3438
Sök

Kardan flyttar sig vid gaspådrag, upphängnings bussningar i bakaxeln som är slut? (Volvo 945)

13 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, när jag gasar på och laddtrycket kommer så går kardan upp i ett stag och fräser.
Någon som haft liknande problem?
Bussningarna runt bakaxeln som är slut så den kan röra på sig för mycket?

Tacksam för svar innan jag plockar isär allt och kanske byter saker i onödan!

699 Inlägg
13 juli 2010
#2
Stödlagret som är slut bara.. smile

Bilgalen elektriker :)

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#3
Fräser? Blir det typ vibrationer i bilen, när laddtrycker går in? Många 940:in har en tendens att vibrera och låta lite konstigt vid gaspådrag, framför allt med lite last i bilen typ folk i baksätet samt uppställt laddtryck.

ServiceTekniker Volvo/Renault

13 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#4
knuten innan bakaxeln är helt glansig, den skrapar i ett stag...
Och för att den ska kunna röra sig så mycket så måste bussningarna i bakaxeln vara så pass slut att den kan flytta sig så mycket så att kardan nuddar staget...

761 Inlägg
21 juli 2010
#5
Du har nog en ganska kraftig sliten bakvagn om det går i, känn på stagen, det bör märkas tydligt vad dom är slut.

eller så är hela bryggan krokig så den har kommit närmare kardanen, det händer också.


13 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#6
dannnej skrev:
Du har nog en ganska kraftig sliten bakvagn om det går i, känn på stagen, det bör märkas tydligt vad dom är slut.

eller så är hela bryggan krokig så den har kommit närmare kardanen, det händer också.

Här ser du knuten och hur pass sned bryggan är... dock pga bussningarna ser det ut som!

(postar en länk eftersom galleriet inte vill vara med)
http://www.postimage.org/image.php?v=aVM4kUA

761 Inlägg
26 juli 2010
#7
Ja, så brukar det bli när det har blivit för mycket belastning, titta i min projekttråd, eller mina projektbilder så ser du hur man löser problemet


13 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#8
vilken av dom är det som är trött? redan införskaffat bussningar till hela bakaxeln nu... men kanske är lika bra att byta när dom rullat 30 tusen...

Menar du dina justerbara momentstag med uniballs?
Ingen dålig brygga du hade på bilen!

761 Inlägg
26 juli 2010
#9
det räcker inte att byta bussningar på din bil, för mycket som är krökt, hela bryggan är krokig, och infästningen på bakaxeln, samt förmodligen alu stagen också.


13 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#10
Momentstaget från bakaxel.se kanske är något?
vad mer isf? lät inte kul det här...

761 Inlägg
27 juli 2010
#11
Jag har ett extra stag i sidled, bryggan har ingenting som tar upp sidokraft original
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810467_qxvfw2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810473_uqzwnz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811298_5slxmv.jpg


Bryggan är även förstärkt i 4 kant profil
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/811300_yfruwf.jpg



Sen behöver man förstärka upp infästningen på bakaxeln som jag såg var krökt på din bil med, alternativt så använder man 12:9 bult och drar dom VÄLLDIGT hårt, bultarna på din bil är garanterat kraftigt krökta och lär bli svåra att få ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/861071_1k45y2.jpg


13 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#12
Okej, förstärka bryggan låter overkill för mig...
Så ett nytt förstärkt momentstag från bakaxel.se, vilket ersätter hela bryggan.
Och dom där sidledes stagen, var kan jag fåtag i sånna?

761 Inlägg
27 juli 2010
#13
Det är helt bortkastade pengar anser jag, skaffa en frisk brygga och friska stag, sen knackar du till öronen på bakaxeln så det blir hyfsat rakt, sen monterar du ett sidostag, det är egentligen allt som behövs som förstärkning.

Det är hemmagjort, med ett rör och en motorkudde, infäst i domkraftfästet.

Glöm inte att dra bultarna i bakaxeln hårt!


13 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#14
joo, tänkte över det där under dagen..
Det borde vara trötta bussningars fel att den är krökt från första början!
dåliga bussningar = bakaxeln kan röra sig mer= kan röra sig så mycket att den knäcker staget!
Så, färska bussningar, friska (beggade borde duga) stag så ska det nog hålla. så pass mycket power har jag inte!
Tips på var jag kan hitta stag? du verkar ha avverkat ett par... fräsha från skroten som gäller?

Tackar så mycket för hjälpen Dannnej! Skönt att komma på en lösning innan man börjar riva !

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 juli 2010
#15
Ta ett stag från 140-240, dom ser i princip ut sådär. Sen är det bara att anpassa längden ( svetsa ) efter behovet.


13 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#16
Letat efter det där staget/bryggan hela dagen! ringt runt och åkt runt.. ingen som har!
Vad heter staget till att börja med? Förklarar för dom var det sitter och hur det serut, dom förstår med det fins ingenstans!

Någon som kanske sitter på ett eller har en aning var jag ska leta?
Sitter det likadant på 745? 940? hjälp snälla!
Senast redigerat av sexiesamie (29 juli 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 juli 2010
#17
sexiesamie skrev:
Letat efter det där staget/bryggan hela dagen! ringt runt och åkt runt.. ingen som har!
Vad heter staget till att börja med? Förklarar för dom var det sitter och hur det serut, dom förstår med det fins ingenstans!

Någon som kanske sitter på ett eller har en aning var jag ska leta?
Sitter det likadant på 745? 940? hjälp snälla!

Du menar tvärstaget?

Det sitter bakom bakaxeln på 140 och 240, vet inte vad man ska kalla det annars...


13 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#18
Bensinskallen skrev:
Du menar tvärstaget?

Det sitter bakom bakaxeln på 140 och 240, vet inte vad man ska kalla det annars...

Syftar på bakaxelbryggan, den Dannnej har förstärkt på bilder ovan!


Sök