4098
Sök

Volvo 960 -95, hackar och dör vid värme!

matt_black_90
22 juli 2010
Trådstartare
Hej!
har fått problem med bilen nu, och hoppas att någon här har något förslag på vad det kan vara som spökar=/

Det gäller en Volvo 960 -95a  2,5 liters, manuell låda.
Motor:b6254f
Motorstyrning: motronic 1.8

Motorn går som en klocka i vanliga fall.
Men när man är ute och kör när det är lite varmare ute (ca över 24grader)
så kan den helt plötsligt antingen lägga av helt eller så börjar den hacka (gå på tre cylindrar).
Det kan hända när de är kallare ute också, men inte lika ofta då.

När den börja hacka/dö så räcker de med att jag slår av och på tändningen så startar den igen och går som vanligt tills problemet uppstår igen, vilket kan bli efter några meter, km eller mil.

Problemet har börjat smygandes, först hände de ungefär 1 gång per 100mil, nu kan de hände upp till 10 gånger per km!

De som är gjort hittills:
Bytt till ny kamaxelgivare
Rengjort jordpunkt mellan kamaxelgivare och chassi
Bytt bränslefilter
Bytt lock till expantionskärlet (märkte att de gamla locket inte höll tätt)
Bytt kabelsko och rengjort jordpunkten mellan batteri och chassi

Har också haft isär styrenheten och lött om alla komponenter och kollat igenom komponenterna med förstoringsglas för att se eventuella brister, men inget hittades.

Bilen har också vart inne på en Volvoverkstad där två killar felsökte i en timma utan en susning om vad problemet kan vara.

får felkoder:
1-1-3:Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal
1-1-5:Insprutningsventiler grupp 2, cyl 3,5,6 felaktig signal

någon som vart med om detta tidigare? eller har någon susning om vad orsaken till detta problem kan vara?
alla tips är varmt välkomna!

Tack på förhand!
Mvh Mathias
Senast redigerat av matt_black_90 (22 juli 2010)

matt_black_90
31 juli 2010
Trådstartare
kan detta hända om några spridare är dåliga?

för isf kan de ju vara att i början va de bara en spridare som va lite kass å därför krångla den inte så ofta,

och nu kanske flera stycken är dåliga och därför krånglar den oftare?

Mvh Mathias

17 Inlägg
5 augusti 2010
hejsan. ja har nästan samma problemet med min 965a. bara att ja måste vänta tills bilen kallnat. kolla mitt inlägg i samma forum.

Sök