.ridetech.se till min 900 -94. Nån som har en sån och kan säga om det är något att ha? Och jag vill inte se "Nej inte en japs" eller "köp ett ferrita system istället!" tongue Min slutdämpare ser inte ut som den ValP2K länkade utan den är mycket större och bredare, ser ut som en låda. Den här verkar inte heller så tokig tycker jag: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=MU-047* får väl kapa lite om den är för lång.

Jag har med funderat på den för 399:- har set en saab som har en sådan (ser ut som en iaf) och det låter ju fint, hoppas du hittar någon bra, skriv gärna vilken du köper så kanske vi blir två om de tongue

Soppgubbe
900 Inlägg
11 augusti 2010
Okej, hade hål i slutd. en gång och de lätt ganska bra, så jag vet ungefär hur de låter cool

Soppgubbe
900 Inlägg
11 augusti 2010
okej, aja, får se imon, men tack för tipset smile

Soppgubbe
900 Inlägg
11 augusti 2010
Får se, kanske, kanske inte, vet att de blir billigare tongue

Soppgubbe
900 Inlägg
11 augusti 2010
Vad är det för tum på original avgassystem på 940 2.3 -92?

Sök