3071
Sök

Volvo 855 -96 Drivknut gått av.

18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#1
Jag tänkte höra om det är någon mer här som har varit med om att en drivknut går av? :S precis mellan hjullagret och själva knuten :S .. Och vad kan det bero på att den går av? . Det byttes hjullager inte för så jätte länge sen på bilen också.

Vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig så det inte händer igen smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
#2
de är alltså splinsen som gått av?


18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#3
Ja där splinsen slutar precis framför knuten. Någon som vet hur det kan komma sig att den har gått av där? :S . Hjulet var glappt i sidled innan hjullagret byttes och det var det när lagret vart bytt också. Styrleden är inte heller länge sen den byttes så den är inte glapp heller.


Rycketofta Racing
292 Inlägg
13 juli 2010
#4
kollat så att centrumbulten är spännd som den ska? wink

//Rycketofta Racing

18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#5
drog den med muttermaskin och det tycker jag nog ska räcka wink någon annan som vet vad det kan bero på?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 juli 2010
#6
Hansson9 skrev:
drog den med muttermaskin och det tycker jag nog ska räcka wink någon annan som vet vad det kan bero på?

Centrumbulten ska sitta som fasen, över 300Nm är inte ovanligt. Så har du en klen kompressor eller muttermaskin så är det långt ifrån tillräckligt.

Till navbultar/muttrar bör man alltid använda momentnyckel, för att vara på den säkra sidan.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#7
Ohfan så mycket yikes men skulle nog tro att det var tillräckligt hårt draget .. använde en stor jävla muttermaskin och gjorde det på en bussfirma.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 juli 2010
#8
Hansson9 skrev:
Ohfan så mycket yikes men skulle nog tro att det var tillräckligt hårt draget .. använde en stor jävla muttermaskin och gjorde det på en bussfirma.

Då har du kanske dragit för hårt då? Inte bra det heller.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 758 Inlägg
14 juli 2010
#9
Vet inte hur det är på just 850, men det är inte alls säkert att den ska sitta särskilt hårt. Bytte fjäderben på min 360 för någon vecka sen och där skulle det dras en bit över 100 Nm har jag för mig, sen skulle man lossa 90 grader. Drar man för hårt hamnar det i spänn och hjulet blir trögrullat.

* Voff voff *
10 570 Inlägg
14 juli 2010
#10
schnauz skrev:
Vet inte hur det är på just 850, men det är inte alls säkert att den ska sitta särskilt hårt. Bytte fjäderben på min 360 för någon vecka sen och där skulle det dras en bit över 100 Nm har jag för mig, sen skulle man lossa 90 grader. Drar man för hårt hamnar det i spänn och hjulet blir trögrullat.

Är du helt 100 på att du skulle lossa(!) 90 grader? Normalt sett brukar man vinkeldra och då dra 90 grader TILL efter man dragit till angivet moment!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 758 Inlägg
14 juli 2010
#11
Brådhis skrev:
schnauz skrev:
Vet inte hur det är på just 850, men det är inte alls säkert att den ska sitta särskilt hårt. Bytte fjäderben på min 360 för någon vecka sen och där skulle det dras en bit över 100 Nm har jag för mig, sen skulle man lossa 90 grader. Drar man för hårt hamnar det i spänn och hjulet blir trögrullat.

Är du helt 100 på att du skulle lossa(!) 90 grader? Normalt sett brukar man vinkeldra och då dra 90 grader TILL efter man dragit till angivet moment!

//Brådhis

Jo, så brukar det ju ofta vara! Men i detta fallet skulle man faktiskt lossa.
Efter att jag dratt rätt moment testade jag att snurra på navet och det var precis att jag orkade - gick extremt trögt. Sen släppte jag 90 grader och då snurrade det lätt.
Har för mig att det var samma sak på en kompis audi som vi bytte fjäderben på för något år sedan. Först momentdra och sedan lossa lite!

EDIT: det jag ville få fram var iaf att när det gäller sånna här saker bör man absolut kolla upp i verkstadshandbok eller liknande hur man ska göra.
Vet att på vissa bilar ska man dra med förbannat högt moment, men på vissa behöver det uppenbarligen inte dras så hårt. På 360n har jag för mig det var typ 100-120 Nm som man skulle dra innan man släppte 90 grader. Vilket väl får betraktas som väldigt löst draget med tanke på storleken på gängan!
Senast redigerat av schnauz (14 juli 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juli 2010
#12
schnauz skrev:
Brådhis skrev:
schnauz skrev:
Vet inte hur det är på just 850, men det är inte alls säkert att den ska sitta särskilt hårt. Bytte fjäderben på min 360 för någon vecka sen och där skulle det dras en bit över 100 Nm har jag för mig, sen skulle man lossa 90 grader. Drar man för hårt hamnar det i spänn och hjulet blir trögrullat.

Är du helt 100 på att du skulle lossa(!) 90 grader? Normalt sett brukar man vinkeldra och då dra 90 grader TILL efter man dragit till angivet moment!

//Brådhis

Jo, så brukar det ju ofta vara! Men i detta fallet skulle man faktiskt lossa.
Efter att jag dratt rätt moment testade jag att snurra på navet och det var precis att jag orkade - gick extremt trögt. Sen släppte jag 90 grader och då snurrade det lätt.
Har för mig att det var samma sak på en kompis audi som vi bytte fjäderben på för något år sedan. Först momentdra och sedan lossa lite!

EDIT: det jag ville få fram var iaf att när det gäller sånna här saker bör man absolut kolla upp i verkstadshandbok eller liknande hur man ska göra.
Vet att på vissa bilar ska man dra med förbannat högt moment, men på vissa behöver det uppenbarligen inte dras så hårt. På 360n har jag för mig det var typ 100-120 Nm som man skulle dra innan man släppte 90 grader. Vilket väl får betraktas som väldigt löst draget med tanke på storleken på gängan!

Baktill (FWD) brukar det vara något sånt där det är koniska lager...är du säker på att det var 100-120Nm på volvon sen släppa 90 grader? Då sitter den ju knappt..men där är det kanske koniska lager även om drivningen är bak.



Mvh Tommy



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök