3276
Sök

1,4bar i S40 med steg 1 bsr?

32 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#1
en polare har en s40 med bsr steg 1 och kör med 1,4bar i ladd. vi har haft diskusstioner om detta håller i längden och om det är "hälsosamt". tacksam för svar så vi kan slå spiken i kistan:cool:


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2010
#2
Allt är ju en defenitionsfråga!

Det borde inte försämra livslängden så värst mycket om bilen underhålls och behandlas på ett bra sätt! Aggregaten i dem är ju ganska så tåliga men visst, det mest ligger nog precis på gränsen, men så länge man är på rätt sida gränsen håller det ju smile


104 Inlägg
17 juli 2010
#3
Vad är det för motor i den? är det en 2.0t så sitter det ju bara en 12T i och då låter det liiiite högt.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
17 juli 2010
#4
Det är inte en psi mätare han har?

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

32 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#5
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?


595 Inlägg
18 juli 2010
#6
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

Så brukar man koppla in Laddtrycksmätarn.

Känns som din polare snackar utom vetskap... tongue


303 Inlägg
18 juli 2010
#7
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

så körde jag med min s40 skulle inte rekomendera att göra det blåste turbon va rätt tur att det inte hände nånt mer va ung å dum helt enkelt.. fast jag hade inget chipp i min bil. fanns knappt att köpa detta var 00 då hade inte autotech eller bsr knappt öppnat sina dörrar för chipp trimning

heter numera blyfot_racing här på garaget

32 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#8
han kanske borde åka o mappa bilen för att få den rätt inställd?


32 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#9
det är en t4 om de nu spelar ngn roll


982 Inlägg
18 juli 2010
#10
eacan skrev:
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

Så brukar man koppla in Laddtrycksmätarn.

Känns som din polare snackar utom vetskap... tongue

eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

Gasglad
295 Inlägg
18 juli 2010
#11
Beeenny skrev:
eacan skrev:
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

Så brukar man koppla in Laddtrycksmätarn.

Känns som din polare snackar utom vetskap... tongue

eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

Min är steg 3 trimmad hos Autotech i trollhättan och laddar 1.5bar....


982 Inlägg
18 juli 2010
#12
Weermets skrev:
Beeenny skrev:
eacan skrev:

Så brukar man koppla in Laddtrycksmätarn.

Känns som din polare snackar utom vetskap... tongue

eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

Min är steg 3 trimmad hos Autotech i trollhättan och laddar 1.5bar....

och dom böt inte stakar..då säger jag grattis och lycka till i längden

Gasglad
295 Inlägg
18 juli 2010
#13
Beeenny skrev:
Weermets skrev:
Beeenny skrev:

eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

Min är steg 3 trimmad hos Autotech i trollhättan och laddar 1.5bar....

och dom böt inte stakar..då säger jag grattis och lycka till i längden

Orginal stakarna i fas1 T4an klarar upp till 300hk, fas2 är dock inte lika tåliga.


32 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#14
okej...grejen är den att jag funderar på att köpa bilen. den har gått 16 000 och de va det jag ville veta han har kört med det laddet i drygt ett halvår och bilen går hur fint som helst...spikar ingenting. ville bara veta om jag vågar köra med den på det laddet eller om man ska ställa ner det.....olika svar o erfarenheter finns det ju wink


595 Inlägg
18 juli 2010
#15
Weermets skrev:
Beeenny skrev:
Weermets skrev:

Min är steg 3 trimmad hos Autotech i trollhättan och laddar 1.5bar....

och dom böt inte stakar..då säger jag grattis och lycka till i längden

Orginal stakarna i fas1 T4an klarar upp till 300hk, fas2 är dock inte lika tåliga.

Dem klarar säkert trycket ett tag, men inte i längden. Lite som ett lotteri smile


572 Inlägg
18 juli 2010
#16
MIn polare gjorde exakt samma sak.. Och nu går den sämre än original.. han bytte turbon men hjälpte inte.. Så förmodligen så har motorn fått så mycket stryk att den inte orkar mer. Och det tog halvår år innan det hände.. Och han laddade bara 1,2 då..

MVH

DZ Design På Facebook

Gasglad
295 Inlägg
18 juli 2010
#17
Det handlar ju lite om att ladda högt med rätt program och hårdvara också, Autotech som har rejäl erfarenhet av X40 öppnar inte motorn förrän man kliver över 300hk oavsett årsmodel. Men steg1 som bara innebär chip för att sedan pystrimma upp till 1.4-1.5 håller garanterat inte i längden.


3 860 Inlägg
19 juli 2010
#18
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

Mmm.. sådant trim är ju inte att rekomendera ! wink

Bort med T korset o chipa i stället!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

104 Inlägg
19 juli 2010
#19
Känns som att den motorn inte kommer att hålla i längden om han "fuskat" upp den med pys.
Inte pga turbon ett 14T agg borde klara det men nja... jag hade nog själv varit skeptisk.
Bara ett hett tipps.

1 255 Inlägg
19 juli 2010
#20
Vad har ni mätt upp laddet med? väldigt många laddtrycksmätare som har ganska stora felmarginaler speciellt om de är en billig variant.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D


Sök