Hej!
Passar på att lägga ut mitt lilla projekt här också.
Kopierar från Zatzy:
VARNING FÖR MÅNGA BILDER!!
Ja, nu tänkte även jag slänga upp en liten projekttråd här också på min förstabil, är inget massivt projekt, mest förfinande i lagom takt när pengar inkommer. Är ett ekonomiskt projekt änsålänge, inga stora utgifter alls. 309an är en rätt så udda bil, och det finns inte så många kvar i välbevarat skick, så det är en rätt rolig bil att äga, körglädjen finns där, och det är många som vrider på huvudet och undrar vad det är för bil!
XSen är en "lillebror" till GTIn (även en storebrorsmodell till 205an, delar motorer med den till exempel), är i stort sett samma bil som en GTI förutom lite småsaker såsom annat insug, kamaxel (till XSens fördel, mer vridmoment än GTIn), trumbromsar istället för skivbromsar bak (helt obetydligt på en så lätt bil). XSen är egentligen en bättre prestandabil än GTIn då den är hela 40kg lättare och har endast 12 hästar mindre.
En del saker har jag inte nämnt i storyn nedan, men det går att läsa på min profil:
Fler bilder och info finns här, gå gärna in och lägg en röst och kommentar om du gillar den. Peugeot 309 (1991)
Här är en sammanfattning genom åren:
Augusti 2008
Bilen står hemma på gården, skänktes till mig av en bekant då det var lite fix på den.
Stum bakaxel, dåliga spindelleder etc.
Var ju ingen skönhet som synes..
Tvättade av bilen lite snabbt och såg att det inte verkade vara nåt speciellt fel på lacken (förutom rosthålet framför vänster bakhjul och lite dålig lack på passagerardörr (vilket är åtgärdat i nuläget):
Fick för mig att lacka reflexrampen bak svart så jag började spackla och grunda
Hade en liten vision hur bilen skulle se ut när jag var "klar":
Svartlackad reflexramp, insåg då att det såg förjävligt ut....
Någon gång under sommaren -09 så fixade jag röda lister i stötfångarna á la GTI istället för de fula krom och passade på att vaxa bilen.
Insåg då att det var jäkligt fin lack på bilen dolt under all smuts!
Efter massa lek med stötfångaren så tog jag plåtsaxen () och kapade hål i stötfångaren, hittade sedan en listen list och trädde över kanten runt mitt nya fina slutrör, tadaaaa!
Blev bättre och bättre med tiden men kände att panelen mellan lysena bak inte var riktigt rätt..
Fixade då en GTI-panel istället, mycket finare:
Även en billig sportratt (för 55kr på loppis, haha)
Eftersom jag gillar småfix så fick jag för mig att göra något unikt med grillen fram, den är ju original röd egentligen, men eftersom den redan var svartlackad så gjorde jag lejonet rött också, lite Type R-liknande? Type Lejon?
Fick många klagomål om mina backspeglar även (se bilder längre upp) och min far hade passande nog en gammal Opel Kadett stående på gården, komiskt nog passar backspeglarna perfekt formmässigt.
Den nya ratten på plats, kunde inte stå ut att ha träratt längre.
Även nya sidoblinkers från en Audi A4 sattes dit, original är gräsliga..
Det tar sig, var nöjd för tillfället! (nån gång hösten -09)
Bonnmekade sedan lite till och fick bort de fula torkarna, kapade ett stag, och vips så hade man fullt fungerande singeltorkare:
På vintern började jag sukta efter fälgar, 175/65-14 är inte så upphetsande med helslut däck..
Så då började det photoshoppas igen.. detta var min vision:
GTI-fälgar lackade vita:
Fick tag på en uppsättning billiga, ganska dåligt skick
Våren -10 så blev det en uppsättning Toyo Proxes T1-R 195/50-15 .. insåg då att jag behövde snabba på med fälgarna lite, det kommer ju bli sååå bra!
Så då sattes det igång, värt att nämna är att det är bland de första gångerna jag lackar någonting seriöst, dessutom i ett 5-gradigt garage, ingen höjdare..
Såhär illa såg det ut från början:
Lite slipning och grundfärg senare så började jag få upp hoppet:
Det här blir ju riktigt bra för att vara garagelack!
Två dagar senare såg det ut såhär i garaget och jag kunde inte bärga mig till att få däcken monterade..
Dagen efter.. då var man lycklig!
Såhär såg det ut precis när jag monterat dom, ingen puts på bilen direkt:
~ Maj:
Lite puts senare så blev det rätt så blankt och fint..
Och det är väl så det ser ut just nu.
Här är min vision just nu (photoshop):
Sänkning + GTI-sidolister
Senaste bilden:
Ja, såhär ser det ut nu i sommar, det är rätt stor skillnad ändå om man jämför.
Vad tycks, gott folk? Är jättekul att läsa kommentarer vad Ni tycker, man får glöd att fixa mer med bilen!
Det som ligger närmast på inköpslistan är GTI-sidolisterna och sänkning.. Framtiden får utvisa om man ska toklätta den och göra en riktig busbil av den eller om man ska ha kvar Lite komfort i den.
Over and out!
Passar på att lägga ut mitt lilla projekt här också.
Kopierar från Zatzy:
VARNING FÖR MÅNGA BILDER!!
Ja, nu tänkte även jag slänga upp en liten projekttråd här också på min förstabil, är inget massivt projekt, mest förfinande i lagom takt när pengar inkommer. Är ett ekonomiskt projekt änsålänge, inga stora utgifter alls. 309an är en rätt så udda bil, och det finns inte så många kvar i välbevarat skick, så det är en rätt rolig bil att äga, körglädjen finns där, och det är många som vrider på huvudet och undrar vad det är för bil!
XSen är en "lillebror" till GTIn (även en storebrorsmodell till 205an, delar motorer med den till exempel), är i stort sett samma bil som en GTI förutom lite småsaker såsom annat insug, kamaxel (till XSens fördel, mer vridmoment än GTIn), trumbromsar istället för skivbromsar bak (helt obetydligt på en så lätt bil). XSen är egentligen en bättre prestandabil än GTIn då den är hela 40kg lättare och har endast 12 hästar mindre.
En del saker har jag inte nämnt i storyn nedan, men det går att läsa på min profil:
Fler bilder och info finns här, gå gärna in och lägg en röst och kommentar om du gillar den. Peugeot 309 (1991)
Här är en sammanfattning genom åren:
Augusti 2008
Bilen står hemma på gården, skänktes till mig av en bekant då det var lite fix på den.
Stum bakaxel, dåliga spindelleder etc.
Var ju ingen skönhet som synes..
Tvättade av bilen lite snabbt och såg att det inte verkade vara nåt speciellt fel på lacken (förutom rosthålet framför vänster bakhjul och lite dålig lack på passagerardörr (vilket är åtgärdat i nuläget):
Fick för mig att lacka reflexrampen bak svart så jag började spackla och grunda
Hade en liten vision hur bilen skulle se ut när jag var "klar":
Svartlackad reflexramp, insåg då att det såg förjävligt ut....
Någon gång under sommaren -09 så fixade jag röda lister i stötfångarna á la GTI istället för de fula krom och passade på att vaxa bilen.
Insåg då att det var jäkligt fin lack på bilen dolt under all smuts!
Efter massa lek med stötfångaren så tog jag plåtsaxen () och kapade hål i stötfångaren, hittade sedan en listen list och trädde över kanten runt mitt nya fina slutrör, tadaaaa!
Blev bättre och bättre med tiden men kände att panelen mellan lysena bak inte var riktigt rätt..
Fixade då en GTI-panel istället, mycket finare:
Även en billig sportratt (för 55kr på loppis, haha)
Eftersom jag gillar småfix så fick jag för mig att göra något unikt med grillen fram, den är ju original röd egentligen, men eftersom den redan var svartlackad så gjorde jag lejonet rött också, lite Type R-liknande? Type Lejon?
Fick många klagomål om mina backspeglar även (se bilder längre upp) och min far hade passande nog en gammal Opel Kadett stående på gården, komiskt nog passar backspeglarna perfekt formmässigt.
Den nya ratten på plats, kunde inte stå ut att ha träratt längre.
Även nya sidoblinkers från en Audi A4 sattes dit, original är gräsliga..
Det tar sig, var nöjd för tillfället! (nån gång hösten -09)
Bonnmekade sedan lite till och fick bort de fula torkarna, kapade ett stag, och vips så hade man fullt fungerande singeltorkare:
På vintern började jag sukta efter fälgar, 175/65-14 är inte så upphetsande med helslut däck..
Så då började det photoshoppas igen.. detta var min vision:
GTI-fälgar lackade vita:
Fick tag på en uppsättning billiga, ganska dåligt skick
Våren -10 så blev det en uppsättning Toyo Proxes T1-R 195/50-15 .. insåg då att jag behövde snabba på med fälgarna lite, det kommer ju bli sååå bra!
Så då sattes det igång, värt att nämna är att det är bland de första gångerna jag lackar någonting seriöst, dessutom i ett 5-gradigt garage, ingen höjdare..
Såhär illa såg det ut från början:
Lite slipning och grundfärg senare så började jag få upp hoppet:
Det här blir ju riktigt bra för att vara garagelack!
Två dagar senare såg det ut såhär i garaget och jag kunde inte bärga mig till att få däcken monterade..
Dagen efter.. då var man lycklig!
Såhär såg det ut precis när jag monterat dom, ingen puts på bilen direkt:
~ Maj:
Lite puts senare så blev det rätt så blankt och fint..
Och det är väl så det ser ut just nu.
Här är min vision just nu (photoshop):
Sänkning + GTI-sidolister
Senaste bilden:
Ja, såhär ser det ut nu i sommar, det är rätt stor skillnad ändå om man jämför.
Vad tycks, gott folk? Är jättekul att läsa kommentarer vad Ni tycker, man får glöd att fixa mer med bilen!
Det som ligger närmast på inköpslistan är GTI-sidolisterna och sänkning.. Framtiden får utvisa om man ska toklätta den och göra en riktig busbil av den eller om man ska ha kvar Lite komfort i den.
Over and out!
0
0
0
0