Skillnaden är att det är riktigt coolt med en 200 hästars b230f medans en 200 hästars b230ft bara är att sätta i ett chip och en pysventil, mao inte lika manligt För att få 200 sughästar krävs en ganska omfattande portning, x-rör, nån fräsig kam, ev strokning, komphöjning, några festliga förgasare eller lite större spridare med en bra mappning till. Så det kostar om man vill ligga på topp.
Man brukar få höra: Räkna med 1000kr per hästkraft, sugtrim 300kr per hästkraft, överladd.
Turbo är nog enklare att börja med och mycket billigare. Du kommer ännu billigare undan om du gör en riktigt sniktrimning, då kan du pressa ut ganska bra med juice för ganska lite peng. Å andra sidan kan du hälsa hejdå till driftsäkerheten.
En turbomotor/överladdad motor får man oftast ut mer effekt för pengarna, till skillnad mot en sugmotor, som kostar rätt mycket mer och kräver en hel del kunskap men man får oftast inte ut lika mycket effekt men jag tycker iof effekten är ointressant det intressanta är ju hur bilfan beter sig på vägen