2933
Sök

Kylarläckage saab 9-3 99

41 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, nu är det så att det är något kylarläckage någonstans men kan f*n inte hitta problemet.
Det är inge vitrök/vitt i oljan, det luktar inge glykol i bilen. De har även test tryckt bilen både varm och kall.
Det blir även inga pölar efter den. Det konstigt är att jag får fylla på ofta nästan varje dag och det finns inga spår.
När man gasar mer så dricker den mer:/ Åkte 100mil utan att behöva fylla på något. Men när jag åker småvändor så försvinner det som bara f*n....


Någon som har någon idè vad det kan vara?

Blir tokig på detta..


642 Inlägg
22 juli 2010
#2
Om det är som du säger att du inte hittar något läckage och du måste fylla på vatten varje dag så doftar det antingen spricka i topp eller topplockspackning som tackat för sig, be en verkstad mäta avgashalter i expansionskärlet alternativt köp en kompressionsprovare på biltema för en 100-lapp och komptesta motorn. Det senare alternativet gjorde jag och fick svart på vitt att topplockspackningen skjutits trots att jag inte kunde dofta avgaser i expansionskärlet eller se någon utmärkande vitrök.


1 Inlägg
27 juli 2010
#3
Otroligt märkligt men jag har exakt likadant problem på en exakt likadan bil: saab 9-3 1999! Jag har lämnat in bilen på två verkstäder och de hittar inte felet efter provtryckning. Senaste verkstaden påstod att det kunde vara ett läckage i kylningen av turbon.  Första verkstaden försökte täta med Barsleek utan resultat. Otroligt irriterande var ordet, sa Bull


Sök