3587
Sök

Hur nära har du varit ett blixtnedslag?

119 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Nu när det åskar så mycket, kom jag att tänkta på när jag var ute och fiskade för ett antal år sedan.

Jag och några kompisar stod vid vattenkanten och kastade och helt plötsligt smällde det till som bara fan!
Ungefär 30 meter bort hade blixten slagit ner i ett träd, och alla hade hoppat till en bra bit upp i luften tongue

Det är det närmsta jag har varit ett nedslag.

Hur när har du varit?

Bird is the word!

502 Inlägg
17 juli 2010
Vart ca 5-7 meter från ett blixtnedslag. Satt och tittade på tv... Sen slog blixten ner i äppelträdet strax utanför fönstret.

343 Inlägg
17 juli 2010
Var ute på gården där jag bodde för 5 år sedan ungefär och skulle ställa in min moped då blixten slog ner 5-6 meter framför mig i en lekställning och det var tur att jag hade hjälmen kvar på mig för annars hade jag väl varit hörselskadad vid det här laget.

1 468 Inlägg
17 juli 2010
en gammal granne fick en blixt i huvvet o dog (ler glatt för mig själv o tänker "exelent"). själv e d runt 100 meter enligt ögonmått som inte är så exakta.
Senast redigerat av Leo86 (17 juli 2010)

Muttley
17 juli 2010
i söndes var de nästan på bilen.

2 624 Inlägg
17 juli 2010
Slog ner typ 30m från huset nyss.. blixtrade till och dundrade typ samtidigt! Då är det nära wink
Senast redigerat av martinn (17 juli 2010)

12 086 Inlägg
17 juli 2010
Jag vet inte avstånd men jag va ute i skogen o snår får många år sedan när det spöregna/åska. Det small till och kom som ett ljussken bakifrån. Kändes som det va nära iaf tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 juli 2010
3-4 meter ifrån i en stolpe när jag väntade på pendeln från Lerum till Göteborg, helvete vad det smällde!

Sanizz
18 juli 2010
10m ungefär. Grannen hade kämpat hela dagen med att sätta upp nya fönster och gissa om åskan slog ner i ett av dom.
Senast redigerat av Sanizz (19 juli 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 juli 2010
15-20 m. Satt i köket hemma hos mina föräldrar när åskan slog ned i en elstolpe på gärdet. Alla huvudsäkringar i proppskåpet rök, det fick dessutom bytas.

Hemlös
321 Inlägg
22 juli 2010
Sanizz skrev:
10m ungefär. Grannen hade kämpat hela dagen med att sätta upp nya fönster och gissa om åskan slog ner i ett av dom.

Hur slår åskan ner i ett fönster? roll

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

1 498 Inlägg
22 juli 2010
CruiZin skrev:
Sanizz skrev:

Takfönster kanske roll

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 juli 2010
ascona-tic skrev:
CruiZin skrev:
Sanizz skrev:

Takfönster kanske roll

Tryckvåg!

Jag o en glatt gäng tokar som har tittat för mycket på Discovery Channel o "fångade" blixtar när åskan gick.
Smällde några gånger ca20 m ifrån bilen där vi satt som har för mycket i sig av nåt viss änmne! lol

Das vas das das
179 Inlägg
23 juli 2010
när jag var sju så fick jag en blixt i huvudet och sen dess har jag varig konstig tongue

nä man ska inte skoja om det, men ca fyra meter ifrån, slog ner i en stor grill mitt i stan. 
och sen bor jag på ett berg (kulle) och där har det slagit ner ett antal gånger.....

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

Sanizz
23 juli 2010
CruiZin skrev:
Sanizz skrev:

Bra jävla fråga. Rutan var paj iallfall

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 juli 2010
40 meter typ. Blixten slog ner i grannens flaggstång.

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 juli 2010
På väg till skolavslutning 15 år sedan satt jag i bilen på gårdsplan i väntan på resten av familjen. Hade en stor lönn som pappa brukade backa bilen mot så nära som det gick. Gissa vart det slog ner? Trädet blev svart och fick tas bort.

4 år sedan slog det ner i transformatorn som sitter på en stolpe 10 meter från knuten på kåken. ca 20 meter från där jag låg och sov. Hade inga problem att vakna den morgonen.

Största nedslaget här var längre tillbaka. Vittnen såg ett "eldklot" som gick efter taket och några av vindskyddsplåtarna låg på backen ihopsnurrade dagen efter.

En gammeldags kvicksilverlampa på 30cm var spårlöst borta inne i ladan. Sedan hittade man i stort sett allt glas på andra sidan. Så troligen har den blivit en projektil och skickas iväg 25 meter in i väggen på andra sidan.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sleeper
3 084 Inlägg
25 juli 2010
Mormor har fått blixten i sig 2 ggr O,o

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Gött mos
1 096 Inlägg
25 juli 2010
Ett par hundra meter.. det var mäktigt ändån.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
25 juli 2010
Några dm.

Blixten slog ner i luftledningarna utanför vårt torp och slog ut en eldkvast genom eluttaget jag satt bredvid.

Smoke Tires Not Drugs.

Sök